Hızlı servis platformlarından Yemeksepeti ve Yemeksepeti Banabi günde yaklaşık 900 bin siparişe yetişiyor. Bu dev operasyonun kahramanları ise saha çalışanları. En zor günde dahi fedakarlıktan geri durmayan bu çalışanlara karşı Yemeksepeti de tüm desteği sağlıyor. Güvenli sürüş ekipmanları, hediye çekleri, fazla mesai ücreti, hatta ‘özel sağlık sigortası’ dahi var...
İŞ YAPMA BİÇİMİ DEĞİŞTİ
Koronavirüs, çıktığı ilk günden beri hayatımızda çok şeyi değiştirdi. Bir yandan işletmelerin iş yapış biçimi, diğer yandan tüketici davranışları farklılaştı. Lojistik ve hızlı teslimatın önemi bu dönemde daha iyi anlaşıldı. Dijitalleşme ilk sıralarda yer aldı. Hem dijital ve lojistik altyapısı hem de kurduğu operasyonel ağ ile pandemiye en hazır şirketlerden biri Yemeksepeti’ydi. Şirket, bu en zor dönemde çalışanlarıyla ve paydaşı esnaflarla omuz omuza bir mücadele verdi, ekonomiye önemli katkılar sağladı.
PANDEMİNİN KAHRAMANLARI
Son 17 ayda ‘hızlı ticaret’ sektöründe yaşananları, bu süreçte insan kaynağının önemini Yemeksepeti’nde Lojistikten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı (Chief Logistic Officer) olarak görev yapan Semih Altuğ ile konuştuk. Altuğ, özellikle halk arasında kurye olarak bilinen ancak Yemeksepeti’nde saha çalışanları olarak konumladıkları ekip arkadaşlarına dikkat çekti. Pandemi döneminde artan talebe yetişmek için saha çalışanlarının fedakarca iş yaptıklarına işaret eden Altuğ, “Onlar bu dönemin kahramanı oldular” dedi.
EN SAĞLAM KASKI TAKIYOR
Semih Altuğ, saha çalışanlarının hiçbir riskten sakınmadan verdiği mücadele karşısında her türlü desteği sağladıklarını vurguladı. Saha çalışanlarının güvenliğini çok önemsediklerini belirten Altuğ, “Piyasanın en dayanıklı kasklarını temin etmekle kalmıyoruz yazlık-kışlık mont, dizlik, korumalı pantolon, sudan koruyan aparatlarla çalışanlarımıza maksimum konfor ve güvenlik sunuyoruz” diye konuştu.
SGK’YA EK SİGORTA YAPIYOR
6 binden fazla saha çalışanlarının olduğunu belirten Altuğ, bu çalışanların tamamının da bordrolu yani sigortalı olduğunu söyledi. Altuğ, faaliyet gösterdikleri sektörde sosyal güvencesi tam olmayan, eksik ekipman ve donanımla çalışan çok fazla saha çalışanın bulunduğunu ifade etti. Çalışan memnuniyetlerinin yüzde 95 olduğunun altını çizen Altuğ, “Bizde tüm çalışanlar sigortalı. Ayrıca özel sağlık sigortasıyla koruma da sağlıyoruz. Bu bizim sektörde verilen önemli bir ayrıcalıktır” dedi. SGK’ya ek olarak yaptırılan özel sağlık sigortası, anlaşmalı özel hastanelerden ekstra bir ücret ödemeden sağlık hizmeti almayı sağlıyor.
5000 KİŞİYİ İŞE ALDI
4000 KİŞİ DAHA ALACAK
Artan sipariş talebine yetişmek için saha çalışanlarından IT (bilişim) ekibine kadar tüm departmanlarda ciddi bir işe alım gerçekleştirdiklerini ifade eden Semih Altuğ, “2020’de 5 bin yeni çalışan istihdam ettik. Alımlar devam ediyor. Bugün 9 bin kişi olan Yemeksepeti ailesini yılsonu 13 bin kişinin üzerine çıkarmayı hedefliyoruz” dedi.
FAZLA MESAİ ÜCRETİ, EK ÖDEME, HEDİYE ÇEKİ
Saha çalışanlarına sağladıkları güvenlik ekipmanlarının yanında maksimum güvenli sürüş eğitimleri verdiklerini de aktaran Semih Altuğ, şu detayları da paylaştı:
- Bir ödül sistemi sunuyoruz. Ancak bu ödül sisteminin en iyi çalışma kriterinde ‘hız’ yer almıyor. Güvenlik her zaman ilk önceliğimiz.
- Her ay her deponun ilk üç çalışanına ödül hediye çeki veriyoruz.
- Özverili çalışanlarımız için 26 Mayıs’ı ‘Saha Kahramanları Günü’ olarak dizayn ettik ve bu günü geleneksel kutlamayı sürdüreceğiz.
- Ramazan Bayramı gibi özel günlerde hediye çekleri ile saha çalışanlarımıza dokunmaya ve küçük de olsa fayda sunmaya gayret ediyoruz.
- Ek mesai yapan çalışanlarımız ek ücret ödemelerini olması gerektiği gibi düzenli ve eksiksiz alıyor.
MOTORDAKİ SÜRE DEĞİL, HAZIRLIK ÖNEMLİ
Başarılı bir hızlı ticaret operasyonu için motorun üstünde geçen süreye değil ondan önceki ve sonraki sürece odaklanılması gerektiğini belirten Semih Altuğ, şöyle devam etti: “Biz teknoloji ve süreç yönetimi ile siparişin kısa sürede hazırlanması, teslimat adresine en uygun yoldan giderek, en kısa rota ile teslim edilmesi için çalışıyoruz.
Aynı zamanda arkada çalışan derin öğrenme teknolojimiz (machine learning) ile o siparişi teslim etmek için en uygun kuryeyi belirliyoruz. 3-4 dakika içerisinde depoda hazırlanan siparişler yola çıkıyor. Siparişlerimizin çoğu 3 kilometre gibi bir mesafede teslim ediliyor. Saatte 20 kilometre ile 3 kilometreyi 9 dakikada alırsınız. Böyle olunca motor ile hız yapmaya gerek olmadan sipariş yaklaşık 15 dakika içerisinde teslim edilebiliyor.”
ZOR DÖNEMDE ESNAFA DESTEK
Pandemide esnaf da zor günler geçirdi. Bu kapsamda maddi ve manevi destekler sağladıklarını belirten Altuğ, “Son bir yılda 45 bin yeni restoranı dijitalleştirerek online paket servis sistemimize kattık. Bu restoranların yüzde 82’si mahalle restoranlarından oluşuyor.
Böylece, tekil restoranlara, zincir restoranlar karşısında ciddi bir rekabet eşitliği sağladık. Normal şartlarda dijitalleşme için altyapı hazırlaması gereken restoranlar, Yemeksepeti sistemine katılarak çok kısa sürede online sipariş hizmetine başladı. Restoran başına ciroda yüzde 26 artış oldu. Bu oran Anadolu’da yüzde 30’u buldu” dedi.
EVE YEMEK İSTEYENLER ARTTI
Koronavirüsün Türkiye’de görülmeye başladığı Mart 2020’den sonraki sürece dikkat çeken Semih Altuğ, şu değerlendirmeyi yaptı: “Bu dönemde evde yemek yapanlar olduğu gibi eve yemek sipariş etmeyi tercih eden geniş bir kitle de oluştu.
Yemeksepeti odağında siparişlere baktığımızda pandemi döneminin ilk üç ayı belli bir düşüş yaşadık. İnsanların yeni düzene alışma dönemi oldu diyebiliriz. Bir süre sonra hem restoranların tamamen paket servise geçmesi hem de temassız teslimat gibi ek özelliklerle kullanıcı sayımızda artış gözlemledik. Yemek siparişlerine ek olarak online market siparişleri (Banabi üzerinden veriliyor) de bu değişimden en çok etkilenen alanlardan biri oldu.”