Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması, kadının ekonomide, bilimde, sosyal yaşamda ve siyasette güçlendirilmesi Türkiye’nin geleceği için hayati öneme sahip. Türkiye’de nüfusun yarısını oluşturan kadınlar ne yazık ki ekonomik hayatta yeterince yer alamıyor.
İşgücüne erkeklerin yüzde 72.7’si katılırken, kadınların yüzde 34.2’si dahil olabiliyor. Pandemi sürecinde bu fark daha da açıldı. Kadın Girişimcileri Derneği (KAGİDER) ‘8 Mart Dünya Kadınlar Günü’ için yaptığı açıklamada şöyle diyor: “TÜİK işgücü verilerine göre, Kasım 2019-Kasım 2020 döneminde işgücündeki kadın sayısında 840 bin, istihdamdaki kadın sayısında ise 571 bin kayıp oldu.” Kadınların işgücüne katılımı, sürdürülebilir kalkınmanın da dikkat çeken bir öğesi olarak kabul ediliyor. Kadınlara yönelik eğitim, istihdam ve girişimcilik projeleri artıyor.
PANDEMİDE EN ÇOK ONLAR ETKİLENDİ
100 BİN KİŞİYE ULAŞTI
British Council ve Sabancı Vakfı işbirliği ile Türkiye’de ilk kez dijital olarak düzenlenen ‘WOW-Dünya Kadınlar Festivali Istanbul’ 100 bini aşkın izlenmeye ulaştı. WOW Vakfı Başkanı ve kurucusu Jude Kelly, British Council Türkiye Direktörü Cherry Gough, British Council Mütevelli Heyeti Başkanı Stevie Spring ve Sabancı Vakfı Mütevelli Heyeti Başkanı Güler Sabancı’nın açılış konuşmaları ile başlayan festivalde, ‘Şehirde Kadın Olmak’ teması ele alındı. Güler Sabancı, konuşmasında eşitsizliklerin daha da derinleştiği pandemi sürecinden en çok kadınlar ve kız çocuklarının etkilendiğinin altını çizdi.
47 YILDIR ÖNCELİĞIMİZ
Sabancı, şunları söyledi: “Sabancı Vakfı olarak, 47 yıldır kadınlar ve kız çocukları her zaman önceliğimiz oldu. Pandemi sürecinde de maalesef, özellikle kadın hakları alanında uzun yıllardır elde edilen kazanımları kaybetme riskiyle karşı karşıyayız. Böylesi bir zamanda güçbirliği yapmaya ve dayanışmaya her zamankinden daha çok ihtiyacımız var. Bugün hâlâ siyasette, istihdamda ve karar alma mekanizmalarında kadınların temsilinin çok düşük olduğunu görüyoruz. Hayatın her alanında eşit katılıma ve kadınların seslerinin duyulmasına ihtiyacımız var.”
İLHAM VEREN GİRİŞİMCİLER
Kadın girişimciliğinin önemine inanan Halkbank, Dünya Kadınlar Günü’nde başarılarıyla topluma ilham veren kadınların hikayelerini paylaştığı, kadınları motive etmeyi hedefleyen Üreten Kadınlar Zirvesi’ni düzenledi. Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın eşi Emine Erdoğan’ın da katıldığı dijital zirvede, cesaretle tutkularının peşinden giden kadın girişimciler deneyimlerini aktardı.
1 MİLYON MENTOR HEDEFİ
ABD Ticaret Odası’nın ABD-Türkiye Iş Konseyi, STEM alanlarında kariyer hedefleyen Türkiye’deki genç kadınlar için mentorluk (danışmanlık) programı başlattı. STEMconnector, TurkishWIN ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği işbirliğiyle gerçekleşecek programın kurucu üyeleri arasında Beba Vakfı, GE, Limak ve PepsiCo yer alıyor. Milyon Kadın Mentor programı, bilim, teknoloji, mühendislik, matematik alanında çalışan genç kadınlarla, özel sektör liderleri arasında dijital bir platform aracılığıyla bağlantı kurmayı ve 10 yılda 1 milyon mentora ulaşmayı hedefliyor.
HER KIZIMIZ BİR YILDIZ
Mercedes-Benz, toplumda kadının her alanda hak ettiği güce kavuşması, kadınlara sosyal ve ekonomik hayatta fırsat eşitliği tanınması hedefiyle Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği ile birlikte 17 yıldır ‘Her Kızımız Bir Yıldız’ projesini gerçekleştiriyor. Proje kapsamında her yıl 200’ü üniversite öğrencisi olmak üzere, 1.000 Yıldız Kız, Mercedes- Benz’den burs alarak eğitimine devam ediyor. Mercedes-Benz, bu projeyle eğitimini başarıyla tamamlayan gençlere, istihdam olanakları da sunuyor. Mavi yaka kadın şirket çalışanlarının yüzde 20’si Yıldız Kızlar’dan oluşuyor.
TASARIMCI VE ÜRETİCİYE YARIŞMA
Anadolu Kültürel Girişimcilik (AKG) tarafından, kadınların emeğini daha iyi değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilen ‘Anadolu’nun Kadın Gücü’ yarışması, bu yıl üçüncü kez ‘şans’ temasıyla düzenleniyor. Geleneksel motifleri ve kültürel değerleri modernize ederek günümüze taşımayı amaçlayan yarışma, 5 ayrı kategoride kadın tasarımcı ve üreticilere açık. Takı, tekstil, ev dekorasyonu ve kahve seti gibi kategorilerde satışa sunulmaya hazır ürünlerin katılabileceği yarışmaya ‘anadolununkadingucu.com’ adresi üzerinden 31 Mart 2021 tarihine kadar başvurulabilir.
GÖNÜLDEN YAPILAN İŞE DESTEK
Yeşim Tekstil, SosyalBen Akademi ve Şükrü Şankaya Anadolu Lisesi’nin işbirliğiyle hayata geçirilen ‘önce insan-gönülden yapılan işleri nesillerdir destekliyoruz’ projesi, 2020-2021 eğitim-öğretim döneminde de devam ediyor. Pandemi nedeniyle online ortama taşınan proje ile lise sıralarındaki gençlere hayat boyu sürdürülebilir sorumluluk kazandırılması hedefleniyor.
81 İLDE EĞİTİMLER
Habitat Derneği, toplumsal cinsiyet eşitliğine katkıda bulunmak amacıyla özellikle kadınların güçlenmesi ve ekonomiye katılımının sağlanması için eğitim ve işgücü odaklı çalışmalarına dijitalleşmeyi odağına alarak devam ediyor. Dernek, bu yolla 81 ildeki tüm kadınlara ulaşmayı amaçlıyor.