Kalyon Holding, dünyanın en büyük yatırım şirketlerinden International Holding Company ile ortaklıktan sonra enerjide hedef büyüttü. Kalyon Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Kalyoncu, “Stratejik işbirliğiyle 5 yıl içinde yenilenebilir enerji alanında 2 milyar dolarlık (36.2 milyar lira) yatırım yapacağız” dedi. İstanbul Havalimanı’na da yabancı yatırımcıların büyük ilgisi olduğunu belirten Kalyoncu, havacılık alanındaki fırsatlara baktıklarını söyledi.
Sanayiden enerjiye, altyapı projelerinden havalimanı işletmeciliğine kadar birçok alanda faaliyet gösteren Kalyon Holding, yatırımlara ara vermeden devam ediyor. Holding önümüzdeki dönemde büyümeye yönelik 3 stratejik sektör belirlemiş:
1) Yenilenebilir enerji,
2) Organik ve örtü altı tarım,
3) Yurtiçi ve yurtdışı havalimanı inşaat ve işletmesi. Tüm bunlar arasında özellikle enerji yatırımları öne çıkacak gibi görünüyor. Zira, dünyanın en büyük yatırım şirketlerinden International Holding’in iştiraki International Energy Holding (IEH) ile enerjide stratejik işbirliği buna işaret ediyor.
FİNANSI GÜÇLÜ ORTAK
Önceki gün Üsküdar’daki holding merkezinde bir araya geldiğimiz Kalyon Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Kalyoncu, şirketin hedeflerinden ekonomideki gelişmelere kadar pek çok konuda açıklamalarda bulundu. Abu Dabili International Energy Holding’in Kalyon Enerji’ye 490 milyon dolar yatırımla yüzde 50 ortak olduğunu ifade eden Kalyoncu, “Bu tutar son 3-4 yılda Türkiye’ye yapılan en büyük doğrudan yatırım” dedi. Ortak olan şirketin finansal açıdan çok güçlü olduğunu ve 270 milyar dolarlık varlığı bulunduğunu belirten Kalyoncu, şöyle devam etti:
DÜNYA OYUNCUSU OLACAK
“Yenilenebilir enerjide dünya oyuncusu olmak istiyoruz. Kendi sermayemizle bu zordu. Stratejik işbirliği bunu sağlayacak. 5 yıl içinde enerji alanında 2 milyar dolarlık (yaklaşık 36.2 milyar lira) yatırım yapacağız. Ortaklık Kalyon Enerji’ye ait projeleri (Konya-Karapınar GES gibi) ve sonraki enerji yatırımlarını kapsıyor.
Ayrıca Kalyon Enerji’nin borcuna da ortak oldular. Son dönemde ayyuka çıkan haberlerin aksine güneş paneli üreten ‘Kalyon PV’de herhangi bir yurtdışı ortaklığı yok. Hidroelektrik Enerji Santrallerine (HES) de ortaklığı yok.”
NE YAPIYORSAK TÜRKİYE’DE YAPIYORUZ
Ekonomide çarkların hızlı döndüğünü ifade eden Cemal Kalyoncu, “Her yer canlı. Otellerde ve restoranlarda yer bulmak zor. Tüm şirketler kâr açıkladı. Üreticilerin ve sanayicinin kârı yüksek” dedi. Bu ülkede kazandıklarını yine bu ülkede yatırıma dönüştürdüklerini vurgulayan Kalyoncu, şunları söyledi: “Biz fabrikalarımızı, mallarımızı satıp orada burada yemedik, yurtdışına götürmedik. Doğru işler yapıyoruz, istihdam sağlıyoruz. 3000’e yakın öğrenci okutuyoruz. Bunlar kötü mü? Ne yapıyorsak Türkiye’de yapıyoruz. Yaptığımız yatırımlar dünyada ses getiriyor. Örneğin; İstanbul Havalimanı’nı 42 ay gibi rekor sürede bitirdik. Münih Havalimanı 11 yıldır bitirilemiyor. Bu başarımızı gören ABD heyeti bizimle iş yapmak istedi...”
KAPASİTE VE İSTİHDAM ARTACAK
490 milyon dolarlık yatırımın ilk yarısının eylülde, kalanının yılbaşından sonra hesaplara geçeceğini belirten Cemal Kalyoncu, “Hisse satışından gelen paranın 200 milyon dolarıyla Kalyon PV’nin 1200 MW (megavatt) olan üretim kapasitesini 2200 MW’ya çıkaracağız. 1000 kişi daha istihdam edeceğiz. Yeni güneş ve rüzgar enerjisi yatırımları yapacağız” dedi.
Kalyon PV’nin ‘süper teşvik’ aldığı yönünde iddiaları da değerlendiren Kalyoncu, “Kalyon Holding’in gerek Karapınar GES, gerekse diğer üstlendiği projelerde kullandığı teşvikler, diğer tüm kurumlara sağlanan teşvikler ile aynı. Herhangi bir istisna, muafiyet ve iltimas yok” açıklamasını yaptı.
YABANCILAR SIRAYA GİRDİ
Havacılık sektörü hem Türkiye’nin hem de Kalyon Holding’in stratejik sektörlerinin başında geliyor. Holding, geçtiğimiz nisanda İGA İstanbul Havalimanı’ndaki ortaklık payını yüzde 35’ten yüzde 55 seviyesine yükselterek İGA İstanbul Havalimanı’nın en büyük hissedarı olmuştu. Havalimanının devletten tek kuruş almadan hayata geçirildiğine dikkat çeken Kalyoncu, “Orada, 10 milyar 250 milyon Euro harcıyoruz. Bunun 7 milyar Euro’sunu kredi ve özkaynaklar ile yaptık. 25 yılda devlete 22 milyar Euro kira ödeyeceğiz. Dünya Bankası, bu tutarı devletten alınan ihale olarak belirtmişti. Bu hatayı sonra düzelttiler” dedi.
GÜNDE 1400 UÇAK İNİYOR
İstanbul Havalimanı’na günde 1400 uçak indiğini, yolcu sayısının ise yıl sonunda 60 milyonu aşacağını söyleyen Kalyoncu, “2019’daki rakamları yakaladık. Yolcu sayısında yıllık yüzde 8 büyüme var. Havalimanı, 1800 uçak ve 120 milyon yolcu kapasitesine sahip. Geride kalmamızın tek nedeni pandemi” dedi. Kalyoncu, genel havacılık terminalinin açılışının ise martta yapılacağını belirtti.
ABD’DEN MALEZYA’YA KADAR
Uçuş ağında çok stratejik konumda bulunan İstanbul Havalimanı’na yabancı ilgisinden de bahseden Cemal Kalyoncu, “Ortak aramıyoruz da gelen giden çok. ABD, Avrupa, Hindistan, Malezya, Singapur ve Fransa’dan birçok yatırımcı ile görüştük. Sonuçta ticaret bu, şartlar oluşur pazarlık yapılır. Şu anda kimseyle rakam konuşmadık. Yerel ortaklar olarak yüzde 50 hissenin altına düşmeyiz” ifadelerini kullandı. Yurtdışı havalimanı yatırımları (işletme-inşaat) konusunda da fırsatları değerlendirdiklerini ifade eden Kalyoncu, “En son Katar’a teklif verdik. Afrika’da da olacak” dedi.