Trafiğe kayıtlı 4.8 milyon araç otogaz (LPG) kullanıyor. Akaryakıttaki dalgalanmayla otogazlı araçların benzinliye göre sağladığı avantaj yüzde 40’lara kadar yükseldi. Bir başka ifadeyle aynı motor silindir hacmine sahip otogazlı bir araç her 100 kilometrede benzinliye göre 70 lirayı cepte bırakıyor.
CEBİ VE ÇEVREYİ KORUYOR
Dünyanın gündemindeki en önemli konuların başında enerji geliyor. Küresel ısınma, iklim krizi, artan enerji maliyetleri ve son olarak Rusya’nın Ukrayna’ya yönelik saldırısı ile enerji güvenliği çok daha önemli hale gelmiş durumda. Tüm bu kritik başlıklar ise bir kez daha doğa dostu, çevreci, kolay taşınabilen, ekonomik ve tüm dünyada temiz enerji kaynağı olarak kabul edilen LPG’yi daha fazla öne çıkartıyor.
11 BİN İSTASYONDA HİZMET
Son yaşananlarla birlikte sürdürülebilir gelecek adına önemi daha da artan LPG, özellikle ulaşımda çevreci nitelikleri ve ekonomik avantajları nedeniyle çok daha cazip bir konumda bulunuyor. Türkiye, bu avantajı en iyi kullanan ülkelerden biri. Bugün 4.8 milyon trafiğe kayıtlı otogaz kullanan araç sayısı ile küresel pazarda lider olan Türkiye, yine yıllık 3.4 milyon tonu bulan otogaz tüketimi ve 11 bine yaklaşan istasyon sayısı ile dünyada zirvede yer alıyor.
AVANTAJ YÜZDE 40’A ÇIKTI
Peki otogaz sistemi taktırmak ne kadar yakıt avantajı sağlar? Bunun motora bir etkisi var mı? Dönüşüm maliyeti ne? Tüm bunları ve daha fazlasını Türkiye LPG Derneği Başkanı Eyüp Aratay’la konuştuk. Akaryakıttaki son fiyat dalgalanmalarına dikkat çeken Aratay, “Dizel fiyatlarının benzin fiyatlarını geçtiği bu dönemde LPG’nin sağladığı avantajlar yüzde 40’lara doğru yükselmiş durumda. Eskiden bu avantaj yüzde 30’du” dedi.
KULLANIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
- Her sürücünün can ve mal güvenliği açısından aracına iyi bakması, suyundan yakıtına, bakımından lastiğine kadar tüm periyodik bakımlarına özen göstermesi gerekiyor.
- Bunun dışında LPG dönüşüm sistemlerinin yetkili ve uzman firmalara yaptırılması büyük önem taşıyor.
- Kullanım noktasında ise LPG dolumu sırasında araca topraklama kablosu takılmalı.
- Yetkili servislerde düzenli gaz kaçağı kontrolleri ile yıllık sistem bakımları yapılmalı.
- 10 bin kilometrede bir filtre değişimleri orijinal yedek parçalarla gerçekleştirilmeli.
- Yine 10 yılda bir de LPG tankı değiştirilmeli.
DİZELE GÖRE DE CAZİP
Güncel yakıt fiyatlarından yola çıkarak bir hesaplama da yapan Eyüp Aratay, şunları söyledi: “Aynı motor hacmine sahip bir LPG’li aracın 100 km’de benzinli araca oranla 70 TL’lik bir avantaj sağladığını söyleyebiliriz. Ayrıca LPG’li araçlar, muadil bir dizel araç ile de ortalama aynı tüketim oranına sahiptir. Günümüzde dizel yakıt fiyatı benzin fiyatını geçmiş durumda. Dizel araçların ilk yatırım ve motor bakım maliyetlerinin yüksekliği göz önüne alındığında LPG, araç sahipleri için çok büyük bir avantaj sağlıyor.”
BENZİNDEN GEÇİŞ 1.5 DAKİKA
Yıllardır otogazlı araçların benzin de yaktığı önyargısı var. Kısmen doğru olan bu durum çok kısa sürüyor. Eyüp Aratay’ın verdiği bilgiye göre; otogaz dönüşüm kitlerinde, genelde motor soğutma suyu sıcaklığı 40 santigrat dereceye geldiğinde araçlar LPG’ye geçer. Bu süre rölantide; yaz aylarında ortalama 1.5 dakika olurken, kış aylarında ortam sıcaklığı nedeniyle 4 dakikaya kadar çıkabiliyor. Günümüz fiyatlarına göre; ekonomik bir motora sahip LPG’li bir araç kilometrede ortalama 1 lira yakıyor.
AYDA 2000 KM YAPAN 1 YILDA AMORTİ EDER
LPG dönüşüm maliyetleri hakkında da bilgi veren Aratay, “Ülkemizde atmosferik motorlar (MPI) için ortalama LPG sisteminin montaj maliyeti son fiyatlar üzerinden bakıldığında yaklaşık 10-12 bin TL civarında. Elbette bunları yetkili ve güvenilir servislerde yapmak büyük önem taşıyor.
Vatandaşlarımızın özellikle bu konuda çok hassas olmaları gerekiyor. Bu çerçevede baktığımızda ayda ortalama 2000 kilometre yol yapan bir araçta LPG dönüşüm sistemi, güncel yakıt fiyatları üzerinden kendini bir yıl gibi bir sürede amorti edebiliyor.
Ayrıca aylık kilometre arttıkça, aracın LPG dönüşüm maliyetini amorti etme süresi daha da kısalıyor. Öte yandan güncel yakıt fiyatlarıyla yılda ortalama 8000 km üzeri yol yapan benzinli araçlara otogaz sisteminin taktırılmasının avantaj sağladığını söylemek mümkün” diye konuştu.
PERFORMANS KAYBI OLUR MU?
Aratay, bu soruya da şu şekilde cevap verdi: “Dönüşüm teknolojileri şu anda çok gelişmiş durumda. Çok iyi servisler ve uzman ekipler çalışıyor. Avrupa Birliği ve Türkiye tarafından kabul edilmiş standartlara uygun LPG sistemlerinin, konusunda uzman dönüşüm merkezlerinde projeye uygun şekilde araca entegre edilmesi ve doğru kalibrasyonun yapılması halinde araçta performans kaybı oluşmuyor. Ayrıca LPG, benzine kıyasla yüksek oktan oranı, temiz bir yakıt olması ve silindir içerisinde tamamen yanması sayesinde motorda kurumlanma ve tortu oluşumuna da neden olmuyor.”
MUAYENE FARKI YOK
LPG’li bir araç ile diğer yakıt türlerini kullanan araçların periyodik bakım ve muayene aralıkları arasında bir fark bulunmuyor. Otogaz özelindeki farklılıklara bakacak olursak; LPG sistemi takıldıktan sonra standart olarak, araç muayenesinin yaptırılması ve LPG sisteminin araç ruhsatına işletilmesi gerekiyor.
Araç üzerinde yapılan teknik değişikliği 30 gün içinde tescil yapan kuruluşa bildirilmeyenler için 196 TL’lik para cezası uygulanıyor. Ayrıca gerekli görmesi halinde trafik polisinin aracı bağlama yetkisi de bulunuyor. Yine araca takılan tankın ömrünün belirli bir süresi var ve 10 yılda bir tank değişiminin yapılması gerekiyor. Bunu yaptırmayan sürücülerin araçları muayeneden geçirilmiyor. Dolayısıyla bakım, en önemlisi de zamanında ve doğru yerde serviste bakım büyük önem taşıyor.