Ağır ticaride işler rölantide
Ağır ticari araç satışları kredi bulmadaki zorluklara rağmen normal bir seyirde ilerliyor. Ancak 2025’te pazarda yüzde 20 civarında düşüş öngörülüyor.
Mehmet Ali Kantarcı
Ağır Ticari Araçlar Derneği (TAİD) verilerine göre, 2024 Ocak-Ağustos dönemi ağır ticari araç pazarı, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 10 azaldı. Bu dönemde satılan toplam araç sayısı 25 bin 725 oldu. Çekici satışları, 2024 yılı Ocak-Ağustos döneminde geçen yıla göre yüzde 25 azalarak 12 bin 546 adet olurken, 16 ton ve üstü kamyon satışları yüzde 24 artarak 9 bin 655 adet oldu. 16 ton altı kamyon satışları da yüzde 9 azalarak 3 bin 524 adet oldu.
YERLİ ÜRETİCİLERDEN KREDİ
2024 yılı Ağustos ayı ağır ticari araç pazarı 2023 Ağustos ayına göre yüzde 4 azalarak 3 bin 189 adet oldu. 2024 yılı Ağustos ayında çekici satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 11 azalarak 1.468 adet, 16 ton ve üstü kamyon satışları yüzde 7 azalarak 1.095 adet ve 16 ton altı kamyon satışları da yüzde 23 azalarak 369 adet oldu. Ağır ticari araçları domine eden Mercedes, Ford gibi yerli üreticiler verdikleri kredilerle de pazarın hareketli kalmasını sağladı.
SEMİ TREYLERDE YÜZDE 58
2024 yılı Ocak-Ağustos dönemi semi-treyler araç pazarı, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 58 azaldı. Satış adedi ise 4 bin 678 oldu. Toplam semi-treyler araç pazarı 2024 Ağustos ayında bir önceki yıla göre yüzde 42 azalarak 516 adet olarak gerçekleşti. Bunun en önemli sebebi önceki yıllarda alınan treylerler ve ticaretin azalması oldu. Sektör temsilcileri bu yıl ağır ticari satışların 35 bini bulacağını ancak 2025’te ekonomideki soğuma, Avrupa pazarındaki düşüş gibi nedenlerden dolayı yüzde 20 oranında gerileyebileceğini söylüyorlar.
DAIMLER KARBON NÖTR ULAŞIM HEDEFLİYOR
* Daimler Truck, dünyanın en önemli ticari araç fuarlarından biri olan IAA Transportation 2024’te, karbon nötr ulaşımın geleceğine öncülük eden araçlarını, teknolojilerini ve sürdürülebilirlik odaklı çözümlerini sergiledi. Şirket, batarya elektrikli ve hidrojen bazlı yakıt hücresi teknolojilerini içeren çift yönlü stratejisiyle, uzun mesafe taşımacılığında sıfır emisyon hedefine yönelik önemli adımlar atıyor. Fuarda tanıtılan Mercedes-Benz eActros 600 ve dünya prömiyerini gerçekleştiren eCitaro K gibi yenilikçi modeller, Daimler Truck’ın çevre dostu mobilite vizyonunu yansıttı.
* Daimler Truck’ın ilk ağır sınıf elektrikli kamyonu unvanına sahip eActros’un yol testleri Mercedes-Benz Türk Ar-Ge ekipleri tarafından Aksaray Ar-Ge Merkezi’nde gerçekleştiriliyor.· Fuarda sergilenen Mercedes-Benz Actros L ve tanıtılan Mercedes- Benz Tourismo, markanın Aksaray Kamyon Fabrikası ve Hoşdere Otobüs Fabrikası’nda üretilip Türkiye ve dünyada sahipleri ile buluşuyor. Actros L, fütüristik tasarımı, optimize edilmiş aerodinamiği ve son teknoloji destek sistemleri ile öne çıkıyor. Ayrıca, 12.8 litre EURO VI-E emisyon normlarına uygun OM471 motor ile 476 PS, 510 PS ve 530 PS güç seçenekleri sunuyor.
FORD TRUCKS’IN OTONOMU TESTE ÇIKTI
Kuzey Çevre Otoyolu’nda trafiğe kapalı şekilde gerçekleşen test sürüşüne Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun yanı sıra Ford Trucks’tan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Emrah Duman, IC Altyapı Grubu Genel Müdürü Serhat Soğukpınar, ICA Yavuz Sultan Selim Köprüsü Genel Müdürü Alper Akar katıldı. Yapılan test sürüşünde, Ford Trucks’ın Türkiye’de geliştirdiği Seviye-4 Otoyol Pilotu teknolojisine sahip ilk kamyonu, lojistik merkezler arasındaki taşımacılık faaliyetlerini, güvenlik sürücüsünün gözetiminde otonom olarak gerçekleştirebilme potansiyelini kanıtladı.
OTOKAR’DAN 30 BİN SULTAN
Otokar, 2002’de üretimine başlanan ve kısa sürede sadece ülkemizde değil, dünyanın dört bir yanında turizm ile servis taşımacılığında hizmet veren Sultan otobüslerinin 30 binincisini törenle banttan indirdi. Aynı törende, ticaretin yükünü 11 yılı aşkın süredir hafifleten Otokar Atlas kamyonunun 5 binincisi de üretim bandından indi. Sultan’ın 7.2 metreden 9.2 metreye kadar uzanan uzunluk ve yolcu taşıma kapasitesine sahip modelleri bulunuyor.
TİCARETTE ELEKTRİKLİ MAXUS eDELIVER 5 DÖNEMİ
6.6 metreküplük kargo hacmiyle elektrikli MAXUS eDeliver 5, Avrupa ile eş zamanlı Türkiye’de pazara çıkıyor.
BATARYA GARANTİSİ
36 dakikada şarj edilebilen bataryası, 489 kilometrelik menzili ve 6.6 metreküpten başlayan yükleme hacmiyle yeni e-Deliver 5 Türkiye’de yollara çıkıyor. İki farklı şasi seçeneğiyle yollara çıkan aracın başlangıç fiyatı 1.6 milyon TL olarak dikkat çekiyor. 120 kW güç ve 240 Nm tork üreten elektrik motoruyla güçlü ve çevik model eDeliver 5, 10.7 saniyelik 0-100 km/s hızlanma performansı ve 120 km/s maksimum hızlanması ile işletmelerin ihtiyaçlarını karşılıyor. 64 kWh kapasiteli inceltilmiş bataryası (14 cm) ile doğuştan elektrikli eDeliver 5, dizel yakıtlı geleneksel seçeneklere göre yüzde 85’e varan kullanım tasarrufu sağlıyor. Maxus eDeliver 5, 5 yıl/100 bin kilometre araç garantisinin yanı sıra 8 yıl/200 bin kilometre batarya garantisine sahip.
HIZLI ŞARJ OLANAĞI
180 derece çift kanat açılır bagaj kapakları, çift yan kayar kapıları ve 6.6 metreküplük yükleme hacmi ile segmentinin üzerinde iç mekan ve yükleme kolaylığı sunarken, 1250 mm’lik aks aralığı, standart Euro paletlerin rahatça taşınmasını sağlıyor. Aracın kabininde yuvarlak köşeli tasarım unsurlar ile gelişmiş teknoloji dokularının uyumlu kombinasyonu ise içeride ferah ve konforlu bir atmosfer yaratıyor. Modelin batarya doluluğu, 11 kW’lık üç fazlı AC şarj istasyonlarında yüzde 20’den 80’e 4 saatte ulaşırken, 70 kW’lık DC şarj istasyonlarında yalnızca 36 dakika kadar hızlı bir sürede yüzde 20’den 80 batarya doluluk oranına ulaşılabiliyor.
ANADOLU ISUZU’NUN YENİ ELEKTRİKLİSİ GÖRÜCÜYE ÇIKTI
DEĞİŞİMİN SİMGESİ
Anadolu Isuzu’nun IAA 2024 Fuarı’nda tanıttığı BIG.e büyük ilgi gördü. Anadolu Isuzu Genel Müdürü Tuğrul Arıkan, ”40 yılı aşkın süredir devam eden kesintisiz büyüme yolculuğumuzda ürün çeşitliliğimizi geliştirerek yurtdışı pazarlardaki varlığımızı güçlendirmeye devam ediyoruz. 40 yıllık deneyimi, mikro mobilite alanına taşıdık. Türkiye’de üretilen, Anadolu Isuzu mühendisleri ve tasarımcıları tarafından hayata geçirilen BIG.e, şirket tarihimizdeki en önemli atılımlardan biri ve ticari araçlardaki değişimin simgesi” dedi.
ŞEHİR İÇİNDE ÖNEMLİ ROL
BIG.e, kompakt yapısı, yenilikçi elektrikli motoru ile bir küçük kamyon olarak öne çıkıyor. Geçtiğimiz günlerde test üretimini başarıyla tamamlayan araç, son kilometre taşımacılığı yapan firmaların ihtiyacına yönelik olarak pazara sunulacak. Üstün özellikleri ve yüksek manevra kabiliyeti ile şehir içi dar alanlarda önemli rol oynayacak olan BIG.e, yaklaşık 4 metreküp iç hacme kadar kargo hacmine, 1000 kg’a varan taşıma kapasitesine sahip. 9.4 kW gücünde elektrikli motoruyla BIG.e; üç farklı batarya kapasitesine sahip. 10,5 kWh kapasiteli batarya ile 100 km, 15,7 kWh batarya ile 135 km, 21 kWh batarya ile 170 km menzil sağlıyor.
IVECO-HYUNDAI İŞBİRLİĞİ
* Hyundai’nin IVECO Group ortaklığıyla Avrupa pazarları için geliştirdiği ilk elektrikli ticari modeli eMoovy, Almanya Hannover’da düzenlenen IAA Transportation Fuarı’nda görücüye çıktı. Hyundai’nin gelişmiş eLCV platformunu kullanarak üretilen eMoovy, Iveco markası altında Avrupa pazarında satışa sunulacak. eMoovy, Hyundai’nin EV şasi-kabin tabanlı platformunu IVECO’nun kargo bölmesiyle birleştiriyor.
* Bu arada eMoovy, Hyundai’nin en büyük elektrikli SUV’undan alınmış güç elektrik sistemiyle donatılmış. Yeni araç ayrıca şarj başına WLPT döngüsünde maksimum olarak 320 km menzile sahip. Buna ek olarak tıpkı IONIQ 5 ve IONIQ 6 modellerinde de yer alan ultra hızlı şarj için 800V’luk bir sisteme sahip. Ultra hızlı şarj deneyimi sunan ticari aracın 100 km menzil sunması için sadece 10 dakika şarj edilmesi yeterli.
ID.BUZZ TÜRKİYE’DE
Volkswagen T1’in DNA’sını günümüze ve elektrikli mobilite çağına taşıyan model ID.Buzz’ın Pro ve Cargo olmak üzere iki versiyonu bulunuyor. ID.Buzz, 1 Ekim’den itibaren satışa sunuluyor. ID.Buzz Cargo (2+1) Standart Şasi 286 PS (84kWh) modeli 1 milyon 950 bin TL ve ID.Buzz Pro (4+1) Standart Şasi 286 PS (84kWh) modeli ise 3.6 milyon TL anahtar teslim fiyatıyla satın alınabilecek. Volkswagen Ticari Araç’ın 1950’lerde pazara sunduğu ikonik modeli T1, yani Bulli’den ilham alan ve orijinal Bulli’nin stilistik unsurlarından yararlanılan ID.Buzz, Volkswagen Bulli ile temsil edilen özgürlük ve bağımsızlık ruhunu zamanımıza aktarıyor. Batarya, arka aksa entegre edilmiş olan 210 kW’lık elektrik motorunu besliyor. WLTP standartlarına göre ID.Buzz’ın menzili 460 km’ye kadar çıkıyor.
ALLISON TRANSMISSION’DA ATAMA
Allison Transmission, Atak Talas’ın Doğu Asya Satış Direktörü olarak atandığını açıkladı. İstanbul’da Boğaziçi Üniversitesi Makine Mühendisliği bölümünden mezun olan Talas, Bahçeşehir Üniversitesi’nde MBA yüksek lisansını tamamladı. Talas, Allison Transmission Doğu Asya Satış Direktörü olarak Japonya, Kore ve Avustralya pazarlarındaki ekiplere liderlik ederek satış stratejilerinin geliştirilmesi ve uygulanması, ilgili pazarlarda şirketin büyüme hedeflerinin gerçekleştirilmesinden sorumlu olacak.
- 'Kardeşliğimizi bozamayacaklar'
- Bu adam beni öldürecek
- Fatih'te Bezmialem Vakıf Üniversitesi Hastanesi'nde yangın çıktı
- Sağlık Bakanlığı'ndan, sağlık çalışanlarını rehin alan İsrail'e sert tepki: Şiddetle kınıyoruz
- TBMM Başkanı Kurtulmuş, Parlamenterler Arası Kudüs ve Filistin Platformu üyelerini kabul etti