Otomotiv sanayii ihracatın lokomotifi olmayı sürdürüyor. İlk 6 aya ilişkin verilere göre otomobil ihracatı yüzde 20 arttı. Türkiye’de üretilen otomobiller dünyada 40’tan fazla ülkeye ihraç ediliyor.
Hyundai i10 Türkiye’de, İzmit’teki fabrikada üretilerek 40’tan fazla ülkeye ihraç edilen önemli bir otomobil. Türkiye, Avrupa’da otobüs, kamyon, çekici ve binek otomobil dahil en önemli üreticiler arasında yer alıyor.
TRAKTÖRLER DE ETKİLİ
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2023 yılının ilk 6 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. OSD Başkanı Cengiz Eroldu’nun paylaştığı bilgilere göre geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim, yüzde 13 artarak 735 bin 231 adet olarak gerçekleşti. 2022’nin ilk 6 aylık dönemine göre yüzde 21 artış sağlayan otomobil üretimi ise 462 bin 401 adede ulaştı. Traktörlerle birlikte toplam üretim ise 765 bin 282 adede yükseldi. Ticari araç grubunda, yılın ilk 6 ayda üretim yüzde 2, ağır ticari araç grubunda yüzde 23 artış yaşanırken hafif ticari araç grubu geçen yılla paralel seyretti. 2022 yılının ilk 6 aylık dönemine göre ticari araç pazarı 55, ağır ticariler yüzde 43, hafif ticariler ise yüzde 58 artış sağladı.
TÜRKİYE ÜRETİM ÜSSÜ
Yılın ilk 6 ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre, toplam otomotiv ihracatı adet bazında yüzde 8 artarken, otomobil ihracatındaki artış yüzde 20 oldu. Bu dönemde, toplam ihracat 505 bin 926, otomobil ihracatı ise 325 bin 475 adet düzeyinde gerçekleşti. 2023’ün 6 aylık döneminde toplam pazar, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 55 artarak 581 bin 109 adetten kapandı.
Bu dönemde, otomobil pazarı da yüzde 55 artış sağladı ve 429 bin 870 adede ulaştı. Oyak Renault, Ford Otosan, Hyundai Assan, Tofaş ve Toyota Türkiye’de otomotiv pazarının en büyük üreticileri. Mercedes Benz, Temsa, Anadolu Grubu ve Karsan da ticari araç üretimi ve ihracatta ciddi adetlere ulaşıyor.
EN ULAŞILABİLİR ELEKTRİKLİ MODEL
Türkiye’nin en ulaşılabilir elektrikli modeli yeni Dacia Spring, 875 bin TL’lik lansmana özel fiyatıyla Türkiye’de satışa sunuldu. Dünya lansmanından bu yana 110 bin adedin üzerinde sipariş alan Yeni Dacia Spring, 2022 yılında Avrupa’da bireysel kullanıcılar için en çok satan üçüncü elektrikli otomobil olarak tescillendi.
Yeni Dacia Spring, ELECTRIC 65 motoruyla yüksek performans, sürüş keyfi ve çok yönlülük arayan müşterilerin ihtiyaçlarını karşılıyor. 65 hp/48 kW güce sahip olan Yeni Spring Extreme ELECTRIC 65, yüksek tekerlek torku ile hem şehirde hem de otoyollarda dinamik bir hızlanma sağlıyor. 0’dan 50 km/s hıza 3.9 saniyede ulaşan Spring Extreme ELECTRIC 65 motor, WLTP karma döngüsünde 220 km ve WLTP Şehir içi döngüsünde 310 km menzil yol alabiliyor.
KISA SÜREDE YÜZDE 80 ŞARJ İMKANI
Yeni Dacia Spring opsiyonel sunulan kablo ile ev tipi priz, duvar tipi şarj cihazı (Wallbox) veya bir saatten az bir sürede yüzde 80’e kadar hızlı bir şarj için DC hızlı şarj istasyonu kullanılarak şarj edilebiliyor. Gösterge panelindeki tüm kumandalara tek bakışta erişebilme rahatlığı sunan Spring’in döner vites butonu kullanım kolaylığı sağlıyor. Dacia Spring’in bagaj hacmi, 290 litreden koltukların katlanmasıyla 620 litreye kadar genişletilebiliyor.
Yeni Dacia Spring, dünya lansmanıyla beraber kısa sürede en popüler elektrikli modellerden biri haline geldi.
ZENGİN DONANIM
Kendini kanıtlamış aktif ve pasif güvenlik özelliklerine sahip Yeni Dacia Spring, ABS, ESP, elektronik fren gücü dağılımı ve 6 hava yastığına ek olarak, standart sürüş destek teknolojileri sunuyor. Arka park sensörleri ve geri görüş kamerası ile şehir içinde en dar olanlara park kolaylaşıyor. Sensörler, aracın arka kısmında bir engel algılandığında sürücüyü sesli ve görsel bir sinyal ile uyarıyor.
ALMANLARI KORKUTAN JAPON
Premium otomobil üreticisi Lexus, sadece hakim olduğu Kuzey Amerika’da değil Avrupa ve Türkiye pazarında da her geçen yıl daha iddialı bir marka olmaya devam ediyor. Sunduğu farklı hizmetler, kişiselleştirilmiş lüks ve Omotenashi misafirperverlik anlayışı gibi marka DNA’sını oluşturan unsurları otomobilleriyle de birleştiren Lexus, tüm pazarlarda daha fazla kullanıcı tarafından tercih ediliyor.
Lexus’un RX, NX, UX, GX ve LX gibi modellerden oluşan geniş SUV ürün gamı, Avrupa’da toplam satışların yüzde 85’ini temsil etti. Premium markanın Türkiye’deki istikrarlı yükselişi 2023’ün ilk 6 ayında da devam etti. Mart ayında satışa sunulan, kendi kendini şarj eden RX 350h hibrit, dışardan da şarj edilebilen RX 450h+ plug-in hibrit ve performans odaklı RX 500h turbo hibrit ile üç farklı versiyonun sunulduğu RX ürün ailesi büyük bir ilgi çekti.
Satış rakamlarıyla da RX, markanın Türkiye’de en çok satılan modeli oldu. Bununla birlikte Lexus satışlarında Türkiye’de geçen yıla göre yüzde 65 oranında artış elde edildi.