İyi bir anlatım yeteneğiniz, içerik üretme beceriniz ve dijital teknolojiye merakınız varsa telefonunuzla evinizden bile Podcast yayıncılığı yaparak kitlelere ulaşabilirsiniz. Z kuşağının en sevdiği bu yayıncılığı ek iş olarak da düşünebilirsiniz.
Dijital çağın en etkili anlatım aracı olarak gösterilen podcast yayıncılığı, Türkiye’de 10 milyon dinleyiciye ulaştı. Gelecek yıl bu rakamın ikiye katlanması bekleniyor. Halihazırda podcast dinleme yaşı 7 ile 85. Ancak asıl kitle 18-44 yaş arası. En çok dinlenen içerik türü ise komedi ve tarih. Peki herkes bu işi kolaylıkla yapabilir ve iyi paralar kazanabilir mi? Bu sistem evde de kurulabilir mi? Ne tür ekipmanlar gerek? Tüm bu soruların cevaplarını podcast yapımcısı Nurhan Demirel’e sorduk.
BİLGİYE ANINDA ERİŞİM
Podcast, internet üzerinden dinlenmek üzere hazırlanan sesli yayınlardır. Yani modern radyo programları gibi karşımıza çıkan bilgi dolu ses dosyalarıdır. Günün yoğunluğu içinde bilgiye erişimi kolaylaştırıyor. Kullanıcılar bu içerikleri otobüste, metroda, bir hamağın üzerinde kısaca istedikleri yerde ve zamanda dinleyebiliyorlar. En ünlü podcast dinleme platformları Spotify, Google Podcasts ve Apple Podcast olarak öne çıkar. Türkiye’de ağırlıklı olarak komedi, tarih, güncel konular, bilim ve teknoloji, psikoloji, aşk ve ilişkiler gibi konular rağbet görüyor. YouTube’da olduğu gibi, podcast dünyası da kendi fenomenlerini yarattı. Bu kişiler, ‘podcaster’ olarak tanımlanıyor ve sadık bir takipçi kitlesine sahipler.
HERKES YAPABİLİR Mİ?
İyi içerikler üretme yeteneğine sahip, belli konularda uzman, hikayesi ve hitabeti etkili olan herkes podcast yapabilir. Bu yayınlar elbette evde de telefon ile olabilir. Kaliteli ve uygun fiyatlı mikrofonlar, kulaklıklar ve diğer ses düzenleme ekipmanları telefonlara bağlanabiliyor. İyi içerik her zaman kraldır. Ama evde kusursuz podcast çekebilmek teknik olarak biraz zordur. Çünkü bu biraz da ekip işidir. Podcast’inizi yayımlayabileceğiniz, ücretli ve ücretsiz platformlar var. Dilerseniz podcast’lerinizi bir radyo programcısı gibi canlı da gerçekleştirebilirsiniz. Örneğin Podbean gibi uygulamalarla canlı yayın yapabilir, tüm sosyal medya ağlarınızı buraya senkronize edip, bütün platformlardaki dinleyicilerinize ulaşabilirsiniz.
PROFESYONEL DESTEK NE ZAMAN ALINMALI?
Yapımcılar, stüdyo ve özel ses ekipmanları dışında, ses mühendisleri, editörler ve moderatörler ile topyekün hizmet verir. Amaç, içeriği en etkili şekilde sunarak kitleleri en hızlı şekilde etkilemektir. Biz, Marka Podcast olarak, içeriğin hazırlanmasından ses düzenlemeye ve Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts gibi platformlarda yayınlama aşamasına kadar tüm süreçleri yönetiyoruz. Özetle, kayda değer bir ilgi görmeye başladığınızda veya marka işbirliklerine geçildiğinde profesyonel dünyaya adım atmalısınız.
TEKNOLOJIDEKI TRENDLER NELER?
Teknolojide podcast trendlerini akıllı evler, otomasyon sistemleri, artırılmış gerçeklik, blockchain, yapay zeka, robotik, siber güvenlik ve sürdürülebilirlik olarak belirledik. Bu trendler günlük hayatımızı kolaylaştırıyor.
YENİ BAŞLAYACAKLARA TAVSİYELER
- Podcast yayıncılığı, içerik üreticisinin içten ve coşkulu bir şekilde konuşmasını gerektiren bir platform. Bu nedenle konu seçerken gerçekten ilgi ve tutku duyduğumuz bir alanı tercih etmelisiniz.
- Kısa ve öz içerikler sunmak her zaman iyidir. Ortalama 20 dakikada özgün ve ilgi çekici içerikler oluşturabilirsiniz.
- Dinleyicilerle etkileşimde olun, geri bildirimlere açık olun ve onların sorularını, yorumlarını ve önerilerini değerlendirin.
- Hangi dinleyici kitlesine hitap etmek istediğinizi belirleyin. İçerik ve sunum tarzınızı, hedef kitlenizin ilgi ve ihtiyaçlarına göre ayarlayın. vİyi bir ses kalitesi sağlamak için kaliteli mikrofon, ses kartı ve kulaklık gibi temel ekipmanlara yatırım yapın. Düzgün bir ses kaydı, dinleyicilerin ilgisini çekmek için önemlidir.
- Bölümleri önceden hazırlayın. Böylece düzenli bir yayın takvimi oluşturabilirsiniz.