Kontenjan lisansta düştü! Açıköğretimde arttı
Geçen yıl üniversitelere 1 milyon 89 bin kontenjan ayrılmıştı, bu yıl ise 1 milyon 21 bin kontenjan var. Geçen yıla göre kontenjanlarda yaklaşık 68 bin düşüş söz konusu. Açıköğretimde ise kontenjan artışı 19 bin 435 oldu. Eğitim uzmanı Salim Ünsal, kontenjanlardaki azalmanın en çok sözel ve eşit ağırlıktaki bölümleri etkileyeceğini söyledi.
Yükseköğretim Kurulu Başkanı (YÖK) Başkanı Erol Özvar, bu yıl devlet üniversitelerindeki ikinci öğretim programlarının kapatıldığını; mimarlık, eczacılık, psikoloji, beslenme ve diyetetik ile bazı temel bilim programlarının da kontenjanlarının düşürüldüğünü duyurmuş, ancak bu durumun genel kontenjanları etkilemeyeceğini, 1 milyon civarında kontenjanın korunacağını açıklamıştı. Bu yıl 960 bin 249 genel kontenjan bulunuyor. Okul birinciliği, şehit gazi yakını, depremzede ve 34 yaş üstü kadın kontenjanları da eklenince toplam kontenjan 1 milyon 21 bin oldu. Kontenjanlarda geçen yıla göre 68 bine yakın bir azalma var.
"SAYISAL ÇOK ETKİLENMEYECEK"
En fazla kontenjan düşüşü Türk dili ve edebiyatı, tarih, ilahiyat, beslenme ve diyetetik, İslami ilimler programlarında yaşandı. İşletme, yazılım mühendisliği, ebelik, fizyoterapi ve rehabilitasyon, yönetim bilişim sistemleri programları kontenjanı en çok artan programlar arasında yer aldı. Kontenjanlardaki azalmanın tercihleri etkileyeceğini anlatan Ünsal, “Puanı yüksek bölümlerdeki azalmalar, tercihleri etkileyecek. Genel olarak tüm bölümleri etkileyecek bir durum söz konusu değil. Daha çok sözel alanda, özellikle tarih ve tüm dil edebiyat bölümlerini seçmek isteyen öğrenciler açısından epeyce kritik bir eşik var. Sayısal bölümde önemli bir kayıp yok" dedi.
AÇIKÖĞRETiMDE185 BiN KONTENJAN
Açıköğretim programlarında ise kontenjan 165 bin 783’ten 185 bin 218’e yükseldi, kontenjan artışı 19 bin 435 oldu. Açıköğretim programlarındaki bu kontenjan artışını değerlendiren Ünsal, “YÖK’ün ikinci öğretimi kapatmaktaki amacı, eğitim niteliğini artıracak istihdam odaklı bölümlere kontenjan vermekti. Ne yazık ki bu olmadı. Açıköğretimle aradaki farkı kapatmaya çalışmışlar. Açıköğretimin kapanması gerekirken, biz hala açıköğretimi güçlendirmeye çalışıyoruz. Bu da doğru bir yaklaşım değil” diye konuştu.