Son yıllardaki ulaşım altyapı yatırımları, seyahat etmeyi çok daha modern ve güvenli hale getirdi. Ülke içinde çok yolculuk yapan bir yurttaş olarak Türkiye’nin özellikle bazı ulaşım formlarında Avrupa’nın en iyileri arasına yaklaşmakta olduğunu söyleyebilirim. Türk havacılığı, hiç kuşku yok ki bu başarıların merkezindeki başlıklardan biri. Havaalanı altyapılarının yaygınlaştırılıp iyileştirilmesiyle insanlar çapraz uçuşlarla istedikleri yere gidebilmeye başladı. Havayolu kuruluşlarımız da küresel çapta hikâyeler yazmaya devam ediyor. Bu yatırımların günlük yaşam kalitesini artırmasının yanında stratejik boyutları da var. Türkiye’nin üretim ve ihracatının hızla ilgili pazarlara ulaştırılması için bu yollar çok önemli. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun ortaya koyduğu ve vizyon doğrultusunda önümüzdeki süreçlerde hangi adımların atılacağını özetlemek istiyorum:
* 2003-2023 yılları arasında ulaştırma ve haberleşme alanında, güncellenen emtia fiyatları dikkate alındığında yapılan yatırım tutarı 250 milyar dolara ulaştı. Bugüne kadar 42 milyar dolar tutarında Kamu Özel İş Birliği projesi hayata geçirildi. 6 milyar dolar tutarındaki projelerin yapımı devam etmekte.
* Kalkınma Yolu Projesi; Hindistan, Doğu Asya ve Basra Körfezi üzerinden Irak’a gelecek yükleri Avrupa’ya ulaştıracak. Türkiye’den geçen 2 bin 88 km demiryolu bağlantısı için 615 km yeni hat, 1.912 km karayolu koridoru içinse 320 km yeni otoyol yatırımı planlandı.
* Orta koridorun güzergâhlarından Zengezur Koridoru’ndan geçecek demiryolunun Türkiye sınırlarındaki 224 km’lik kesiminin ihalesi yapıldı.
* Ankara-İstanbul Süper Hızlı Tren Projesi 344 km uzunluğunda. Saatte 350 kilometre hıza ulaşacak, trenle seyahat süresi 80 dakikaya inecek.
* Köprülerde 21 yılın sonunda yüzde 146 artış göstererek 765 km uzunluğa ulaşıldı.
* 2035 yılında her iki araçtan birinin elektrikli olması ve paylaşımlı seyahat oranının yüzde 14 olması beklenmekte.
* Türkiye toplam yolcu trafiğinde; Avrupa ülkeleri arasında 2019 yılında 5. sıradan 2022 yılında 3. sıraya, dünyada ise 10. sıradan 6. sıraya yükseldi. İstanbul Havalimanı Avrupa’da 1., dünyada 7. sırada, Antalya Havalimanı Avrupa’da 10., dünyada 41. sırada, Sabiha Gökçen Havalimanı ise Avrupa’da 11., dünyada 43. sırada yer aldı.
* Genişbant abone sayımızın 2028 yılında 112 milyona, mobil abone sayımızın ise 102 milyona ulaşması hedefleniyor.
* Yerli ve milli imkânlar ile geliştirilerek üretimi tamamlanan Türksat 6A uydumuz 2024 yılı haziran ayında fırlatılacak. Bu sayede daha önce kapsama alanımızın dışında kalacak Hindistan, Tayland, Malezya gibi uzak coğrafyalara da hizmet verme imkânımız olacak.
Bakan Uraloğlu’nun ortaya koyduğu hedefler, ulaştırma konularını yakından izleyen bir gazeteci olarak beni heyecanlandırıyor. Elektrikli otomobiller konusunda ülkemizde hem farkındalık hem de ilgi yüksek. 2035 hedeflerinin tutturulabilmesi için Türkiye’nin en az 2-3 uluslararası otomotiv yatırımını çekebilmesi gerekiyor. Diğer taraftan benim kişisel olarak da şikâyetçi olduğum konu, ortalama internet hızlarımızın çok düşük kalması. Fiber internet yatırımlarımız şu ana kadar benim beklediğim hızda ilerlemedi. Bir taraftan bakanlık, diğer taraftan Türk Telekom, Vodafone ve Turkcell gibi büyük oyuncularla -gerekiyorsa tekrar masaya oturularak- internet meselesinin ivedilikle üzerine gidilmesini umuyorum.