Mülakat ne demek? Mülakat nasıl yapılır, özellikleri nelerdir?
İş dünyası içerisinde mülakat önemli bir uygulamadır. Mülakat bir işçi ile işverenin sözlü olarak iş hakkında görüşmesi olarak ifade edilmektedir. Mülakat görüşmeleri kişiye özel yapılmakta ve çalışma adaylarının iş pozisyonuna uygun olup olmamasının ölçülmesi amacıyla yapılmaktadır. Mülakatı genellikle insan kaynakları birimi yapmakla birlikte aranan pozisyonun yöneticisi de mülakat yapmak hakkı bulunmaktadır. İşte, merak edilen tüm detaylar.
Mülakat herhangi bir konu üzerinde konusunda uzman kişiler tarafından genellikle soru cevap şeklinde yapılmaktadır.
Mülakat Ne Demek?
Bir konu veya bir problem üzerinde yapılan fikir ve bilgi alışverişi olarak tanımlanan mülakat, genellikle iş görüşmelerinde sıklıkla kullanılmaktadır. Mülakat görüşmesi karşılıklı görüşme olarak bilinse de mülakat görüşmelerinin de dikkat edilmesi gereken önemli noktaları bulunmaktadır.
Mülakat Nasıl Yapılır?
Kurumsal firmalar genellikle 3. aşama olarak mülakat görüşmeleri yapmaktadırlar. Buna göre mülakata çağırılan bir çalışan adayının mülakatın nasıl yapıldığı konusunda öncesinde bilmesi gereken bir takım noktaları bilerek görüşmeye katılması oldukça önemlidir. Mülakat nasıl yapıldığı konusundaki detaylara bakılacak olursa;
- Kurumlar öncelikle genel yetenek veya iş başvurusunun ilk aşamasında özgeçmişleri incelemekte ve uygun görülen adayları 2. aşamasında sınav uygulamaktadır.
- Mülakat aşaması İş görüşmelerinde son aşama olarak uygulanmaktadır. İnsan kaynakları birimi uzmanı ile birlikte çalışana ihtiyaç duyan birim yöneticisi ve çalışan adayı birlikte yüz yüze bir görüşme yapmaktadırlar. Bu görüşmede çalışan adayının, özgeçmişteki bilgilerine göre yetkinliklerini sözel olarak aktarılması istenmektedir.
Yönetici ve insan kaynakları uzmanı ise kurumun çalışma adayından nasıl bir performans bekledikleri aktarılarak yetkinliklerini ölçmek amacıyla mülakatı yapmaktadırlar.
Mülakat Özellikleri Nelerdir?
Mülakat yapan kişinin özellikleri ile mülakat yapılan çalışma adayının özellikleri ayrı ayrı incelenmelidir. Mülakat yapan kişi özelliklerine bakılacak olursa;
- Mülakata giren yetkin kişi kurum misyon ve vizyonunu bilen kurum kültürünü almış ve çalışma adayının bu kurum kültürünü taşıyıp taşıyamayacağını tartmak amacıyla değerler üzerinde bilgi aktarımı yaparlar.
- Mülakat yapan kişinin ses tonu oldukça ciddi, sorularını net soran ve yanıtları net isteyen bir yapıya sahip olmalıdır.
- Konunun dağılmasını önlemeye çalışır ve ana temadan uzaklaşılmasına izin vermemektedir.
Çalışma adayının mülakat sürecinde başarılı olması için gereken özelliklere bakılacak olursa;
- Sorulara öncelikle doğru yanıtlar vermesi, samimi olması, saygı çerçevesinden çıkmaması ve ciddi bir görüşme yapılması beklenmektedir.
- Çalışma adayının sorulara verilecek yanıtların ana fikirden uzaklaşmadan yanıtlanması oldukça önemlidir.
- Mülakatın en önemli özelliği hem çalışma adayının hem de kurumun birbirini değerlendirilmesi ve uygun olup olmamasını belirlemektedir. Bu anlamda rahat ve her iki tarafında saygı çerçevesinde sürecin tamamlanması sağlanmaktadır.