Üretken Yapay Zekâ, (Generative AI) aramadan alışverişe interneti kullanma şeklinizi nasıl değiştirecek? Şöyle özetleyeyim, her şeyi Google Search ile arama yapma dönemi kapanıyor. Bilgi arayan kişiler geleneksel arama motorlarını kullanmak yerine giderek daha fazla önce TikTok, ChatGPT ve üretken yapay zekayla desteklenen diğer uygulamalara yöneliyor.
Bugün bile Amerika’da 13 milyon bilgisayar kullanıcısı, bilgisayarında arama yaparken, Google’ı kullanmamaya başlamış. Bu rakamın 4 yıl sonra 90 milyon kişiyi bulması tahmin ediliyor. Üretken yapay zekâ, arama modelini temelden değiştiriyor çünkü sonuçları artık tamamen kişiye göre paketlenmiş ve kullanıma hazır olarak sunuyor. Ve bu değişimden en çok faydayı müşteri verileriyle tıka basa yüklü uygulamalar sağlayacak.
TikTok bu bağlamda lider. TikTok kullanıcıları günde ortalama 54 dakikadan fazla burada zaman geçiriyor. Bu süre YouTube’da günde 49 dakika, Instagram’da 33 ve Facebook’ta 31 dakika.
Amazon da, büyük müzik uygulamaları da kullanıcılara geçmiş davranışlarına göre daha iyi ürünler önermek için üretken yapay zekayı benimsiyor. Örneğin Spotify bu yılın başlarında, kullanıcıların beğeneceğini düşündüğü parçalar ve sanatçılar hakkında yorumların yanı sıra sizin için müzik seçen AI DJ özelliğini hizmete soktu. Benzer özellik YouTube’da da var. Ve YouTube’un zevkinize göre müzik seçme algoritması daha iyi çalışıyor. 100 milyar dolarlık arama endüstrisinin bu manada, geleneksel arama motorlarından, teknolojiyi benimseyen eğlence platformlarına kayması bekleniyor.
Tabii üretken yapay zekanın ortaya çıkışı, pandemi döneminde insanların bilgisayar ve ‘cep’ başında daha fazla zaman geçirmeleri ve kişisel daha çok veriyi yüklemeleriyle de yakından alakalı. Ortalama bir yetişkinin 2027 yılında günde 13 saatini hem çalışıp hem iş arasında video izleyerek, oyun oynayarak, müzik, podcast ve mesaj yazarak geçireceği tahmin ediliyor. İnsanlar, kuru kuru kelime yazıp ‘search’ etmek yerine dijital avatarları aracılığıyla etkileşime girebileceği kapsamlı çevrimiçi dünyalar peşinde. Yapay zekâ da herkesi bir meta evren yaratıcısına dönüştürüyor.
4 yıla kadar ABD ve Avrupa’daki hanelerin neredeyse tamamı, televizyonları aracılığıyla internete erişebilecek. Akıllı TV’den internete girmek, bağlanmak ve bir şey aramak kolay olacak. TV ekranları, abonelikleri artırmada her zamankinden daha büyük rol oynayacak. Sosyal medyada video-streaming (akışı) yayınlayan bir kişi, 2027 yılına gelindiğinde bugünkü 4.9 aboneliğe kıyasla 5.8 aboneliğe sahip olacak.
Birçok uygulamanın daha düşük aylık ücretler karşılığında reklam görme seçeneği sunmasıyla, büyük video hizmetlerindeki reklam gelirleri 2027’ye kadar yıllık yüzde 25 artacak. Tüketici, sadece pahalı sanal ve artırılmış gerçeklik gözlükleriyle de sınırlı kalmayacak. Teknoloji, araba navigasyon sistemlerinden mutfak aletlerine, dijital kapı kilitlerinden alışveriş merkezi kiosklarına kadar internete bağlı ekranı olan hemen hemen her cihazda yaygınlaşacak. Online spor bahislerinde de büyüme devam edecek. Günümüzde spor bahis siteleri yeni müşteriler çekmek için kapsamlı kayıt ve yönlendirme bonuslarına güveniyor. Ancak ileriye dönük elde tutma, gelişmiş bahis seçenekleri ve kullanıcı deneyimleri tarafından yönlendirilecek. Özetle, ilk durak Google Search dönemi artık kapanıyor.