Google News

Sabiha Gökçen’in izinden giden kadın pilotlar hayallerine ulaşmak için gökyüzünde süzülüyor

Türkiye’nin ilk kadın pilotu Sabiha Gökçen’in hem doğum hem de ölüm günü olan 22 Mart’ın yıldönümünde, sayıları her geçen yıl artan kadın pilotlar gurur veriyor. Pilotaj bölümünde eğitimlerine devam eden kadın pilot adayları, öncü edindikleri Sabiha Gökçen’in izinde uçarak bayrağını gökyüzünde gururla dalgalandırmaya devam ediyor.
22 Mart 2024 , Cuma 10:43

22 Mart, ülkemizde havacılık denince ilk akla gelen, Türkiye’nin ilk kadın pilotlarından olan ve Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün sekiz manevi evladından birisi olan Sabiha Gökçen’in hem doÄŸum hem de ölüm yıl dönümü. Gökyüzüne imza atmış, adına havalimanı da bulunan Sabiha Gökçen’in izinden giden ve onun gibi olmak isteyen kadın pilot adayları, her geçen yıl üniversitelerin pilotaj bölümlerine yoÄŸun ilgi gösteriyor. Günümüzde Türkiye’deki 14 bin pilotun yüzde 8’i de kadınlardan oluÅŸuyor.

 

“KADIN PÄ°LOT ADAYLARI HAYALLERÄ°NE ULAÅžMAK Ä°ÇÄ°N GÖKYÜZÜNDE SÜZÜLÜYOR”


BahçeÅŸehir Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Pilotaj Bölümünde ise kız öÄŸrenci oranı yüzde 23’e ulaÅŸtı. YoÄŸun ilgi gören bölümün öÄŸrencileri, üç dönemlik teorik eÄŸitimlerinin yanı sıra uçuÅŸ eÄŸitimlerini eÄŸitmenlerinin eÅŸliÄŸinde alıyor. Heyecanla üniformalarını giyip kokpitte lövye başına geçen kadın pilot adayları, aldıkları eÄŸitimlerin ardından, hedeflerine ve ideallerine ulaÅŸmak için gökyüzünde süzülerek uçuÅŸlarını gerçekleÅŸtiriyor.

 

TEK BAÅžLARINA UÇABÄ°LÄ°YORLAR


Ä°kinci sınıfa devam eden yaklaşık 20 kız öÄŸrenciden 3’ü olan Ä°rem Kaytaran (20), Zehra Ecesoy (19) ve Zeynep Yıldız (19), eÄŸitim sürecinde sınavlarından baÅŸarıyla geçtikleri için tek motorlu uçakları tek baÅŸlarına da uçurabiliyor. Solo uçuÅŸ yapacak beceriye kavuÅŸan öÄŸrencilerden Ä°rem Kaytaran, eÄŸitmeni olmadan uçak kullandığı o anları anlattı. YaÅŸadığı heyecanın tarifsiz olduÄŸunu belirten Kaytaran, uçakla iniÅŸ anının inanılmaz bir duygu olduÄŸunu belirterek “Yanıma döndüÄŸümde, yanımda hocam yoktu. AÅŸağı baktığımda bütün her yer benim altımdaydı. Ve kontrolümde olan bir uçak vardı. Gerçekten inanılmaz bir histi, benim için unutamayacağım bir histi. Ve en önemlisi o uçağı tek başıma indirebilmeyi gördüm. Tek başıma indirebileceÄŸimi hissetmek inanılmaz bir duyguydu. Yani uçmak benim için büyük keyif veriyor, iple çekiyorum uçuÅŸ günlerimi” dedi.

 

“BAÅžLARKEN ÇOK ZORLANDIM AMA ARTIK UÇMAK HÄ°Ç ZOR DEĞİL”


Kaytaran, özellikle liselerde okuyan genç kızlara pilot olmayı tavsiye ederken, uçuÅŸ eÄŸitiminde baÅŸlarda çok zorlandığını ve vazgeçmeyi düÅŸündüÄŸünü belirtti. Hocalarının teÅŸvikiyle çalışmalarına devam ettiÄŸini söyleyen Kaytaran, yaÅŸadığı süreci ÅŸöyle anlattı:
“Ä°kinci, üçüncü uçuÅŸumda, ben galiba uygun deÄŸilim yapamayacağım, gibi düÅŸüncelere girdim. Ama hocamın desteÄŸi ve ‘Yapabilirisin’ demesiyle kendime güvenim geldi. Bir sonraki uçuÅŸta da gittikçe elimin alıştığını, yapabildiÄŸimi, yani çalışarak olabileceÄŸini gördüm. Çok çalıştım ve sonunda iyi bir yere gelebildim. Artık uçmak hiç zor deÄŸil, tam tersine hevesle uçuÅŸa geliyorum. Artık zor bir iÅŸ olarak gelmiyor. Çalışan ve isteÄŸi olan herkes yapabilir.”

 

“SABÄ°HA GÖKÇEN KADIN PÄ°LOTLARIN ÖNCÜSÜ”


Uçmayı özgürlük olarak tanımlayan ve solo uçuÅŸ heyecanı yaÅŸayan diÄŸer bir pilot adayı Zeynep Yıldız, çocukluk döneminden beri havacılığa ilgi duyduÄŸunu, sürekli sosyal medyada kadın pilotları takip ettiÄŸini, izlediÄŸi görüntülerin bu bölümü seçmesinde etkili olduÄŸunu söyledi. Dünyanın ilk savaÅŸ pilotu da olan Sabiha Gökçen’in hayranı olduÄŸunu da belirten Zeynep Yıldız, “Sabiha Gökçen bir öncü. Bence sadece kadın pilotlar için deÄŸil bütün pilotlar için bir öncü. Türkiye’de de deÄŸil dünyada öncü” diyerek gelecekte bir havayolu ÅŸirketinde çalışmak istediÄŸini söyledi.

 

PÄ°LOT OLMAK Ä°ÇÄ°N 5 YILLIK EĞİTÄ°M


Pilotaj bölümünde sürecin uzun ve yorucu ancak bir o kadar da keyifli olduÄŸunu söyleyen Zehra Ecesoy ise merak edenler için aldıkları eÄŸitim süreci hakkında bilgi verdi. Hazırlık dönemiyle 5 yıl süren eÄŸitim sürecince birinci sınıfta fizik ve temel matematik gibi dersler gördüklerini belirten Ecesoy, sonraki süreç için ise “Önce bir, iki aylık yer dersimiz oluyor. Sonra gerekli sınavları geçtikten sonra buraya uçuÅŸ sahasına geliyoruz. Hocalarla beraber uçağı tanıyoruz ve basit hava hareketleri görüyoruz. Yeterli eÄŸitimleri alınca da yalnız çıkmaya baÅŸlıyoruz. Ä°lk etapta kendi havalimanımızda devam ederken sonrasında da farklı meydanlara iniÅŸ yapıp tamamlıyoruz. EÄŸitimin sonunda da yetkili lisansımızı alıyoruz” dedi. Tek başına uçuÅŸ deneyimini yaÅŸama baÅŸarısı gösteren Ecesoy’un da hedefi, mezun olunca bir havayolu firmasında pilot olmak.

 

KADIN PÄ°LOT ORANI ÇOK ARTACAK


BahçeÅŸehir Üniversitesi Pilotaj Bölümü BaÅŸkanı Dr. ÖÄŸretim Üyesi Tüzün Tolga Ä°nan da, pilotaj eÄŸitiminin sektöre etkisini, kız öÄŸrencilerin pilotluÄŸa ilgisini ve pilotaj eÄŸitim süreciyle ilgili deÄŸerlendirmelerde bulundu. Sabiha Gökçen’i anarak sözlerine baÅŸlayan Ä°nan, ülkemizde 2021 yılında 12 bin 700 olan pilot sayısının günümüzde 14 binin üzerine çıktığını belirterek bu sayının yüzde 8’ini kadınların oluÅŸturduÄŸunu ifade etti. Ülkemizin her yıl 1500 pilot ihtiyacı olduÄŸuna ve bölüme talebin yoÄŸunluÄŸuna vurgu yapan Ä°nan, kız öÄŸrencilerin sayısının da hızla arttığını da belirtti. “Bizim okulumuzdaki kız öÄŸrencilerin oranı yüzde 23’lere ulaÅŸtı” diyen Dr. ÖÄŸr. Üyesi Tüzün Tolga Ä°nan bu ilginin önümüzdeki yıllarda kadın pilot oranının hızla yükselmesini saÄŸlayacağını sözlerine ekledi.

DEVAMINI GÖSTER