Otomobillerde dijital devrim son hızıyla devam ederken, bu dönüşümdeki en kritik rollerden birini teknoloji şirketleri oynuyor. Araçları birbiriyle konuşturan, uzaktan tamir ve güncellemeye imkân sağlayan şirketlerin başında ise Vodafone Business geliyor. Bu noktada mobilitenin ağlarını ördüklerini dile getiren Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Özlem Kestioğlu, otomobil dünyasındaki bu değişimi ve dijital entegrasyonu anlattı.
Otomotiv sektörü, otomobilin icadından sonraki en önemli dönüşümü yaşıyor. Bu dönüşümün odağında teknoloji var. Dolayısıyla otomobiller artık ‘4 tekerlekli akıllı cep telefonu’ olarak tanımlanıyor. Yazılım, yapay zekâ, online ticaret, mobilite çözümleri sektörün en çok yoğunlaştığı alanların başında yer alıyor. Sektör, rekabet baskısının da etkisiyle adeta zamanla yarışıyor. Türkiye’nin bu dönüşümü ıskalama lüksü yok. Bu noktada en kilit rolü de teknoloji şirketleri üstleniyor. Otomobilleri akıllı cihazlara dönüştüren şirketlerden biri de Vodafone Türkiye.
HEM ACİL ARAMA HEM İNTERNET
Türkiye’de 1 milyondan fazla araçta Acil Çağrı Sistemi (e-Call), 300 binden fazla araçta e-SIM hizmeti sunan Vodafone Business, 37 otomobil markasına hizmet veriyor. Şirket ayrıca 35 binden fazla araca da Bağlantılı Araç (Connected Car) çözümleri sağlıyor. Merkezinde teknoloji olan bu uygulamalar araçları daha akıllı ve güvenli hale getiriyor. Otomobil sektöründeki dijitalleşmeyi, bu dönüşümde IoT (nesnelerin birbirleriyle haberleşmesi) devriminin oynadığı rolü Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Özlem Kestioğlu’dan dinledik. İşte öne çıkan detaylar...
ARAÇLAR BİRBİRLERİYLE KONUŞUYOR
Otomotiv sektörü için dijitalleşme ve IoT ne anlama geliyor?
Bugün tüm sektörlerin odağında dijitalleşme ve IoT teknolojileri bulunuyor. Otomotiv sektörü de bu alanda en fazla atılım yapan sektörlerin başında geliyor. Bu noktada da bağlantılı araç kavramı, yoğun bir şekilde hayatımıza girmeye başladı. IoT, yapay zekâ, sensörler ve diğer iletişim protokollerini entegre ederek araçlar arası ve çevresel etkileşimi mümkün kılan teknolojilerden olan bağlantılı araçlar, sürücü güvenliğini artırıyor. Ayrıca, araç içi verilerin anlık alınmasını, yazılım güncellemelerinin uzaktan yapılabilmesini de sağlıyor.
YATIRIMLARDA VİTES YÜKSELTECEK
Vodafone Business olarak odaklandığınız bu alandaki yatırım planlarınız neler?
Mobilite dediğimiz kavram, artık bir noktadan bir diğer noktaya ulaşımdan çok daha fazlasına evrilerek, bu yolculuk esnasında sürücü ve yolcuların hayatını kolaylaştıracak bir deneyime dönüşmüş durumda. Yolculuk paradigmasını yepyeni bir dünyaya dönüştüreceğini düşündüğümüz bağlantılı araçlar teknolojisinin önümüzdeki dönemde çok daha büyük potansiyellere sahip olduğunun farkındayız. Vodafone Business olarak işletmelerin dijitalleşmesine liderlik ederken, önümüzdeki dönemde bu alandaki yatırım payımız da artacak.
BATARYA ŞARJ DURUMU VE ARAÇ TAKİBİ…
Bağlantılı Araç hizmeti ne gibi özellikleri kapsıyor?
Otomobillerin internete bağlanabilme yeteneğini ifade eden Bağlantılı Araç (Connected Car) teknolojisi, otomobillere uzaktan en güncel yazılımların yüklenmesine olanak sağlıyor. Bu sistem, araç için internet ve eğlence sistemi ve navigasyon servisi kolaylığı da sunuyor. Sistem ayrıca aracın anlık takibi ve uygulama üzerinden kapı açma/kapama, klima açma/ kapama, elektrikli araçların şarj durumunun görüntülenmesi gibi hizmetlerin uzaktan kontrol edilebilmesini de mümkün kılıyor.
KAZA DURUMUNDA OTOMATIK ‘ALO 112’YI ARIYOR
Yeni nesil birçok araçta gördüğümüz e-Call sistemi nasıl çalışıyor?
ÜRETİLİRKEN TAKILIYOR
Acil durumlarda otomatik olarak acil yardım çağrısı yapabilen bir sistem olan Acil Çağrı Sistemi (e-Call), otomobil kazası gibi acil bir olayda, araçtaki sensörler ve GPS yardımıyla aracın konumunu ve durumunu acil yardım çağrı merkezine iletebiliyor. Acil Çağrı Sistemi hizmeti için araç içerisine üretim sırasında Vodafone Türkiye SIM profilleri entegre ediliyor. Bu sayede herhangi bir kaza durumunda araç içerisinde sistemler, kaza anına dair verileri alarak otomatik olarak 112 Acil Yardım Çağrı Merkezi’ni arıyor.
HIZLI MÜDAHALE SAĞLIYOR
112 çağrısı içerisinde aracın lokasyon bilgileri bulunurken, 112 arandıktan sonra ekipler aracı geri arayarak, gerçekleşen konuşmaya istinaden durumun aciliyetini netleştirebiliyor. Bu sayede insan müdahalesine gerek kalmadan acil çağrı merkezleri koordinasyonunda, ekiplerin olay yerine hızlı gelmesi ile trafik kazalarında gerçekleşebilecek olası can kayıplarının önüne geçilebiliyor. Ayrıca tüm bunlara ek olarak aracın otomatik araması dışında, acil durumlarda manuel olarak düğmeye basılarak da 112 Acil Yardım Çağrı Merkezi’ne ulaşım sağlanabiliyor.
FİZİKİ MÜDAHALEYE GEREK KALMIYOR
e-SIM’den bahsettiniz? Bu çözüm hakkında yine sizden kısaca bilgi alabilir miyiz?
Araçlara internet bağlantısını sağlayan ve kullanıcıların farklı operatörler arasında geçiş yapmasını kolaylaştıran bir teknoloji olan e-SIM hizmeti, Türkiye’de akıllı telefonlar ve diğer cihazlarla birlikte otomobillerde de kullanılmaya başlandı. Bu hizmet, otomobil sahiplerine daha dijital bir deneyim sunuyor. Geleneksel SIM kartların aksine plastik kullanımı söz konusu olmadığından, çevreci bir teknoloji olan e-SIM daha geç arızalanmasının yanında, uzaktan müdahale ile değişiklikler yapılmasına fırsat tanıyabiliyor.
ELEKTRİKLİ HIZLI GELECEK
Elektrikli araçların hızla yaygınlaşması yatırım planlarınızı etkiliyor mu?
Aslında elektrikli araçların yanında kendi dijitalleşme yolculuğumuzda da IoT ve bulut teknolojileri gibi alanlar, son yıllarda en fazla yatırım yaptığımız konuların başında geliyor. Bu alanlara yaptığımız yatırımlarla telekom ve teknolojide farklılaşırken, hizmet sunduğumuz farklı sektörlerdeki iş ortaklarımızın da kendi alanlarında söz sahibi olacak inovatif çözümlerimizle geleceği bugünden sunuyoruz. Gelecek dönemde de özellikle bağlantılı araç çözümlerine yönelik yatırımlarımızı artırırken, bu alandaki oyun kurucu rolümüzü de sürdüreceğiz.