Dolandırıcıların yeni tuzağı! 'Ödül kazandınız' diyerek dolandırıyorlar… Prof. Dr. Kırık uyardı: Sakın tuşlama yapmayın
Sosyal medyada paylaşılan bir videoda telefonla vatandaşı dolandıranların kullandığı yöntem görenleri hayrete düşürdü. Her geçen gün yeni yöntemler geliştiren dolandırıcılar, ödül veya hediye vaadiyle vatandaşları ağına düşürmeye çalışıyor. Prof. Dr. Ali Murat Kırık, “Dolandırıcılar önce çağrı merkezi veya müşteri temsilci gibi arıyorlar. Sonra vatandaşlardan belirli tuşlamalar yapmaları isteniyor. Bu tuşlamalar, dolandırıcıların banka hesap bilgilerinizi ve kişisel verilerinizi ele geçirmelerini sağlıyor!” diyerek önemli uyarılarda bulundu.
Elif Bayram
Elif Bayram / Posta.com.tr – Telefon dolandırıcılığında yapay zeka dönemi başladı. Sahte çağrı merkezi aramasıyla vatandaşın kredi kartı bilgilerini ele geçiren dolandırıcılar, bu kez de sesli yanıt sistemiyle soygun yapıyor. Prof. Dr. Ali Murat Kırık, “Kurbanlar genellikle dolandırıcıların tuzağına düşerken belirli tuşlamalar yapıyor. Otomatik aramalarda sakın tuşlama yapmayın! Acil durum veya ödül vaadiyle bilgi isteniyorsa şüpheci olun!” diyerek vatandaşları uyardı.
TELEFON DOLANDIRICILARININ YENİ YÖNTEMİ
Sosyal medyada telefon dolandırıcılarının yapay zeka yazılımları kullanarak vatandaşları nasıl dolandırdığı ortaya çıktı. Söz konusu görüntülerde elindeki telefonla başka bir telefona arama gerçekleştiren kişinin, diğer telefondan yapılan yönlendirmelerle vatandaşın işlemlerini nasıl kayda aldığı saniye saniye kaydedildi.
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı Başkanı ve Adli Bilişim Uzmanı Prof. Dr. Ali Murat Kırık, “Dolandırıcılar, sesli yanıt sistemleri üzerinden çeşitli yöntemler kullanarak kurbanlarını kandırıyor!” diyerek dikkat edilmesi gereken noktaları posta.com.tr'ye anlattı.
Prof. Dr. Ali Murat Kırık
İKNA YOLUYLA DOLANDIRICILIK
Yapay zeka ile birlikte dolandırıcılık işlemlerinin daha tehlikeli boyutlara ulaştığını belirten Prof. Dr. Ali Murat Kırık, “Sesli yanıt sistemi dolandırıcılığı, telefonla yapılan dolandırıcılıklarda, sesli yanıt sistemlerini ve otomatik sesli mesajları kullanarak, kurbanların kişisel bilgilerini veya finansal bilgilerini çalmak amacıyla gerçekleştirilen bir yöntem. Dolandırıcılar, genellikle güvenilir kurumların adını kullanarak kurbanları arıyor ve çeşitli bahanelerle onları kişisel bilgilerini paylaşmaya ikna etmeye çalışıyor. Bu tür dolandırıcılıklar, özellikle teknolojinin yaygınlaşması ve telefon kullanımının artmasıyla birlikte dünya genelinde giderek yaygınlaştı” dedi.
“SAHTE BORÇ BİLDİRİMLERİNE DİKKAT”
Telefon dolandırıcıların sesli yanıt sistemleri üzerinden farklı yöntemler kullandığını söyleyen Prof. Dr. Ali Murat Kırık, “Dolandırıcılar, kimlik avı aramaları yaparak bankalar veya tanınmış kurumlar adına kişisel ve finansal bilgileri talep ederler. Sahte borç bildirimleriyle kurbanları ödeme yapmaya zorlar, ödül veya hediye vaadiyle bilgilerini paylaşmalarını sağlarlar. Ayrıca, "evet" gibi onay ifadelerini kaydederek izinsiz işlemler yapar, teknik destek dolandırıcılığıyla uzaktan erişim talep ederler. Aciliyet ve tehdit yaratarak kurbanları panikle karar vermeye yönlendirirler. Bu yöntemler, kurbanların güvenini kazanıp kişisel ve finansal bilgilerini çalmayı amaçlar” diye konuştu.
TÜM BİLGİLERİ ELE GEÇİRİYORLAR
Dolandırıcıların, vatandaşları belirli tuşlamalarla hedef aldığını belirten Prof. Dr. Ali Murat Kırık, sözlerine şöyle devam etti:
Kurbanlar genellikle dolandırıcıların tuzağına düşerken belirli tuşlamalar yaparlar. Çağrı merkezine bağlanmak veya bir temsilciyle konuşmak için "1" veya "9" tuşlaması yapmaları istenir. Ayrıca, kimlik doğrulaması için kişisel bilgilerini girmeleri gereken tuşlamalar da yapılır. Banka hesap bilgilerini, kredi kartı numaralarını veya sosyal güvenlik numaralarını girmeleri talep edilir. Bu tuşlamalar, dolandırıcıların kurbanların tüm bilgilerini ele geçirmesini sağlar.
TELEFON DOLANDIRICILIĞINA KARŞI 5 KRİTİK ÖNLEM
Prof. Dr. Ali Murat Kırık, vatandaşların telefon dolandırıcılarına karşı özellikle dikkat etmeleri gereken noktaları şöyle sıraladı;
- Tanımadıkları numaralardan gelen çağrılarda dikkatli olmalı ve kişisel veya finansal bilgilerini kesinlikle paylaşmamalılar.
- Güvenilir kurumların asla telefon üzerinden hassas bilgileri talep etmeyeceğini unutmamalılar.
- Beklenmedik aramalarda acil durum veya ödül vaadiyle bilgi isteniyorsa şüpheci olmalı ve doğrudan kurumun resmi iletişim kanallarını kullanarak doğrulama yapmalılar.
- Otomatik aramalarda belirli tuşlamalar yapmaları istenirse bunu kesinlikle yapmamalı ve çağrıyı hemen sonlandırmalılar.
- Güçlü parolalar kullanarak hesaplarını korumalı ve şüpheli aramaları yetkililere bildirmeliler.