Lastik nasıl değiştirilir? Yolda lastiğiniz patlarsa 7 adımda yolda lastik değiştirme
Lastik basıncı sürüş güvenliğinin hayat konularından biri. Örneğin yüksek hava basıncı yakıt üretimini çok artırırken, düşük hava basıncı ise lastiği çabuk aşındırır. Lastiğin yol tutuşu zayıfladığı için araç iyi fren yapamaz, aynı zamanda yanal tutulması iyi olmaz, çekişten düşer. Bu anlamda lastik bakımı önemlidir. Ancak bazı durumlarda, düzenli bakımlara rağmen lastiğiniz ömrü tamamlanır veya yoldaki bazı yabancı maddeler nedeniyle patlayabilir. Peki böyle bir durumla karşı karşıya kalırsanız ne yapmanız gerekir?
Sürücülerin seyir halinde en korktuğu durumlardan biri lastiğin patlamasıdır. Ancak lastik patladığında panik yapmamak ve ani frenlerden kaçınmak; aracı güvenli bir yere çekmek gerekir. Biz de sizin için bu yazımızda sürüş sırasında lastik patlarsa, lastik nasıl değişirilir, adım adım anlatmak istedik.
1. Yolda lastiğiniz patlarsa kesinlikle aniden fren yapmayın ve hızınızı yavaşça azaltın.
Eğimli olmayan bir noktaya gelince, aracınızı park edin ve lastik değişimi sırasında rahat hareket edebilmeniz için kesinlikle yol kenarında gelişi güzel park etmeyin.
Lastik değiştirme gibi durumlarda güvenli park için aracınızın kayma riskine karşı eğim olmayan bir yere park etmeye dikkat etmelisiniz. Ayrıca seyir halinde olan diğer araçlar tarafından da rahatça fark edilebilmeniz için yokuş ağzında veya eğimli bir noktada olmamanız can güvenliğiniz açısından önemli ve tabii ki araçtan inerken el frenini çektiğinize emin olun. Aksi durumda aracınız kayabilir.
2. Bir başka güvenlik kuralı, yolda lastiğiniz patlarsa ve yol kenarında lastik değiştirmeniz gerekiyorsa, aracınızda her zaman olması gereken reflektörleri uygun yerlere yerleştirin ve flaşörleriniz yakın.
Bu sayede seyir halindeki diğer araçlara trafikte görünür olursunuz. Bu nedenle reflektörlerin park ettiğiniz alanda rahatça diğer araçlar tarafından görünebilecek yere yerleştirilmesi gerekir. Flaşörleri yakmayı unutmayın demiştik, değil mi?
3. Lastik değitirmek için önce jant kapaklarını açın.
Bir standart olarak aracınızın bijonları jant kapakları tarafından örtülüdür.
4. Bijonları gevşetmek diğer adımımız.
Bijon anahtarınız varsa, bijonları saat yönünün tersine baskı uygulayarak gevşetebilirsiniz. Daha dengeli bir güç uygulayabilmek için ayağınızı ve vücut ağırlığınızı kullanabilirsiniz. Bijonları tamamen çıkarmadan sadece bir tur çevirerek gevşetin ve bırakın.
5. Krikoyu yerleştirin.
Kriko kullanımında en önemli nokta nereye yerleştirileceğidir. Kriko, aracın alt kısmında şasi kısmına, yani en dayanıklı ve güçlü bölümüne yerleştirilmelidir. Şasi otomobillerin en yüksek dayanımlı bölümüdür.
Kriko saeysinde aracı kaldırıp bijonları yerinden çıkarabilirsiniz. Ancak krikoyu doğru yerleştirdiğinizden emin olmanız gerekir. En iyi ve güvenli yerleşim için önce krikonun altını temizleyin ve bulunduğu zeminin düz olup olmadığını kontrol edin. Bir aksilik olmaması için yine de kendi krikonuzun kullanım kılavuzuna tekrar göz atın. Krikonun düz ve güvenli bir yerleşime sahip olduğuna emin olunca kriko yardımı ile aracınızı kaldırın ve öncesinde gevşettiğiniz bijonları çıkarın.
6. Şimdi yedek lastiği takmaya geldi sıra.
Patlamış lastiğinizi çıkarın ve yerine yedek lastiği takın. Lastiğin yerine iyice oturduğundan emin olduktan sonra bikonları takın ve anahtar yardımıyla iyice sıkın. Bijonları sıkmak için bu sefer anaharı saat yönünde döndürün.
7. Güvenli bir şekilde krikoyu indirin.
Arabanız dört tekerleğinin üstüne aynı anda, tam olarak inmeli. Yeni lastiği taktıktan sonra ve aracı indirdikten sonra bijonları yeniden kontrol edin. Bijonların yeterince sıkılmış olduğundan emin olun.
Araç lastik değişimi işlemini başarı ile tamamladınız. Elinize sağlık!
LASTİK DEĞİŞTİRDİKTEN SONRA BUNU UNUTMAYIN!
Yedek lastiğiniz bir süredir acınızın bagajında beklediği için basıncında değişim olmuş olabilir. Bu nedenle lastikleri değiştirip yola koyulduktan sonra mümkün olan ilk durakta lastik basıncınızı kontrol ettirin.
LASTİK ÖMRÜ NE KADARDIR?
Lastik ömrü, aracın motor beygir gücüyle (bg) doğrudan ilgili. 100 bg’lik ve 14-15 inç janta sahip bir otomobilde lastik daha uzun süre dayanıyor. Buna karşılık 200 bg ve 18-19 inç jantı olan araçlarda lastik ömrü 100 bg’ye göre daha kısa.
- Masterchef'te ilk ceketin sahibi belli oldu!
- Melis Sezen: O dönem kendimi kullandırtma seviyesindeydim
- Ünlü rapçi silahlı saldırıda hayatını kaybetti!
- Battal Gazi'nin ZıpZıp'ıydı! Necdet Kökeş hastaneye kaldırıldı
- Nevra Serezli'den yıllar sonra bir itiraf geldi! 'Oğlumu görmek istemedim, hemşire beni payladı'