Çocuklara yemekleri sevdirmek için ilk akla gelen yöntem eğlenceli tabaklar hazırlamak oluyor. Maruldan saçlar, zeytinden gözden, omletten dinozorlar ve daha niceleri. Annelerin saatlerce mutfakta kan ter içinde kalarak tüm yaratıcılıklarını ortaya koydukları bu eğlenceli tabaklar çoğunlukla çocuklardan beklenen ilgiyi görmez. Hatta bazen bu denemenin sonu gözyaşıyla bile bitebilir.
Çocuklarında beslenme farkındalığını yükseltmek için çalıştığım onlarca ailede benzer tabloları sık sık gördüğümden bu hafta çocuklar için hazırlanan eğlenceli tabakların neden işe yaramadığının detaylarını yazmak istedim. Daha işlevsel olmaları için yapılması gereken bir kaç tüyo da sizin için yazımda.
KÜÇÜK ÇOCUKLARI KORKUTABİLİR
Söze işin en zorlu kısmından başlayalım. Küçük yaş grubundaki çocuklar tabaklarında bir aslan yada dinozor gördüğünde bunun bir yiyecek olduğu ayırdına varmakta zorlanırlar. Bütüne odaklanan, detaylara dikkat edecek düzeyde bilişsel gelişimini tamamlamamış olan küçük yaş grubundaki çocuklar gördüklerinden korkarlar ve yemekten uzaklaşırlar. Böyle durumlarda çoğu kez normalde yedikleri yiyeceklerin bile tabaktaki varlığını kabul etmezler ve beslenmeyi reddederler.
DAHA BÜYÜK ÇOCUKLAR
Tabaktaki eğlencenin farkına varan daha büyük yaş grubundaki çocuklar da tabakları bozulmasın diye yiyeceklere dokunmak istemezler. Aç bile olsalar o tabakta gördükleri bir ayı yada civciv onları hızla oyun ve hayal alemine çeker. Tabaktaki eğlencenin bozulması halinde ise agresif davranışlar gösterebilirler. Bu da yemek reddiyle sonuçlanır. Bu girişim de günlerce buzdolabında saklanan eğlenceli tabaklarla son bulabilir.
BAKIM VEREN STRESİ
Kabul edelim bu tür eğlenceli tabakları hazırlamak küçük bir sanatsal çalışma değerinde. Çocuklarına sürpriz yapmak için bir çok anne erken uyanıyor, saatlerce çaba harcıyor. Sonunda çocuk bu tabaktaki yiyecekleri yemediğinde bakım veren stresi yükseliyor. Bu da hızla çocuğun zaten anlamlandırmakta zorlandığı tabağa daha kaygılı yaklaşmasına ve denemeyi reddetmesiyle sonuçlanıyor.
İLLE DE EĞLENCELİ TABAK YAPACAKSANIZ…
“Ben bu tabakları hazırlamayı seviyorum. Çocuğumun da alışmasını istiyorum” diyorsanız bir kaç öneriyle süreci daha verimli hale getirebilirsiniz.
Kurallardan ilki mutlaka hazırlık aşamasına çocuğunuzu da dahil etmeniz. Çocuklar yiyeceklerin orijinal hallerini görerek hazırlık aşamasına dahil olduklarında daha kontrollü ve denemeye istekli olurlar. Bu sayede tabağında birden aslan görmek yerine onu kendisinin de dahil olduğu bir eğlenceyle ve yiyeceklerle yaptığının farkına varır.
İkinci kural da basit ve uzun süre mutfakta uğraşmanızı gerektirmeyecek türden tasarımlar seçmeniz. Bir kaç malzemeyle basit figürler hem süreci eğlenceli hale getirir hem de bakım verenleri yormaz ve strese düşme ihtimalini ortadan kaldırır.
ASIL ÖNEMLİ OLAN NASIL BİR DUYGUYLA SUNDUĞUNUZ!
Çocukların çoğu yiyecekleri değil yiyeceklerle gelen duyguları reddederler. Eğer tüm uğraşlarınıza rağmen çocuğunuz yiyecekleri reddediyorsa tabaktaki tasarıma değil masaya koyduğunuz duygulara odaklanın derim.
“Saatlerdir uğraşıyorum yine yemiyorsun, hadi ye, bir lokma al, benim için, bak üzülürüm” türünden sözlü uyaranlarla masaya oturuyorsanız çocuğunuzun tadım yapmasını zorlaştırıyorsunuz demektir. Süreci onlara devredin ve rahatlayın.
Son bir nokta da çocukların bir yiyeceği denemesi için 5 ila 15 kez arasında görmesi gerektiğini hatırlayın. Bu nedenle ilk denemeler çoğunlukla tadımla sonuçlanmaz. Hem çocuğunuzun hem de sizin zamana ihtiyacınız olduğunu hep aklınızda tutarak yemekleri hazırlayın.