Esra KaparSanıldığının aksine ceza yazmamayı başarı sayıyoruz

HABERİ PAYLAŞ

Sanıldığının aksine ceza yazmamayı başarı sayıyoruz

İzmir trafiği ona emanet; İzmirlilerin şehrin her yerinde, belki de defalarca gördüğü bir sima Şamil Özsagulu… İzmir Emniyet Müdürlüğü Trafikten Sorumlu İl Emniyet Müdür Yardımcısı Şamil Özsagulu, Haftanın Sohbeti’nin bu haftaki konuğu oldu.

Neden polisliği seçtiğini, ilk görev yerini ve  kent trafiği için nasıl çaba sarf ettiklerini Haftanın Sohbeti’nde anlatan İzmir Emniyet Müdürlüğü Trafikten Sorumlu İl Emniyet Müdür Yardımcısı Şamil Özsagulu, sürücülere ve yayalara da uyarılarda bulundu. Trafikte yapılan en büyük hatanın hız sınırını aşmak olduğunu dile getiren Şamil Özsagulu, emniyet kemerinin hayati önem taşıdığını bir kez daha vurguladı. Kurdukları Kaza Analiz Ekibi ile her geçen yıl daha iyi bir tabloyla karşılaştıklarını söyleyen Şamil Özsagulu, “Bizim için çok ceza yazmak değil, aksine az ceza yazmak başarı. Her ne kadar bunun tam aksi düşünülse ya da söylense de gerçek şu ki; ceza oranları, trafik kazaları azaldıkça biz kendimizi daha başarılı görüyoruz” diye konuştu.

Haberin Devamı

Sanıldığının aksine ceza yazmamayı başarı sayıyoruz

Mesleğe hangi şehirde ne zaman başladınız? İzmir’e ne zaman geldiniz?

1999’da mesleğe başladım. 2014’te İzmir’de göreve geldim. Hem trafik denetleme şube müdürü olarak hem de 3 senedir trafik bilimlerinden sorumluyum. İzmir’in trafik denetiminden ve düzenlemesinden sorumluyum. İlk görev yerim Balıkesir’di. Ardından doğu görevinden sonra İzmir’i tanıdım.

Polislik mesleğini seçmenizde ne etkili oldu? Babam polisti. Babamın polis olması tabii ki bu mesleği seçmemde en büyük etkendi.

Trafikten sorumlu emniyet müdür yardımcısı görevindesiniz ama aynı zamanda da bir sürücüsünüz. Sizin trafikte en sık yaşadığınız sorun ne?

Teknik personel olduğumuz için hataları normal sürücülerden daha fazla görüyoruz. 20 seneyi aşkın süredir trafik birimlerinde yöneticilik yapıyorum. Bir sürücü olarak en çok kırmızı ışık ihlalleri dikkatimi çekiyor. Son zamanlarda azalmış olsa da emniyet kemeri ve motosikletli sürücülerde kask kullanımı dikkatimi çekiyor.

Bu iki ihlal, sürücünün ve yolcuların hayatını tehdit ettiği için  bunlar öne çıkıyor.

Haberin Devamı

‘AMACIMIZ KAZALARI EN AZA İNDİRMEK’

İzmir’de trafik ciddi sorunlarından biri  olarak öne çıkıyor. Bu sorunu çözmek adına siz Trafik Şube Müdürlüğü olarak neler yapıyorsunuz?

Özellikle sabah ve akşam trafikleri olarak çalışmalarımızı iki ana başlık altında toplayabiliriz düzenleme ve denetleme görev alanlarında. Düzenleme görev alanlarında pik saatlerde, ana arterlerde trafiği üst düzey akıcı halde tutmak için 07.00’den itibaren tüm birimlerimizle sahada oluyoruz. Mustafa Kemal Sahil Bulvarı, Feyzipaşa ve Gazi bulvarları, Altınyol, Buca bölgesinde Menderes Caddesi, Gaziemir’de de Akçay Caddesi ana arterler olarak değerlendirdiğimiz alanlar. Vatandaşlarımızın işlerine, öğrencilerimizin de okullarına giderken sorun yaşamaması için çaba gösteriyoruz. Bu düzenleme görev alanımız. Bir de denetleme görev alanımız var; özellikle şehir merkezinde ve yine ana arterlerdeki kazaları en aza indirmek için arkadaşlarımız sahada faaliyetlerini yürütüyor. Kaza analiz ekibimiz bu sahada mevcut olan kazaların tamamını değerlendiriyor. Hem kazaların oluş yeri ile saati hem sürücü ve çevre faktörleri göz önüne alınıyor. Bunlar neticesinde bir kontrol programı oluşturuluyor. Kesinlikle laf olsun diye ya da ceza yazmak için ceza yazmıyoruz.

Haberin Devamı

İzmirlilere şunu söyleyebiliriz; sahada gördükleri tüm uygulamalar onların can güvenliği için.  Denetimlerde ve ceza yazarken tek amacımız kazaları en aza indirmek. Bu konuda yerel ve ulusal basın çalışmalarımıza üst düzeyde destek oluyor. Bununla alakalı memnuniyetimizi tekrar dile getirmek istiyorum.

Sizin çalışmalarınız dışında kentteki trafik sorununu çözmek için neler yapılmalı?

Düzenlemeler tabii ki yapılabilir. Biz polis refleksiyle bakıyoruz. Yollara göre trafik akıcılığını en üst seviyeye çıkarmaya gayret ediyoruz. Özellikle Güney Aksı’ndan gelen vatandaşımız merkeze girdiği andan itibaren her noktada trafik polislerimizi görebilir. Mevcut şartlara baktığımızda kentte üst geçitler ve battı-çıktılar daha fazla olmalı gibi gerçekler var.

Sanıldığının aksine ceza yazmamayı başarı sayıyoruz

BİR TRAFİK POLİTİKASI: TEK YÖN

Tek yönlerle ilgili bir çalışmanız var mı?

Çift yönlü yollarda artık belli bir noktadan sonra akım o güzergahı taşımamaya başlıyor. Mesela Fevzi Paşa ve Gazi bulvarlarını tek yöne çevirdiğimiz zamanla şu anı kıyasladığımızda hala çift yön olsaydı hareket etme şansı dahi olmayabilirdi. Yolu tek yöne çevirdiğimiz zaman alternatif güzergahlar da oluşturmaya gayret ediyoruz. Alternatif güzergah veremeyeceğimiz alanlarda tek yöne çeviremiyoruz. Tek yön büyük şehirlerde, trafik yoğunluğunun yüksek olduğu noktalarda trafik politikası olarak değerlendirilebilecek önemli bir enstrümandır.

Kentte akan trafiği yönlendirmede en çok zorluk yaşadığınız bölge neresi?

Altınyol; sabah ve akşam saatlerinde orada ek şerit oluşturuyoruz. Karşıyaka bölgesinde çok fazla alternatif olmadığı için mevcut akımı yönetmek diğer alanlara göre daha zor oluyor. Kuzey Aksı’ndan yani Karşıyaka ve Çiğli bölgesinden gelen araçlar için kullanabilecekleri alanlar olmadığı için zorlandığımız bir güzergah diyebilirim.

Sanıldığının aksine ceza yazmamayı başarı sayıyoruz

DRONE İLE MOTOSİKLET DENETİMİ

Motokuryeler ve motosiklet kullanıcılarına yönelik de sıkıntılar yaşanabiliyor. Bu yönde bir çalışma ya da yeni yaptırımlar olacak mı?

İzmir’de motosiklet sayısı Türkiye’deki diğer şehirlere göre yüksek. Bu, motosikletlerin karıştığı kazaları da artırıyor. İl merkezinde meydana gelen yaralamalı ve ölümlü kazaların yüzde 55 yüzde 60’a yakın kısmı motosikletlilerin karıştığı kazalar. Çok ciddi bir sayı. Tabii ki bu demek değil ki her kazada kusurlu olan sadece motosiklet sürücüsü. 2024’ün son çeyreğinden itibaren drone destekli motosiklet denetimlerimize başladık.

Yalnızca motosikletleri durdurup evrak kontrol edip gönderme gibi bir durum söz konusu değil artık. Halk arasında ‘makas’ diye tabir ettiğimiz ihlallerle alakalı husus da öne çıkıyor. Motosiklet kültürünü oluşturmak için yalnızca sürücülerin bilinçlenmesi bizim için yeterli değil. Tüm yol kullanıcılarının bu konuda motosiklet kültürünü benimsemesi gerekiyor. Yalnızca sürücüler değil yayalar da trafiğin bir parçası.

Yayaların en çok yaptığı kural ihlali hangisi? Yazılan cezalar ne oranda?

Elbette yazılıyor. Özellikle yaya geçitlerinin kullanılmaması nedeniyle yayalara ceza yazılıyor. Bu cezalar en çok Konak’ta yazılıyor çünkü; yaya kazalarımızın en üst seviyeye ulaştığı bölgelerin başında Konak geliyor. Kemeraltı civarındaki ana arterler ve Alsancak bölgesi yani. Aynı zamanda Fevzi Paşa ve Gazi bulvarları güzergahında da çok sayıda yaya kazalarımız var. Vatandaşlarımıza hem personelimizin yönlendirmelerine uymaları hem de yaya geçitlerini kullanılmaları gerektiği yönünde çağrı yapmak istiyorum. Bunların tümünün uygulanması halinde yaya kazalarını yüzde 15 civarında indirebiliriz.

AŞIRI ‘HIZ’A DİKKAT!

Sürücülerin yaptığı hangi hatalar daha çok trafik kazalarına neden oluyor?

Ciddi diyebileceğimiz kazaların en büyük nedeni hız. Bir diğeri ise emniyet kemeri; bir kazayı çok basit bir kazayken çok ağır bir kaza haline getirebiliyor. İzmirlilere bu konuda teşekkür ediyoruz. İzmir’de emniyet kemeri kullanımı yüzde 95 civarında. Şehir içine yaklaştıkça bu oran elbette düşüyor ama genel olarak İzmir bu konuda iyi durumda. Çok çok kısa bir mesafe olsa bile arabaya oturduğumuz zaman bir refleks olarak emniyet kemeri takmayı kesinlikle tavsiye ediyorum. Kask kullanımı da aynı şekilde basit durumda bile ölüme sebebiyet verebilir. Kask kullanımı İzmir’de yüzde 90’ın üzerinde.

‘KEŞKE RAKAMLAR AZALSA’

Kentte en çok trafik cezası yazılan bölge neresi?

Öncelikle şunu tekrar hatırlatayım; ceza yazmak bizim hiç hoşumuza giden bir durum değil. Hatta vatandaşlarımızdan cezaları azaltmak için yardım talep ediyoruz. Cezaların başında ise yanlış parklar geliyor. Ana arterlerde arkadaşlarımız sürekli o bölgedeki parkları kaldırıyor. Vatandaşlarımız keşke kurallara uysa biz o bölgede ekstra bir ceza yazmak zorunda kalmasak, trafik kazalarını en aza indirebilsek. Denetimlerimiz bittiği zaman cezalara baktığımızda bir gün öncesine göre cezalar azalsa diye umut ediyoruz. Cezaların azalmasını kendimiz açısından başarı olarak değerlendiriyoruz.

Sanıldığının aksine ceza yazmamayı başarı sayıyoruz

 

‘MUTLULUK REFLEKSİNİ UNUTAMAM’

Görev süreniz boyunca sizi en çok etkileyen, ‘Unutamam’ dediğiniz olay nedir?

Çok var, en spesifik olarak şu olay diyemem. Ama şöyle bir durum var ki bizim her sene sonunda bir muhakememiz oluyor. Ölümlü kazaların azaltılması yönündeki çalışmalarımız neticesinde çıkan tabloda azalma gördüğümüzde arkadaşlarımızın o mutluluk refleksi benim için her yıl unutulmaz bir olay oluyor. Her sene biraz daha olumlu bir tabloyla karşılaşıyoruz.

Umarım ölümlü kazalar hep  düşmeye devam eder.

En çok ihlal edilen maddeler

İzmir Emniyet Müdürlüğü Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü’nden alınan verilere göre 2024’te trafik cezalarının oranları ve gün yoğunluğu şu şekilde gerçekleşti: 2024’te il genelinde trafik kural ihlali yapan sürücü ve araçlara toplam 1 milyon 311 bin 873 adet trafik idari para cezası düzenlendi;

  • Hız ihlalinden 404 bin 907 
  • Emniyet kemeri takmamaktan 149 bin 313
  • Kask kullanmamaktan 109 bin 2
  • Seyir halinde cep telefonu kullanmaktan 64 bin 345
  • Trafik işaret ve levhalarına uymamaktan 50 bin 156
  • Kırmızı ışık ihlalinden 49 bin 450 adet trafik idari para cezası düzenlendi. Kural ihlallerinin en çok yapıldığı günlerin pazartesi ve cuma olduğu tespit edilirken, saat dilimi ise 10.00-11.00 ve 14.00-15.00 arası oldu. Yayalara ise kural ihlallerinden dolayı 2024’te toplam 117 adet trafik idari para cezası uygulandı.
Sıradaki haber yükleniyor...
holder