Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2023 yılına ilişkin üretim ve ihracat verilerini açıkladı. 2022 yılı verilerine göre toplam üretim yüzde 9 artarak 1 milyon 468 bin 393 adet olarak gerçekleşti. 2022’nin 12 aylık dönemine göre yüzde 18 artış sağlayan otomobil üretimi ise 952 bin 667 adede ulaştı. Traktör üretimiyle birlikte toplam üretim ise 1 milyon 525 bin 963 adede yükseldi. Ticari araç grubunda, 2023 yılında üretim yüzde 5, hafif ticari araç grubunda ise yüzde 7 azalırken ağır ticari araç grubunda yüzde 16 arttı.
BÜYÜME TAM GAZ
2022 yılına göre ticari araç pazarı yüzde 35, ağır ticari araç pazarı yüzde 17, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 39 artış sağladı. 2023’te, bir önceki yıla göre, toplam otomotiv ihracatı adet bazında yüzde 5 oranında artarken, otomobil ihracatındaki artış yüzde 16 olarak gerçekleşti. Bu dönemde, toplam ihracat 1 milyon 18 bin 247 adet, otomobil ihracatı ise 663 bin 90 adet düzeyinde gerçekleşti. 2023’ün 12 aylık döneminde toplam pazar, 2022’nin aynı dönemine göre yüzde 55 artarak 1 milyon 283 bin 952 adetten kapandı. Bu dönemde, otomobil pazarı da yüzde 63’lük artış sağladı ve 967 bin 341 adede ulaştı. İhracat yüzde 13 artarak 35.7 milyar dolara ulaştı.
GEÇEN AY İLK SIRADAYDI
Renault, 2023 Aralık ayını binek otomobil pazarında ilk sırada yer aldı. Clio, 2023 yılında B-HB ve B segmentlerinde liderlik koltuğuna oturarak en çok tercih edilen otomobil olmayı başardı. Dacia Türkiye, 2023 yılında 41 bin 339 adetlik satış rakamıyla dünya genelinde 6. sırada yer aldı. Uluslararası alanda gücünü kanıtlayan Dacia Türkiye, satışlarıyla global pazarda iddialı bir performans gösterdi. Dacia Duster, 2023 yılında Türkiye pazarında en çok satan ithal model oldu ve SUV kategorisinde ikinci sırada yer aldı.
MAİS Genel Müdürü Dr. Berk Çağdaş “Yıl sonunda açıkladığımız Renault Uluslararası Oyun Planı ile OYAK ve Renault Group iş birliğiyle 400 milyon Euro’nun üzerinde yatırımla Türkiye’de yeni model ve motor üretimine başlanması planlanıyor. Türkiye bu planın kalbi niteliğinde” dedi.
AVRUPA’DA İLK ÜÇTE
Opel, 73 bin 865 adetle 2022’ye göre satışlarını 2 kattan fazla artırarak hem binek hem ticari araç hem de toplam pazarda yüzde 100’ün üzerinde büyüme kaydetti. Markanın Türkiye’deki tarihi rekor seviyesindeki satış performansında Corsa başrolü oynarken Mokka ve Crossland’in artan satış hacmi de Opel’i binek araç pazarında 4’üncü sıraya taşıdı. Opel Corsa, B-HB pazarının en çok tercih edilen ithal modeli olurken marka 2023’te B-SUV pazarını da lider olarak tamamladı.
MOKKA ATAĞI
Opel Türkiye Genel Müdürü Yiğit Yantaç, “Yükselen performansımızla 2023 yılında Almanya ve İngiltere’nin ardından en fazla Opel satışı yapılan 3’üncü ülke konumuna yükseldik” dedi. Yiğit Yantaç’ın verdiği bilgiye göre Corsa Elektrik 1777 adetlik satışa ulaştı ve yüzde 44,1 payla segmentinin lideri oldu. Aynı şekilde Mokka Elektrik de elektrikli B-SUV’da 1757 adetlik satışla yüzde 65.1 segment payına ulaştı.
REKOR GETİREN MODELLER
Türkiye’de Borusan Otomotiv’in distribütörlüğünü üstlendiği BMW, satış adedini yüzde 32 artırdı. 2022’de 18 bin 56 adet gerçekleşen BMW satışları, 2023’te 23 bin 801 seviyesine çıktı. Elektrikli premium araç pazarında lider konumda seneyi kapatan BMW, toplamda 3.745 adet tamamen elektrikli otomobil satışı gerçekleştirdi. Türkiye’deki tüm zamanların satış rekorunu kırmayı başaran markanın satışlarının yüzde 43’ünü SUV segmentindeki Countryman modeli oluşturdu.
1968’DEN BU YANA EFSANE
Toyota’nın Hilux modeli, 2023 yılında pick-up segmentinde en çok tercih edilen model olmayı başardı. Hilux, böylece 2 yıldır üst üste segmentinin lideri olmayı başardı. 9 bin 154 adetlik satış rakamıyla en yakın rakibinden yaklaşık 6 bin adet daha fazla satış adedi elde eden Hilux, yüzde 54’lük segment payıyla büyük bir başarıya imza attı. 2023 yılında elde edilen satış, aynı zamanda tüm zamanların en yüksek Hilux satış adedi oldu. 1968 yılından bu yana satışta olan Hilux, son nesliyle daha sportif tasarımı, yüksek donanım seviyesi ve teknolojisi, yolda ve arazide daha yüksek konforu ile dikkat çekiyor.