'Afet eğitimi programı acil olarak planlanmalı'
Kahramanmaraş merkezli depremler, afet eğitiminin ne kadar önemli ve gerekli olduğunu bir kez daha ortaya koydu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hünkar Korkmaz, okul tabanlı bir afet eğitimi programının acil olarak planlanması ve yürütülmesinin gelecekte bu acıların tekrar yaşanmaması için önemli olduğunu söyledi.
Sevim Büyüktaş Demir / sevim.demir@posta.com.tr
‘BİLİME DAYALI OLMALI’
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hünkar Korkmaz; okullarda afet eğitimi, öğrenciler, öğretmenler ve veliler arasında farkındalık yaratarak, daha doğru risk algısına ve koruyucu önlemlerin daha iyi anlaşılmasına yol açabileceğini söyledi. Afet eğitimi programının özellikle depremler bağlamında etkili olabilmesi için programın bilime dayalı olması gerektiğine dikkat çeken Prof. Dr. Korkmaz, “Örneğin, depremlere hazırlanmak için onlara neden olan süreçleri anlamak gerekiyor. Bu, depremlere karşı bizim gibi kaderci bir tavır sergileyen topluluklarda özellikle önemli” dedi.
ÖĞRETMEN EĞİTİMLERİ
Prof. Dr. Korkmaz, okul tabanlı bir afet eğitimi programının acil olarak planlanması ve yürütülmesi gerektiğini belirterek, “Bir deprem sırasında ‘Çök, kapan ve tutun’ talimatı, toplumun depremler hakkında bilimsel bilgileri yoksa etkili bir şekilde uygulanmayacaktır. Ne yazık ki çoğu öğretmenin, bilime dayalı bir deprem eğitimi programını öğretmek için gereken bilgi, kaynak ve uzmanlığa sahip olmadığını düşünüyorum. Öğretmenler, toplumsal reformların liderleri okullarda reformun merkezidir. Bu nedenle okul tabanlı bir afet eğitimi programının acil olarak planlanması ve yürütülmesi gelecekte bu acıların tekrar yaşanmaması için önemli” diye konuştu.
JAPONYA İLE PROJE
Milli Eğitim Bakanlığı, Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı ile 2010’da ‘Okul Tabanlı Afet Eğitimi Projesi’ işbirliği protokolü imzalamıştı. Proje kapsamında öğretmenlere online ve yüz yüze okul tabanlı afet eğitimleri verilmişti. Tamamlanan projenin çıktıları da aday öğretmenlerin eğitim çalışmalarında kullanılıyor.
DEPREM BÖLGESİNDE NELER YAPILMALI?
Prof. Dr. Hünkar Korkmaz, deprem bölgesinde izlenmesi gereken eğitim politikası ile ilgili de şunları söyledi.
- Öncelikli sorunlar belirlenerek, veriye dayalı hızlı bir durum analizi yapılmalı.
- Öğretmenlerin deprem sonrası eğitimle ilgili mesleki deneyimleri ya da bilgileri yok ise mesleki gelişim programları hazırlanmalı.
- Personel planlama, bütçeleme, eğitim programları, denetim, yönetim ve izleme konularında uzman bir ekip kurulmalı ve çalışmalar yerinden yürütülmeli. Yerel otoritelere yerinde karar alma esnekliği tanınmalı.
- Temel öğrenme ve psiko-sosyal destek için fırsatlar yaratılmalı. Çocuk dostu alanlar oluşturulmalı.
- Eğitimde temizlik, hijyen, sağlık, beslenme gibi çocuğun güçlü ve sağlıklı bir şekilde yaşamda kalabilme becerilerini güçlendiren konulara öncelik verilmeli. Daha sonra öğretim programlarındaki konuların öğretimine geçilmeli. k Gerekirse her çocuk için ayrı bireysel eğitim programları hazırlanmalı.
DEPREMZEDELERE EĞİTİM DESTEĞİ
Bahçeşehir Uğur Eğitim Kurumları (BUEK) ve Bahçeşehir Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Enver Yücel, depremde anne veya babasını kaybeden öğrencilerine ömür boyu eğitim desteği ile vefat eden 13 öğretmenin ailelerine de bir yıl boyunca maaş vereceklerini açıkladı. Deprem bölgesindeki 11 ilde bulunan Bahçeşehir Koleji ve Uğur Okulları’nın 23 kampüsünü depremzedelere açtıklarını söyleyen Enver Yücel, “Okullarımızdaki misafir depremzedelerimizin sıcak yemek başta olmak üzere gıda ve barınma ihtiyaçlarını karşıladık ve karşılamaya da devam ediyoruz. 4 binin üzerinde öğrencimizin nakli, bahar yarı dönemi için tam burslu olarak tamamlandı. Yardım malzemelerini, 100’ün üstündeki TIR’la depremzedelere ulaştırdık” dedi.
DARÜŞŞAFAKA’DAN AFETZEDE ÖĞRENCİLERE TAM BURS
Darüşşafaka Cemiyeti, depremde ebeveyn kaybı yaşayan çocuklar için Türkiye İş Bankası’nın verdiği destekle okulun imkânları dahilinde öğrenci kabul kontenjanını artırdı. Yapılan işbirliğiyle depremzede çocuklar, Darüşşafaka Eğitim Kurumları’nda 5’inci sınıftan başlayıp 12’nci sınıftan mezun oluncaya kadar 8 yıl boyunca tam burslu ve yatılı eğitim alacak. Darüşşafaka Cemiyeti, depremden etkilenen öğrencilerinin eğitimine devam eden kardeşlerine de okulun kapılarını açtı. Bu kapsamda 18 çocuk, Darüşşafaka’da misafir öğrenci olarak okuyacak.
AFETLER SONRASI YENİDEN UYUM
Sabri Ülker Vakfı tarafındam düzenlenen Uluslararası Beslenme, Sağlık Okuryazarlığı ve Eğitim Konferansı, bu yıl ‘Doğal Afetler Sonrası İyileşme ve Yeniden Uyum’ konusunu ele alacak. Konferansta deprem felaketi sonrasında insanların iyileşme ve travmalarla baş etme süreçleri hakkında uzman görüşlerine yer verilecek. Online olarak 2 Mart’ta düzenlenecek olan konferans, Sabri Ülker Vakfı’nın YouTube hesabından herkese açık olacak.