Hakan ÇelikDüşündüren ilk 100 listesi

HABERİ PAYLAŞ

Düşündüren ilk 100 listesi

Birkaç gün önce dünyanın en kıymetli markaları açıklandı. “Top Global Brand 2019” adını taşıyan araştırma Kantar ve BrandZ’nin imzasını taşıyor. İlk 100 şirket arasında Amerika Birleşik Devletleri kökenli şirketler ezici çoğunluğu oluşturuyor.

Listede ABD’den 54, Çin’den 15, Almanya’dan 8, Fransa’dan 5, İspanya, Hindistan ve Kanada’dan 2, İtalya, Endonezya ve Hindistan, Hong Kong ve Avustralya’dan 1’er şirket yer alıyor.

Sektörler açısından bakıldığında teknoloji üreten firmalar en üst sıralarda. Liste, ülkelerin hangi alanlarda öne çıktığını da gösteriyor. Örneğin, Amerika Birleşik Devletleri teknoloji ve bilişim alanında açık ara hâkim durumdayken, moda ve lüks tüketim ürünlerinde Fransa’nın net bir üstünlüğü var. Louis Vuitton, L’Oreal Paris, Chanel ve Hermes en güçlü markalar arasında. İtalya Gucci ile yarışa katılıyor. Benim çok başarılı bulduğum İspanyol Zara listede 61. sırada, aynı şekilde İsveçli IKEA 76’da.

Haberin Devamı

Listenin ilk üçü, ABD’den Amazon, Apple ve Google şeklinde. Avrupa’nın lokomotif gücü durumundaki Almanya, listede 8 şirketle temsil ediliyor. En üstteki Alman markası bir teknoloji şirketi olan SAP. Mercedes ve BMW, 55. ve 56. sıralarda.

Listeye İngiltere’den giren şirketler Vodafone ve Shell. İlginçtir, son yıllarda yükselişleriyle dikkat çeken Güney Koreli Samsung ancak 38. sırada yer bulabilmiş ve Çinli Huawei 47. sırada. Çin’den Alibaba ve Tencent de listede. Japon şirketlerinin rekabet gücünde belirgin bir gerileme var.

Dünyanın en önemli ekonomi aktörlerinden olan Japonya 100 listesinde sadece Toyota ve NTT ile yer almış. Mesela benim gözüm Sony ve Mitsubishi gibi devleri aradı.

Sigara markası Marlboro’nun 15. sırada çıkması ilginç. Kahve zinciri Starbucks ve bebek bezi üreticisi Pampers’in en üst sıralarda, hatta Almanya’nın dev kuruluşu Siemens’in bile önünde yer alması dünya ticaretinde kuralların pazar ölçeklerine göre yeniden yazıldığını gösteriyor.

Boeing, Volkswagen, Bosch gibi büyük şirketlerin bu listede bulunmaması dikkatimi çekti.

Listede maalesef Türkiye’den tek bir markamız yok. Oysa dünyanın ilk 20 ekonomisi arasında yer alıyoruz. Bu gerçek, bizim uluslararası ürün çıkaramadığımızı ve rekabette çok gerilerde bulunduğumuzu gösteriyor.

Haberin Devamı

Türk Hava Yolları, dünya çapında en çok tanınan ve başarılı olan tek markamız. THY dışında küresel şirkete sahip değiliz. Eğitim, teknoloji, sanayi ve kalkınma vizyonumuzu uluslararası rekabete çıkmak üzere yeniden inşa etmezsek korkarım bu yarışta iyice arkalara düşeceğiz.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder