Başlıkta kullandığım bu tarih Türk savunma sanayisi açısından çok kritik önemde. Tarihimizde Çanakkale Zaferi’nin yıl dönümü olarak kutladığımız 18 Mart Türkiye’nin havacılık ve savunma alanında başka bir lige doğru ilerlemekte olduğunun somut göstergesi olacak. Cumhurbaşkanlığı bünyesindeki Savunma Sanayii Başkanlığı'nda (SSB), Prof. Dr. İsmail Demir koordinasyonunda eş zamanlı bir dizi faaliyet yürütülüyor.
TUSAŞ, ROKETSAN, HAVELSAN, STM, ASELSAN farklı sistemler üzerinde çalışırken SSB koordinasyonunda sistem entegrasyonları gerçekleştiriliyor ve Türk Silahlı Kuvvetleri başta olmak üzere İçişleri Bakanlığı’na bağlı Jandarma ve Emniyet Teşkilatı, Milli İstihbarat Teşkilatı gibi birimlerin kullanımına sunuluyor.
Sözünü ettiğim birimlerin ihtiyaçları çok değişken ve talepler acil olduğu için üreticilerin üzerindeki zaman baskısı gerçekten çok büyük. Ankara’da TUSAŞ, ROKETSAN, ASELSAN gibi kuruluşları ziyaretimde binlerce mühendis ve teknisyenin bu isteklere hatasız şekilde yanıt verebilmek için nasıl canla başla çalıştıklarına tanıklık ediyorum.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Türkiye’de ürettiği sistemlerin çokluğu, cirosu ve çalışan sayısı açısından en büyük kuruluşlarımızdan. Bir yandan Airbus ve Boeing gibi küresel üreticiler için komponent üretimini devam ettirirken diğer taraftan Hürjet, Hürkuş, Milli Muharip Uçak, Anka, Aksungur, Gökbey, Atak1 ve Atak2 gibi programları sürdürüyor. 18 Mart 2023 günü, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii tesislerinde ülkemiz açısından çok heyecan verici bir güne tanıklık edeceğiz. Üç büyük olay yaşanacak:
1- Milli Muharip Uçak (MMU) hangardan çıkacak.
2- Hürjet ilk uçuşunu yapacak.
3- Atak2 (T929) ilk uçuşunu gerçekleştirecek.
MMU
Milli Muharip Uçak hangardan çıktığında aynı zamanda motorunu ve sistemlerini çalıştırıyor olacak. Uçağın ilk uçuşunu ise 2025’te yapması, 2029’dan itibaren de Türk Hava Kuvvetleri’ne teslim edilmesi bekleniyor.
ATAK
5 tonluk Atak programının başarısı üzerine ilave ihtiyaçlar doğrultusunda 11 tonluk Atak2’nin geliştirilmesine karar verilmişti. Bunların filoya katılmasıyla TSK’nın operasyonel esnekliği artacak. Her iki modelin de büyük ihracat potansiyeli var.
GÖKBEY
6 tonluk Gökbey’in (T625) Jandarma Genel Komutanlığı’na teslimine az bir zaman kaldı.
ÖNCELİK VİZYONU
TUSAŞ yaklaşık 5 bin mühendis istihdam eden dev bir kuruluş, bunlar arasında MMU projesine katkı veren farklı ülkelerin vatandaşları da var. TUSAŞ Genel Müdürü Prof. Dr. Temel Kotil, İngiltere Farnborough’daki sohbetimizde beyin göçü riskini dile getirdiğimde “On the job training” (Çalışırken Eğitim Vermek) ifadesiyle karşılık vermişti.
“Başka ülkelerde farklı ekonomik şartlar teklif ediliyor olabilir fakat gençlere hiçbir ülkede bu kadar kritik projelerde bu kadar üst düzeyde sorumluluk vermezler. 5 yıl sonra Türkiye’nin savaş uçağı ve helikopter üretmiş 10 bin mühendisi olacak, bu projelerin bence en büyük getirilerinden biri budur” ifadesini kullandı. Türkiye’nin bekası için çok önemli bu adımlarda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın savunma sanayisini birinci öncelik olarak ele alan vizyonunun büyük katkısı var.