Eğitim - KariyerUyum süreci için yol haritası

Uyum süreci için yol haritası

Paylaş
Uyum süreci için yol haritası

Okul öncesi ve ilkokul 1’inci sınıfa gidecek milyonlarca çocuk, 4 Eylül’de öğrenim hayatına ilk adımı atacak. Ayrılık kaygısı yaşayan çocuk, bu dönemde okula uyumsuzluk gösterebilir. Uzmanlar, bu süreçte çocukların doğru bir şekilde gözlemlenerek, ihtiyaçlarına göre bir yol haritasının çizilmesi gerektiğine dikkat çekiyor.

Yeni eğitim öğretim yılının ilk ders zili, 11 Eylül’de çalacak ancak okul öncesi, ilkokul 1’inci ve lise 9’uncu sınıf öğrencileri, 4 Eylül’de uyum programına başlayacak. “Bu süreç sabır, gözlem, şefkat ve sevgi ile geçmeli” diyen eğitimci ve yazar Bahar Eriş, bu dönemde aileler ile okulların yapabileceği bazı kolaylaştırıcı uygulamalar hakkında bilgi verdi. Bahar Eriş’in açıklamaları şöyle:

Haberin Devamı

Uyum süreci için yol haritası

AYRILIK VE BELİRSİZLİK KAYGISI

Okula ilk kez başlayacak olan çocuklarda uyum süreci çocuktan çocuğa farklılık gösterir. Kimi çocuk hemen adapte olabilir, kimisi de bir süre güçlük yaşayabilir. Bazı çocuklarda ayrılık kaygısı, bazılarında belirsizlik kaygısı oluşabilir. Çocuğun yanında okul ya da öğretmenlerle ilgili olumsuz yorumların yapılması kaygının nedeni olabilir. Bazı çocuklar, evde hiç kural
bilmezken, birden kurallı bir ortama gelmiş olmanın kaygısını yaşayabilir ve okula gitmek istemeyebilir. Bazen de çocuğun okula başlaması başka bir geçiş dönemine denk gelebilir. Eve yeni bir kardeş gelmesi ya da yeni bir yere taşınma, uyum sürecini güçleştirebilir.

Uyum süreci için yol haritası

UYUMU KOLAYLAŞTIRAN 6 UYGULAMA

1- Her çocuğun ihtiyacı farklı. Hepsini iyice gözlemleyip ihtiyaçlarına göre bir yol izlenmeli. Evden götürülen bir oyuncak geçişi kolaylaştırabilir.

Haberin Devamı

2- Çocukların yanında ne şekilde konuştuğumuza ve davrandığımıza dikkat etmeliyiz. Çocukların dünya ile ilgili yorumları bizim yorumlarımızdan çok etkilenir.

MEKTUP YÖNTEMİ

3- Ailelerin kademeli olarak çocuktan ayrılması da iyi bir uygulama. İlk birkaç gün, bütün gün aile çocukla birlikte okulda zaman geçirebilir, ertesi gün kalma süresi azalır. Ailenin vedalaşmayı kısa kesmesi, çocuğa akşam geri geleceğinin teminatını vermesi önemli. Çocuğun temelde duymak istediği de bu güvence.

4- Bir annenin çocuğu ile ilgili mektup uygulamasını okumuştum, çok hoşuma gitmişti. Dönem başında çocuğunun ilgi alanları, güçlü yönleri ve zayıf yönleri gibi başlıkları içeren mektubu öğretmenine veriyormuş. Böylelikle öğretmen çocuktan ne bekleyeceğini ya da ona nasıl yaklaşacağını daha iyi kestirebiliyor. Okul ve aile arasında düzenli iletişim her zaman faydalı.

DUYGULARINI ANLAYIN

5- Aileler mümkünse yeni bir yere taşınmak gibi büyük geçişleri bu döneme denk getirmemeli. Aynı anda birçok büyük değişim herkes için zorlayıcı olabilir.

6- Çocuk ağlar veya buna benzer tepkiler verirse, 'bebek misin, niye ağlıyorsun’ gibi cümleler kurmayın. Çocuğun duygusunu anlayıp onaylamalı, evde herkesin sorumlulukları olduğu gibi onun sorumluluğunun da okula gitmek olduğu şefkatli bir dille anlatılmalı.

Haberin Devamı