Avrupa’da ‘yeşil mutabakat’ başlığında yeni adımlar atılıyor. Elektrikli araç hamlesi de hızlanıyor. Yeni gelişmeler zorlukları ve fırsatları birlikte getiriyor.
KARBON NÖTR HEDEFİ
Avrupa Komisyonu tarafından 14 Temmuz 2021 tarihinde yeni bir ‘Yeşil Mutabakat Planı’ açıklandı. Oldukça iddialı olan bu planın temelinde emisyonların radikal ölçüde azaltılması hedefleniyor. Öyle ki 2030 yılı itibarıyla 1990 yılı emisyon miktarının yüzde 55 oranında azaltılması isteniyor. Böylelikle 2050 yılına gelince, atmosfere salınan karbon ile atmosferden temizlenen karbon miktarının eşitlenmesi, kısacası dünyamızın 30 yıl sonra karbon nötr ortama kavuşması söz konusu.
Kısaca TOGG adıyla lanse edilen Türkiye’nin otomobilinin üretileceği Bursa Gemlik’teki fabrikanın kuruluş aşamaları devam ediyor. TOGG Üst Yöneticisi (CEO) Gürcan Karakaş, gerçekleştirdiğimiz televizyon yayınında 2022 yılından itibaren 15 yıl içinde milli hasılaya 50 milyar Euro, cari açığa 7 milyar Euro katkı sunacaklarını ve 5 bini doğrudan olmak üzere, 20 bin kişiye istihdam sağlayacaklarını açıklamıştı.
AB EN BÜYÜK PAZAR
Bu yeni plan Avrupa Birliği (AB) ülkelerine yoğun ihracatı olan Türkiye’yi çok yakından ilgilendiriyor. Ticaret Bakanlığı verilerine göre, geçen yıl 69 milyar dolar ihracat ile AB, toplam ihracatımızın yüzde 41.3 oranına adres oldu. Söz konusu yeni plan, 2035 yılından itibaren 27 üye ülkenin bulunduğu AB genelinde tüm fosil yakıtlı taşıtların üretimini ve satışını da yasaklıyor. Ortalama olarak AB ülkelerine yılda 25 milyar dolar civarında otomotiv ürünü ihraç eden endüstrimiz, geçen yıl pandemi nedeniyle sorun yaşasa da Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, 19.3 milyar dolar ihracat rakamına ulaşmıştı.
İHRACATA DİKKAT!
Şimdi bu yeni plan, sürdürülebilir ihracat için hem fosil yakıt kullanmayan otomotiv ürünleri üretmemizi hem de üretirken emisyonu en aza indiren prosesler getirmemizi istiyor. Yoksa ihracat yaparken yüksek karbon vergileri de ödeyeceğiz. Zamanında tedbir almazsak otomotiv sektörü olarak bırakın AB’ye yıllık 20-25 milyarı, birkaç milyar dolarlık ihracat dahi yapamayacağız. Bu sorun diğer imalat sektörleri için de geçerli. O nedenle Türkiye otomobil üretiminden, yedek parçaya ve yasal düzenlemelere kadar bir dizi alanda hazırlıklarını hızlandırmalı.
PAYLAŞIM EKONOMİSİ
Sadece otomotiv üretiminde değil, otomotiv kullanımında da Türkiye’de emisyon azaltıcı önemli adımlar atılıyor. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, 2020 yılının başlarında Moov By Garenta tarafından yürütülen otomobil paylaşımının önünü açmıştı.
Türkiye’de de satışa sunulan Renault Zoe, Avrupa pazarında en popüler elektrikli otomobiller arasında.
Bu yıl ise İzmir Büyükşehir Belediyesi iştiraki İZELMAN A.Ş. tarafından satın alınan Renault Zoe elektrik motorlu sıfır gaz salınımlı otomobiller, geçen hafta Moov By Garenta tarafından paylaşım sistemine dahil edildi. Üç günde 100 adet kullanıma varan Zoe paylaşımı gerçekleşti. İzmir’in bu girişimi Avrupa’da bir yerel yönetimin gerçekleştirdiği ilk ve en önemli filo projesi olarak kayda geçti.
KOCAELİ ELEKTRİKLİ ARAÇ ÜSSÜ OLUYOR
Ford Otosan, 2023’ün ilk yarısında yeni 1 tonluk Ford Transit Custom’ın dizel, hibrit elektrikli PHEV (plug-in hibrid) ve tam elektrikli versiyonlarını kademeli olarak üretmeye başlayacak.
Ford Otosan, Kocaeli fabrikalarında yeni nesil elektrikli ve bağlantılı ticari araç üretim projelerine 2026 yılına kadar 20.5 milyar TL yatırım öngörüsüyle teşvik aldığını bir süre önce duyurmuştu. Yatırımın tamamlanmasıyla Ford Otosan’ın elektrikli ticari araçlarda Ford’un küresel üretim merkezine dönüşmesi ve 3 bin kişi için yeni istihdam yaratması bekleniyor.