Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) E-ticaret Meclisi Üyesi Cenk Ciğdemli, yurtdışına açılmak isteyen Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin (KOBİ) en çok zorlandığı aşamaları ve çözüm yollarını anlattı. E-ihracatın önündeki en büyük engelin ‘cesaret edememek’ olduğuna dikkat çeken Çiğdemli, kendilerinin Ticimax Kampüs bünyesinde ücretsiz e-ticaret eğitimi vererek, Türk şirketlerini dünyaya açmaya çalıştıklarına vurgu yaptı. Çiğdemli, yurtdışı atağı için şu 6 kritik noktaya dikkat çekti:
1-HEDEF PAZAR
Her ülkede tüketicilerin farklı beklentileri olduğu için, çok sayıda hedef pazar ile yola çıkan markalar odaklanma sorunu yaşar. Hedefinizdeki ülkeleri ve içindeki potansiyel müşterilerin eğilimlerini, beklentilerini bilmeniz başarının anahtarıdır. Bu nedenle odaklanabileceğiniz kadar ülkeyi hedefleyin. Doğru olan, başlangıç için en fazla 3-4 hedef ülke seçilmesidir. Böylece reklam bütçenizi etkili bir şekilde ülkeler arasında bölüştürebilirsiniz.
2-ÖDEME YÖNTEMLERİ
Paypal ödeme sistemi Türkiye’de kullanılmıyor. Ancak E-ihracat için ödeme entegrasyonu sunan bazı bankalarımız da var. Bu hizmetleri sunan bankalar ile çalışarak, sadece Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi (ETGB) evrağı ile kolayca e-ihracat yapmanız mümkün. Amazon, Trendyol ve e-PTT gibi global pazaryerleri üzerinden herhangi bir ödeme alma sorunu yaşamadan satış yapabilirsiniz.
3-YURTDIŞINDA ŞİRKET AÇMAK
Aynı ülkeye günde 300 ila 1000 adet arası gönderiminiz varsa orada şirket açıp, gönderimi de o ülkeden yapmak avantajlı olacaktır. Aksi halde her gün o kadar malı Türkiye’den kargolayarak kargo başına 20 ile 22 dolar ödemeniz gerekir. Hedef bölgenizdeki bir şehirde bir depo ile anlaşarak lojistik hizmeti alabilirsiniz. Yurtdışında şirket açmak üzerine uzmanlaşmış firmalar var.
4-İADELER
Özellikle tekstilde Avrupa ülkelerinde ürün iadesi neredeyse yüzde 50’dir. ETGB evrağınız ile ürünü Türkiye’ye geri getirtebilirsiniz fakat gönderirken ödediğiniz 20- 22 doları tekrar ödemeniz gerekir. Ürünler belli bir adede ulaşınca topluca göndermelerini talep edebilirsiniz. Böylece her bir parça için tek tek bu ücreti ödememiş olursunuz. Ya da ürünleri Türkiye’ye hiç getirtmezsiniz. Depo ile anlaşarak, aynı bölgede aynı ürünü sipariş eden başka bir müşteri olursa ürünü depodan göndertirsiniz.
5-YABANCI DİL
Yabancı dil bilmiyorsanız bu e-ihracat sürecinde önünüzde bir engel oluşturabilir. Ama artık bu o kadar da önemli bir sorun değil. ChatGPT gibi bir AI hizmetinden faydalanarak çeviri yaptırabilir, ürünlerin özelliklerini yapay zekaya kolayca yazdırabilirsiniz. Örneğin biz de Ticimax altyapısı kullananlar için yapay zeka entegrasyonu sağlıyoruz. Satıcı ürün açıklamasını yapay zekaya yaptırabiliyor.
6-REGÜLASYONLAR (KURALLAR)
Her ülkenin farklı ticaret kuralları vardır. Bu nedenle odaklanacağınız ülkelerin kurallarını, gümrük masraflarını ve vergi yasalarını çok iyi öğrenmelisiniz. Örneğin bir ürünü Türkiye’de 600 liraya satıyorsanız, 600 lira da gümrük masrafı varsa, ürünün fiyatını ona göre hesaplayıp belirlemelisiniz. Başlangıç için ülke sayısını ne kadar az tutarsanız, sistemleri o kadar rahat kavrarsınız.
İŞKUR’DAN İŞVERENE BÜYÜK MALİYET AVANTAJI
İŞKUR’un İşbaşı Eğitim Programları (İEP), yeni istihdam sağlayan şirketlere kişi başı 235 bine liraya kadar maliyet avantajı sağlıyor. Teşvikler konusunda müşterilerine ücretsiz danışmanlık sunan Kolay İK’nın CEO’su Çağlar Yalı, programa en az 5 çalışanı olan şirketlerin başvurabildiğini belirterek, “Şirketler, mevcut çalışan sayısının yüzde 30’u kadar yeni kişiyi bu istihdam edebiliyor. Örneğin 50 çalışanı olan bir KOBİ, bu program ile 15 çalışan daha bünyesine katabiliyor” dedi.
KAPSAMI GENİŞ
Program sayesinde işverenler, ilk etapta kursiyer olarak işe aldıkları kişileri gözlemleyip onlara mesleki eğitim verirken asgari ücret üzerinden maaşları ve sigortaları İŞKUR tarafından karşılıyor. Belirli kriterlere göre 3, 6 veya 9 ay süren bu program sayesinde işverenin maddi yükü hafiflerken çalışan da hem iş hem de şirket hakkında bilgi sahibi oluyor. Programın oldukça geniş bir kapsamı var. Nitelik gerektirmeyen meslekler dışındaki tüm meslekler programa dahil edilebiliyor.
HEDEF KİTLEYE SATIŞ TÜYOLARI
Reklam teknolojileri şirketi RTB House, Ramazan döneminde işletmecilerin dijital dünyada atması gereken adımları şöyle sıraladı: *Kullanıcıların Ramazan’daki alışveriş alışkanlıklarını göz önünde bulundurarak kişiselleştirilmiş reklamlar sunun. *Ramazan’a özel video içerikleri üreterek ve video reklamlar kullanarak hedef kitlenize ulaşın. *Ramazan’a özel promosyonlar ve indirimler sunun. Görsellerinizde hızlı teslimat, stoğa yeni gelen ürün bilgisi ve indirimlerden söz etmeyi unutmayın.
60 SANİYEDE MALİYET HESABI
Boğaziçi Üniversitesi Veri Bilimi ve Yapay Zeka Enstitüsü’nden bilim insanları, ‘Teknik Resimden Yapay Zeka Destekli Maliyet Tahmini Yazılımı Geliştirme Projesi’ için çalışmalara başladılar. Geliştirilecek yazılımla işletmeler, üretecekleri ürünlerin maliyetlerini yapay zeka algoritmaları ile teknik resimden yola çıkarak 60 saniyede belirleyebilecekler. Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin Oktay Altun, “Ürünlerin fiyatlarını belirlemek uzun zaman alabiliyor. Geliştirdiğimiz yazılım bu işi makine öğrenmesine bırakıyor. Böylece mali zarar kaybının azaltılması da mümkün hale geliyor” dedi.