EYT yasasından sonra milyonlarca vatandaş emeklilik başvurusunda bulunacak. SSK, Bağkur ve Emekli Sandığı’da başvuru şekilleri değişiyor. Öncelikle memurların diğer sigortalılar gibi e-Devlet üzerinden elektronik ortamda emeklilik başvurusu yapamadıklarının altını çizelim. EYT yasasının yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla aktif olarak memuriyet görevine devam eden memurlardan, yasanın aradığı hizmet süresi şartını sağlayarak emeklilik hakkı elde edenlerin emeklilik başvurusunu doğrudan çalıştıkları kamu kurumlarına yapmaları gerekiyor.
GÖREVDE OLMAYANLARIN BAŞVURU YERİ
Emeklilik için aranan hizmet süresini tamamlayıp, emekli olacağı yaşın dolmasını herhangi bir sigortalılık statüsünde çalışmadan bekleyen çok sayıda memur var. EYT yasası yaş şartını kaldıracağından, bunlar emeklilik yaşını tamamlamak üzere istifa etmiş ve daha sonra EYT yasasının yürürlüğe gireceği tarih itibarıyla emeklilik hakkı elde edecekler. Bunlardan isteyenler emeklilik başvurusunu son olarak görev yaptıkları kamu kurumuna yapabilecekler. Bunlardan isteyenler ise, doğrudan Sosyal Güvenlik Kurumu Kamu Görevlileri Emeklilik Dairesi Başkanlığı’na bir dilekçe ile başvurabilecekler.
MEMURİYETTEN SONRA SSK’LI VEYA BAĞKUR’LU OLAN
Memuriyetten ayrıldıktan sonra SSK (4/a sigortalısı) veya Bağkur (4/b sigortalısı) gibi başka sigortalılık statülerine tabi çalışması olanlar ise emeklilik başvurularını Sosyal Güvenlik Kurumu’nun bulundukları yerdeki sosyal güvenlik il müdürlüğüne, sosyal güvenlik merkez müdürlüğüne veya e-Devlet üzerinden elektronik ortamda yapabiliyor. Bu durumda olanların emeklilik başvuruları son yedi yıl içindeki çalışma sürelerine bakılarak çalışma süreleri eşit ise son sigortalılık statüsünden, eşit değil ise hizmetin en fazla geçtiği sigortalılık statüsünden yaşlılık aylığı bağlanmak üzere işleme alınıyor.
İŞÇİ VE BAĞKUR’LULARIN EMEKLİLİK BAŞVURU ŞEKLİ
EYT yasa tasarısının yürürlüğe gireceği tarih itibarıyla emekli olmak için aranan sigortalılık süresi ve prim şartını sağlayan SSK’lı veya Bağkur’lular, bulundukları yerdeki Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü’ne, veya Sosyal Güvenlik Merkez Müdürlüğü’ne başvuru yapabilecekler. Başvuru bizzat yapılabildiği gibi elektronik ortamda da yapılabiliyor.
Başvuru; Sosyal Güvenlik Kurumu’nca matbu örnek olarak hazırlanmış olan ‘Ek-38:GELİR/ AYLIK/ÖDENEK TALEP BELGESİ’si doldurulup imzalamak suretiyle yapılacak. ‘Ek-38:GELİR/AYLIK/ ÖDENEK TALEP BELGESİ’ni; başvuru yapılacak Sosyal Güvenlik Kurumu’nun ilgili biriminden temin edilebilecekleri gibi, Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, “www.sgk. gov.tr” internet sitesi adresinden EMEKLİLİK, Form ve Dilekçeler bölümünden bir örneği alınarak, doldurulup imzalanarak, başvuru yapılacak SGK il veya Merkez Müdürlüğü’nün ilgili bölümünün evrak kayıt birimine verilmek suretiyle emeklilik başvuru tamamlanmış olacak.
E-DEVLET’TEN NASIL OLACAK?
SSK ve Bağkur sigortalıları e-Devlet üzerinden de elektronik ortamda emeklilik talebinde bulunabiliyor. Elektronik başvuruda ise;
- Öncelikle www.turkiye.gov.tr internet adresine, e-Devlet şifresi ile giriş yapılacak,
- Daha sonra arama bölümüne gelir, aylık veya ödenek yazılarak,
- Veya doğrudan Gelir, Aylık, Ödenek Talep Belgesinin Verilmesi yazılarak talep ekranı açılıyor.
- Talep ekranından da ‘Tahsis Talep Türü’ alanından ‘Yaşlılık Aylığı’ seçildikten sonra,
- Altındaki Sigorta Türü alanından da sigortalılık statüsüne göre ‘4/A SSK’ veya ‘4/B BAĞKUR’ alanı seçilip veri girişi yapılarak (sorular cevaplanarak), emekli aylığı talebi elektronik ortamda tamamlanmış olacak.
YARIN: Memuriyetten ayrıldıktan sonra çalışmayanlar ile SSK’lı olanların başvurusu.