LGS şampiyonlarından başarı tüyoları
Yaklaşık 1 milyon öğrencinin katılması beklenen LGS kapsamındaki merkezi sınav, 15 Haziran Pazar günü yapılacak. LGS 2024’te Türkiye genelinde 352 öğrenci, tüm sorulara doğru yanıt vererek 500 tam puan almıştı. Geçen yılın 5 şampiyonu, sınava nasıl hazırlandığını anlattı.
EĞİTİM / Sevim Büyüktaş Demir
KOÇLUK SİSTEMİYLE BAŞARDI
Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat depremlerinde akrabalarını ve arkadaşlarını kaybeden Elif Çağla Kaplankıran, Hatay Dörtyol Ortaokulu’ndan mezun. Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında yapılan merkezi sınavdan 500 tam puan Elif Çağla, İstanbul Erkek Lisesi’nde öğrenimini sürdürüyor. Yazılım mühendisi olmak isteyen Elif Çağla, başarısının sırrını şu cümlelerle özetledi: “Okulumdaki koçluk sisteminin başarıya ulaşmamda önemli bir rolü oldu. Koç öğretmenlerimiz motivasyonumuzla ilgileniyor, bize yol gösteriyordu. Günde mutlaka 100 soru mutlaka çözerdim. Düzenli bir şekilde çalışarak bu başarıya ulaştım.”
DÜZENLİ DENEME ÇÖZDÜ
Dershaneye gitmeden LGS sınavından 500 tam puan alan Kaan Oktar, Ataçağ Koleji’nden mezun oldu. Eskişehir Fatih Fen Lisesi’nde okuyan Kaan, “Aşırıya kaçmadan bol bol çalışmak gerekiyor. 15 dakika ders çalıştıysam, 10 dakika mola veriyordum. Her akşam düzenli deneme sınavı çözdüm. Boş zamanlarımda dışarı çıktım, oyun oynadım ve bisiklet sürdüm” dedi.
PARAGRAF SORULARINA YOĞUNLAŞTI
Isparta Hızırbey Ortaokulu’ndan mezun olan LGS şampiyonu Mustafa Arel Akol, İstanbul Erkek Lisesi’nde öğrenimini sürdürüyor. Mustafa Arel, yurtdışında yapay zekâ yazılımı eğitimi almayı hedefliyor. LGS’ye düzenli soru çözerek hazırlandığını söyleyen Mustafa Arel’in sınava girecek öğrencilere önerileri şöyle: “Bol bol kitap okusunlar. Özellikle son yıllarda yapılan LGS sınavlarında okuduğunu anlama üzerine çok soru çıkıyor. Paragraf sorularına yoğunlaşabilirler. Özellikle sınav esnasında soruları çok dikkatli okusunlar ki bir şey kaçırmasınlar.”
GÜNDE 5 SAAT ÇALIŞTI
Bingöl Final Okulları’ndan mezun olan LGS şampiyonu Yasir Balat, Galatasaray Lisesi’nde öğrenimine devam ediyor. Günde 5 saat ders çalıştığını belirten Yasir, “Sosyal hayatımı hiç aksatmadım. Yapamadığım soruları öğretmenlerimle çözdüm, bu başarılı olmamda çok önemliydi” dedi.
OKULUN KURSLARINA KATILDI
Kayseri’de Hacı Mustafa Gazioğlu Ortaokulu’ndan LGS şampiyonu olan Yazel Alevci, Kabataş Erkek Lisesi’ni kazandı. Savcı olmak isteyen Yazel, sınava hazırlanan öğrencilere şu tavsiyelerde bulundu: “Çalışmak için çalışmasınlar. Kendilerine fayda sağlamak için olabildiğince verimli çalışsınlar. Okul kurslarına ve etütlerine katılıyordum. Eve geldikten sonra da 2-3 saat çalışıyordum. Bu çalışmayla kazandım.”
EKRAN SÜRESİNİ YÖNETMENİN ÜÇ YOLU
Amerikan Psikoloji Derneği tarafından düşünce lideri olarak tanınan ünlü klinik psikolog Dr. Lisa Damour, çocuk ve gençlerin ekran süresi konusunda sağlıklı alışkanlıklar edinmesine yardımcı olmak için ebeveynlerin başvurabileceği üç yöntem sunuyor.
1 Çocuğunuzun teknolojiyi kullanmanın hangi yönlerini sevip hangi yönlerini sevmediğini öğrenmeye çalışın. Farklı dijital etkinlikler sırasında kendilerini nasıl hissettiklerini sorun. Bunları yapmak çocuğunuzla daha yakın bir ilişki kurmanızı sağlayacaktır.
2 Çocuğunuzun ekrana bakmasına karşı olmak yerine, sağlıklı gelişimini destekleyen faaliyetlere katılmasını destekleyin. Derslerine bolca vakit ayıran, yüz yüze etkileşimlerden keyif alan, evdeki işlere veya çevresindeki insanlara yardım eden ve fiziksel olarak aktif olan gençlerin, genellikle ekranlarla en sağlıklı ve dengeli ilişkiyi kurmayı başaran kişiler olduğu görülmektedir.
3 Ergenlik çağındaki gençler, yetişkinlerin sözleri kadar davranış şekillerine de dikkat ederler. Ekranlarla ilişki konusunda önce sizin sağlıklı alışkanlıklar edinmeniz, çocuğunuzun da aynısını yapmasına yardımcı olacak ve ekran süresiyle ilgili kurallarınızı uygulamanızı kolaylaştıracaktır. Örneğin, çocuğunuza şöyle diyebilirsiniz: “Beden ve ruh sağlığım için hayati önem taşıyan uykumun kaçmasına neden olduğu için teknolojik aletleri geceleri odamda tutmuyorum. Kendim için koyduğum kuralların aynısını senin için de uygulamam, sana verdiğim değerin önemli bir göstergesi.