Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır’ın Ankara’da düzenlediği değerlendirme toplantısına katıldım. Bakan Kacır, bugüne kadar tamamladıkları, üzerinde çalıştıkları ve projelendirdikleri faaliyetleri anlattı. Fatih Kacır’ın üç saate yaklaşan sunumu, şimdiye kadar bir bakanın yaptığı en kapsamlı değerlendirme toplantısıydı muhtemelen. Bu kadar çok konu başlığı ve detayla tek tek ilgileniyor olması, rakamlara hakimiyeti, fikritakiple projelerin gidişatını bizzat takip ediyor olması gerçekten çok önemli.
1984 doğumlu Fatih Kacır, kabinenin en genç ismi, aynı zamanda en çalışkan bakanlardan biri. Nazik ve son derece mütevazı. Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği bölümünden dereceyle mezun olmuş. Yatırım konusu kabinede birden fazla bakanlığın ilgi alanında. Bununla birlikte teşvik ve yatırımların önemli oranda Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından koordine ediliyor olması Fatih Kacır’ın sorumluluklarını artırıyor.
ODMD’NİN PROJEKSİYONU
Türkiye’nin otomotiv ihracatı geçen yıl tam 35 milyar dolara ulaştı. Oyak Renault, Ford Otosan, Toyota, Hyundai Assan, Fiat Tofaş Türkiye’nin dev üreticileri durumunda. Bununla birlikte ticari araçta Anadolu Isuzu, Mercedes Benz Türk, Karsan, Temsa, Otokar, BMC diğer önemli oyuncular olarak öne çıkıyor. Türkiye, Avrupa’nın en büyük ticari araç üreticisi durumunda. Binek otomobil üretiminde de ilk sıralarda. Mühendislik birikimimiz, tecrübemiz ve işçilik kalitemizin ulaştığı seviye düşünülünce bu başarının sürdürülmesi ve çıtanın daha yukarı çıkarılması gerekli. Otomotiv yan sanayimizin ulaştığı olgunluk da düşünülünce yakın zamanda büyük bir yatırım çekebilmeliyiz.
Volkswagen’in Türkiye’de -Manisa’da- yapmayı planladığı büyük yatırım, Almanya’nın siyasi önyargılarına takılmış ve şirket son anda yatırımdan vazgeçmişti. Küresel çapta büyük oyuncular yeni pazarlara açılırken, maliyet, insan kaynağı, lojistik gibi avantajlara bakıyor, onlarca parametreyi analiz ediyor. Fatih Kacır, kısa süre önce Çin Halk Cumhuriyeti’ne gerçekleştirdiği çalışma ziyaretinde onlarca şirket temsilcisi ile yatırım konulu toplantılara katıldı. Türkiye’de çok iddialı şekilde operasyonlarını başlatan, dünyanın en büyük elektrikli otomobil üreticisi BYD’nin başkanı ile üç saat görüştü. Great Wall, MG (SAIC), Geely, Chery (Zeekr) yöneticileriyle de bir araya geldi.
Geçen hafta katıldığım “Gladyatör Ödülleri” toplantısında Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) Başkanı Ali Haydar Bozkurt, Türkiye otomotiv pazarının dinamizmine dikkat çekerken 90 milyonluk nüfusuyla Türkiye’de rahatlıkla 2.5- 3 milyon adetlik satışa ulaşılabileceğinin altını çizdi. Bunun için vergi düzenlemesi, teşvik ve yatırım ortamının iyileştirilmesi konusundaki görüşlerini paylaştı. Fatih Kacır, Türkiye’nin Togg hamlesinin önemine işaret ederken “Köprüden önce son çıkışı yakaladık” ifadesini kullandı. Bu tespit doğru, zira Türkiye geleneksel teknolojilere sahip otomobil sahasına ancak ikincil üretici olarak katılmış, fikri mülkiyet hakları kendisine ait bir marka geliştirememişti. En az bir Çin markasının Türkiye’de üretime ikna edilmesini de ben bu derece kritik görüyorum. Türkiye’nin avantajlarını öne çıkarıp olası yatırımın politik veya jeostratejik risklerden etkilenmeyeceğini güçlü bir şekilde aktarabilmeliyiz.