Eğitim sistemi değişti. Değişiklikle ilgili eleştirileri dün Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’a sordum. Bu köşedeki yerin imkan verdiği ölçüde bugün ve yarın Sayın Bakan’la sohbetimizi yazacağım...
✘ Öncelikle, matematik dersi gerçekten seçmeli mi? Bakan çok net bir cevap verdi: “Mevcut durumda matematik sadece 9 ve 10’uncu sınıfta zorunlu. Bizim açıkladığımız yeni modelde 9, 10 ve 11’inci sınıfta zorunlu. Yani bir sene daha fazla zorunlu yaptık. Tartışmanın zeminine bakar mısınız? İtiraz edilen şey aslında dayanaksız. Neye itiraz ediyorsunuz? Kaldı ki 12’nci sınıftaki bütün derslerin içine matematik hayat problemleri olarak yedirilmiş durumda. Yine var. Bu itirazı yapanların ya şu anki durumdan bilgisi yok ya farklı bir maksatları var. Aksi halde birinin çıkıp ‘Bu sistemde matematik seçmeli oluyor’ demesi mümkün değil.”
‘ÇOCUKLARA ÇUKUR KAZDIRMAYIN KUYU KAZDIRIN’
✘ Ders sayısı neden azaltılıyor? “Bütün özendiğimiz ülkelerde bir lise öğrencisi toplamda 5-7 ders alırken bizim öğrencimiz 17 ders alıyor. Çocuğun derinleşmesini istiyor. Bir çocuğun bu kadar dersi içselleştirmesi, kendi merak alanına yönelmesi mümkün değil. Belki 4 işlemi bilmeden lise bitirmesi riskiyle karşı karşıyayız. Küçük küçük çukurlar kazdırmayın. Bir kuyu kazdırın. Suyu bulsun çocuk. Bir çocuk derinleşmediği sürece hayatta kendi şahsiyetini oluşturamaz. Her çocuk her dersi almalı mantığı çocuğun, gencin doğasına uygun değil.”
'MESLEK LİSELERİNİN SADECE YÜZDE 8’İ KENDİ ALANINDA ÇALIŞIYOR’
✘ Yeni sistemde yeni dersler var; Bilgi Kuramı mesela... Nereden çıktı bu?
“Biz bütün bu dersleri gündeme getirirken hâli hazırda ‘dünyada neler yapılıyor’a bakıyoruz. Onların çocukları yıllardır bu dersleri alıyor zaten. Türkiye, orta öğretim kurumlarını ve meslek liselerini ekonomiyle ilişkilendirmek zorunda. Aksi takdirde biz okulda kendi kendimize bir iş yaparız. Sektör ciddiye almaz.
Meslek okullarımızdan mezun olanların yüzde 8’i kendi alanında çalışıyor. Yani sektör diyor ki çok az sayıda öğrenci ihtiyacımızı karşılıyor. Bilgi kuramı dersiyle çocuk “ne” sorusuyla değil, “nasıl, niçin” sorusunu sormayı da müfredatın omurgasına yerleştirmeyi amaçlıyor. Bildiğimi nasıl biliyorum? Bu soruyu sorarken bunu günlük hayatın içindeki problemlerle disiplinler üstü inceleyebileceği bir derse ihtiyacı var.”
YENİ SİSTEM NE ZAMAN HAYATA GEÇİYOR?
✘ Önümüzdeki sene liseye başlayacak olanların hayatında ne değişecek?
“Önümüzdeki sene 9’uncu sınıfa başlayacak olanlar mevcut programdan devam edecek. Biz hiçbir çocuğa yolun ortasında kural değiştirmeyeceğiz. Asıl ilan edilen model bir sonraki yıl 9’uncu sınıf olanlar -yani bu sene 7’nci sınıf olanlar- yeni sistemle başlayacak. Meslek liselerinde büyük bir revize var. Orada üretim odaklı bir model başlayacak. Seneye başlıyoruz. Onların amacı, yönelimi çok başka. Doğrudan bir meslekle bağlantılı ilerliyorlar.”