AA
Son dönemde yapay zeka video oluÅŸturma ve ses manipülasyon sistemleriyle dolandırıcılığın yeni bir aÅŸamaya geçtiÄŸi gözleniyor. Bu sistemler, kiÅŸilerin banka bilgileri ve yatırımlarını çalmak için kullanılırken, manipüle edilen ses ve görüntüleri içeren "deepfake" adı verilen yöntem aracılığıyla suçlular kurbanlarını tuzaÄŸa düÅŸürüyor. Bu yöntemler kullanılarak yapılan dolandırıcılığın hedefi çoÄŸu zaman, kripto parayla ilgilenen ancak güvenli internet kullanımı hakkında sınırlı bilgi sahibi olan yaÅŸlılar oluyor.
Ünlü isimlerin "hızlı getiri vadeden radikal yatırım fırsatları" sunduÄŸu ve ekonomiden söz ettiÄŸi bu sahte videolar aracılığıyla insanların var olmayan ÅŸirketlere yatırımlarda bulunmaları isteniyor. Videolar aracılığıyla, hedef alınan kiÅŸilerden söz konusu yatırımlardan faydalanmaları için belirli hesaplara para göndermeleri talep ediliyor, karşılığında gönderdikleri paranın daha fazlasını kazanacakları vadediliyor. Çok düÅŸük bütçe ile oluÅŸturulabilen videolar dakikalar içerisinde hazırlanıp, Facebook ve Youtube gibi popüler uygulamalarda reklam olarak yayınlanabiliyor.
Ünlü kiÅŸilerin aksanlarının taklit edilebildiÄŸi görüntülerde ayrıca sahte grafik ve haber sitesi logoları insanları yanıltmak için kullanılabiliyor. Musk'ın tespit edilen 2 binden fazla "deepfake" videosuyla, söz konusu dolandırıcılık yönteminde en çok tercih edilen kiÅŸi olduÄŸu belirtiliyor.
Öte yandan uzmanlar, "deepfake" videolarının "tamamen mükemmel" olmasa da gün geçtikçe geliÅŸerek daha inandırıcı olmaya baÅŸladığını ifade ediyor. New York Times'a konuÅŸan siber güvenlik ÅŸirketi CTM Insights'ın kurucusu Lou Steinberg, organize suç örgütlerinin bu teknolojiyi kendi amaçları için kötüye kullanabileceÄŸini farkına varmasıyla bu yönteme baÅŸvuranların gün geçtikçe artacağını belirtiyor.
"DEEPFAKE" DOLANDIRICILIÄžINDAN YAKLAÅžIK 700 BÄ°N DOLAR KAYBETTÄ°
New York Times'ın haberine göre, 82 yaşındaki emekli Steve Beauchamp, "deepfake" dolandırıcılığı maÄŸdurlarından biri. Beauchamp, 2023'te "deepfake" Elon Musk reklamına aldanarak yatırımlarının çoÄŸunu kaybetti. Beauchamp, Musk'ın yüksek geri dönüÅŸlü bir yatırım fırsatından bahsettiÄŸi videoyu izledikten sonra dolandırıcılara yaklaşık 690 bin dolar yolladığını söyledi.
Steve Beauchamp, izlediÄŸi görüntüdeki kiÅŸinin gerçekten Musk olduÄŸunu sandığını belirterek polisi durumdan zamanında haberdar etmediÄŸi için piÅŸman olduÄŸunu ifade etti.
Bu yöntemle dolandırılanlar arasında çok uluslu ÅŸirket çalışanları da bulunuyor.
"DEEPFAKE" DOLANDIRICILIÄžI Ä°NSANLARIN Ä°TÄ°BARINI TEHLÄ°KEYE ATIYOR
Nature'ın haberinde de Güney Afrikalı ürolog Kgomotso Mathabe ve Hint doktor Viswanathan Mohan'ın hikayelerine yer verildi. Mathabe, "deepfake" yöntemi ile oluÅŸturulmuÅŸ görüntülerinin bir internet reklamında kullanıldığını, çok sayıda dolandırıcılık maÄŸduru tarafından rahatsız edilince fark etti.
Reklamda kendi görüntüsüyle yeni bir ilaç tanıtımı yapıldığını aktaran Mathabe, izleyicilerin hesap bilgilerinin çalındığı bir siteye yönlendirildiÄŸini söyledi. Hint doktor Viswanathan Mohan da internette yüzü kullanılarak oluÅŸturulan ve bilmediÄŸi bir dilde uzman görüÅŸü verdiÄŸi videoyla insanların dolandırıldığını keÅŸfetti. Mohan, bu görüntünün itibar suikastı olmasının yanı sıra hukuki açıdan problem oluÅŸturduÄŸunu kaydetti.
FACEBOOK VE YOUTUBE HAREKETE GEÇTÄ°
New York Times, söz konusu reklamlarda yüzü kullanılan Avustralyalı maden iÅŸletmecisi milyarder Andrew Forrest'ın da Facebook, Instagram ve WhatsApp'ın sahibi Meta'yı ÅŸikayet ettiÄŸini yazdı. Facebook'taki sahte reklamların "masum kullanıcıları kötü yatırımlara" çektiÄŸini belirten Forrest'a verilen yanıt, "ÅŸirketin platformunda dolandırıcılığı yakalamak için otomatik tespit sistemlerini eÄŸittiÄŸini" açıklaması oldu.
"Deepfake"in yaygın olduÄŸu bir diÄŸer platform Youtube, 15,7 milyondan fazla kanalı ve 8,2 milyondan fazla videoyu, kurallarını ihlal ettiÄŸi için kaldırdığını açıkladı. Åžirket ayrıca içerik üreticilerinin gerçekçi içerik oluÅŸturmak için yapay zeka kullandıklarında bunu açıklamalarını zorunlu hale getirdi.