Engelli projesi ile Oxford'dan davet aldı
Lise son sınıf öğrencisi Alperen Konukbay, Amerika’da düzenlenen ‘Rise Challenge’ yarışmasında işitme engelliler için geliştirdiği uygulama ile ‘Dünyanın En Etkili 100 Genci’ listesinde yer aldı. Alperen, bu başarısı ile 2024 yazında Oxford Üniversitesi’nde düzenlenecek özel bir zirveye davet edildi.
Eğitim / Sevim Büyüktaş Demir
Rise Challenge yarışması, ‘Rise for the World’ inisiyatifi tarafından her yıl dünya genelinde düzenleniyor. Yarışmanın ardından belirlenen ‘Dünyanın En Etkili 100 Genci’ listesinde, toplum sorunlarına duyarlı projelerle başvuru yapan 15-17 yaş grubundan öğrenciler yer alıyor. Bu yıl 170 farklı ülkeden yaklaşık 430 bin başvurunun yapıldığı yarışmada, Türkiye’den 6 öğrenci girmeyi başardı. Bu öğrencilerden biri olan Alperen Konukbay, işitme engelliler için geliştirdiği uygulama ile listede yer aldı. TED Ankara Koleji Vakfı Özel Lisesi’nde burslu okuyan Alperen’in geliştirdiği yazılım, yapay zekâ teknolojisi ile işitme engelliler için kelimelerle görselleri eşleştiren bir uygulama. Yazılı metinleri işaret diline çeviren bu uygulama, işitme engelli çocukların daha etkili ve hızlı okuma-yazma öğrenmesini sağlıyor.
ZORLUKLARI YERİNDE GÖRDÜ
Alperen, yazılım uygulamasını geliştirirken, Ankara’daki özel eğitim okullarındaki öğretmenler ve öğrenciler ile gönüllü olarak zaman geçirdi. Buradaki deneyimlerini anlatan Alperen, “Öğretmenler bana, ‘öğrencilerimizin en büyük başarısı, üniversitede beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünü kazanmaları’ dedi. Nedeni ise üniversite sınavında okuduklarını anlayamamalarıydı. İşitme engelliler bir kelimeyi okurken, daha önce ilgili kelimeyi duyamadıkları için anlamlandırmaları zor oluyor. Öğretmenler de kelimeleri öğretirken görsellerden faydalanıyor. Görsellerle metinleri eşleştirip, öğrencilerin anlamalarını sağlıyorlar. Ancak öğretmenlerin herkese aynı anda yetişmesi mümkün değil. Her öğrencinin engellilik seviyesi de aynı değil. Ben de kelimelerin görsellerle eşleşmesini her an sağlayabilecek bir uygulama yaptım” dedi.
HEDEF, 150 BİN ÖĞRENCİ
Görme engellilerin hayatını kolaylaştırmak için ‘akıllı bir baston’ geliştiren Kürşat Ceylan’ın kendisine ilham verdiğini söyleyen Alperen, “Engellilerin hayatlarına dokunabilmek amacıyla kodluyorum. Üniversitede bilgisayar mühendisliği eğitimi aldıktan sonra, tüm dünyadaki engellilerin hayatını kolaylaştırmak için yazılım geliştirme, AR-GE ve inovasyon faaliyetleri yürütmeyi hayal ediyorum” dedi. Millî Eğitim Bakanlığı Yetkilileri ile görüşmeler yapan Alperen, Türkiye’deki yaklaşık 150 bin işitme engelli öğrenciye EBA (Eğitim Bilişim Ağı) sistemi üzerinden ulaşmak istiyor.
AKRAN ZORBALIĞINA KARŞI TEDBİRLER
Antalya’da 12 yaşındaki ortaokul öğrencisi G.K., ailesinin ‘okulda kavga etme, şikayet gelmesin’ sözüyle akranlarının zorbalığını 2 ay boyunca saklamıştı. Aile çocuklarının okuldaki akranları tarafından dövüldüğünü başka bir veliden duymuştu. Bu olay, hem ebeveyn-çocuk iletişimi hem de ebeveynlerin akran zorbalığı konusunda farkındalığını artırmak açısından önemli. Tonguç Akademi’nin rehberlik öğretmeni Çağla Akyavaş, akran zorbalığı konusunda farkındalığı artırmak için bazı önemli noktalara değindi.
* Zorbalık fiziksel, sözlü veya duygusal olabilir. Çocuğunuzun davranışlarını yakından izleyin. Herhangi bir değişiklik veya olumsuz işaret gördüğünüzde zorbalığı tanıyarak hemen müdahale edin.
* Çocuğunuzun kendini güvende hissetmesi için düzenli ve açık iletişim kurarak ona duygusal destek verin.
* Çocuğunuzun arkadaşlık ilişkilerini gözlemleyin. Kiminle zaman geçirdiğini ve nasıl davrandığını takip edin.
* Çocuğunuzla zorbalık konusunda dürüst bir şekilde konuşun. Ona zorbalığın yanlış olduğunu ve herkesin birbirine karşı saygılı davranması gerektiğini anlatın.
* Eğer çocuğunuz zorbalığa maruz kalıyorsa bir uzman yardımı alın.