Onay yoksa randevu yok
Sağlık Bakanı Prof. Dr. Fahrettin Koca, Ulusal Sağlık Hizmetleri Değerlendirme ve Koordinasyon toplantısında önemli açıklamalar yaptı. Değişen randevu sisteminin detaylarını ilk kez paylaştı.
HABER: HAKAN ÇELİK
Bakan Fahrettin Koca randevulu muayeneye yönelişin, beraberinde bazı uygulama zorlukları getirdiğini söyledi. Geçen yıl 23 milyon kişinin randevulardan en az birine gelmediğini açıkladı. Bakan Koca, “Nüfusun yaklaşık 4’te biri demek. Gelinmeyen toplam randevu sayısı, 81 milyon. Üç-dört saat kala iptal edilen randevu sayısı, 21 milyon. Bu gibi sebeplerle, randevu kapasitesinin yüzde 30’u kullanılamadı. Sayın Cumhurbaşkanımızın ‘en büyük hayalim’ dediği şehir hastanelerimizin, sağlık hizmetlerinde kapasitemizi nasıl artırdığına şahit olduk. Artık vatandaşlarımız, sağlık hizmeti almak için en iyi adres olarak kamu hastanelerimizi görüyor, sağlık sorunlarında kamu hastanelerimize müracaat ediyor” dedi.
SAĞLIK ALANINDA YENİ ADIMLAR
Bakan Fahrettin Koca, son dönemde atılan adımları maddeler halinde özetledi:
* Sağlık çalışanlarına yönelik şiddeti önleme için kullanılan beyaz kod uygulamasının yanı sıra gri kod uygulaması pilot uygulama olarak başlatılmıştır. Beyaz kod sayısı 1 milyonda 31’den, 1 milyondan 14’e inmiştir. Beyaz kod öncesi erken uyarı sistemi gri kod uygulanan bölgelerde ise bu düşüşe ilave olarak yüzde 50’den fazladır.
* Hekimlerimizin ve sağlık çalışanlarımızın emekliliklerine dair özlük haklarında önemli iyileştirmeler yapılmıştır. Sağlık çalışanlarının, verdikleri her hizmetin karşılığını aldığı bir teşvik sistemine geçmiş durumdayız.
* Uzaktan sağlık hizmetiyle ilgili pilot uygulamaları başlattık. Kronik hastaların takibi, rapor ve reçete yenileme için de bu uygulama sayesinde çevrimiçi hizmet sunmayı planlıyoruz.
* Sağlıklı Yaş Alma Merkezlerimizi hayata geçirdik. Uygulamaya 80 yaş üzeri vatandaşlarımızdan başladık.
* Evlilik öncesi SMA Taşıyıcı Tarama Programı kapsamında 1 milyon 400 binden fazla çifti taradık. Yeni Doğan SMA Tarama Programında 2 milyon 200 binden fazla bebeğimiz için tarama yaptık. Erken tanı, tedavi başarımızın yüzde 90’ın üzerine çıkmasını sağladı.
* Aile Diş Hekimliği uygulamasını 3 ilimizde pilot olarak başlattık.
* 23 şehir hastanemizde toplam 34 bini aşkın yatak kapasitesi ile hizmet veriyoruz. 12 şehir hastanemizin yapımı devam etmektedir.
* Hıfzıssıhha Aşı ve Biyoteknolojik Ürün Üretim Merkezimizin inşaatını tamamlayarak, pilot üretimlere iki yıl içinde başlayabileceğiz. Hedefimiz, ihtiyacımız olan aşıların tamamının Türkiye’de üretilmesidir.
* Tip 1 diyabet hastaları başta olmak üzere bütün diyabet hastalarımızın kullanabilecekleri sürekli glikoz ölçüm sensörlerini yerlileştiriyoruz.
* Nadir hastalıklar için Hücre ve Gen Terapisi Hastanesi’ni kuruyoruz.
* Bağımlılıkla mücadele için rehabilitasyon amaçlı BAHAR merkezlerini hayata geçiriyoruz, ilki Sancaktepe’de bu yıl hizmete başlayacak.
YENİ UYGULAMA PAZARTESI GÜNÜ BAŞLIYOR
Bakan Fahrettin Koca, sağlık yöneticileri ve yazılım mühendisleriyle birlikte kurulan yeni altyapıyı şu sözlerle açıkladı: MHRS; telefon ve internet erişiminin olduğu her yerde yepyeni bir özellik kazanmış, modifiye olmuş durumda. Sistem artık şöyle işleyecek:
* Ertesi gün randevusu olan her hastamız saat 20.00’ye kadar randevusuna onay verecek veya gelemeyeceğini bildirecek.
* Bu sisteme Onaylı Randevu Sistemi, MHRS’de başlatılan bu yeni döneme; Onaylı Randevu Dönemi diyoruz. Uygulama pazartesi günü başlıyor.
* Ayrıcalıklı iki hasta grubumuz var; 65 yaş üstü ve kanser hastaları. Bu gruptaki hastalar, onay işlemlerinden istisnadır.
* Onaylı Randevu Sistemi, hastanelerimize, hekimlerimize zamanı verimli kullanma imkanı sağlayacak. Hasta gelemeyeceği randevuyu iptal edecek. Böylece randevu sadakatsizliği sebebiyle şu an boş kalan kapasitemizi, hizmet bekleyen hastalar için kullanabileceğiz. Boş kalan her bir randevuda, sistemden randevu alamayıp, talep bırakmış hastalarımıza ulaşacağız. Öncelik, talep bırakan hastalarda olacak. Onaylı Randevu Sistemi sayesinde, öngörümüze göre, birçok branşta hastamızın talebine 24 saat içinde cevap verebiliyor olacağız.
* Taleplerin etkin şekilde karşılanabilmesi için Randevu Koordinasyon Merkezi’ni devreye alıyoruz.