E-ticaretin patlama yapması, çip krizi ve enerji maliyetlerinin yükselmesiyle otomobil fiyatlarının katlanması, motosiklete olan talebi hızla artırmaya devam ediyor. Ancak kullanıcıların büyük kısmı motosikletle ilk kez tanıştığı için kış bakımı, güvenli sürüş teknikleri ve donanımdaki son trendler konularına yabancılık çekebiliyorlar. Sistemi hızla kavramak adına akla takılanları masaya yatırdık.
Pandemi sebebiyle ortaya çıkan bireysel mobilite ihtiyacı ve e-ticaretin hızla büyümesi, son üç yılda ilgiyi motosiklete çekti. Ayrıca çip krizi ve enerji maliyetlerinin yükselmesi, fiyatların katlandığı otomotiv sektörünü daraltırken, motosiklet pazarını büyütmeye devam ediyor. 2021 yılında yüzde 23 büyüyen Türkiye pazarında 256 bin motosiklet satılmıştı. Bu yılın ilk sekiz ayında ise toplam pazar 260 bin adede yaklaştı. 2022 yıl sonu hedefi ise 300 bin adet. Bu rakam aynı zamanda 16 yıl sonra elde edilecek en yüksek satış olacak.
BAKIM ZAMANI GELDİ
Peki kış aylarına yaklaştığımız bu dönemde motorcular nasıl hazırlık yapmalı? Güvenli sürüş için neler yapılmalı? Ekstra eğitimin önemi nedir? Global trendler ile Türk tüketicisi arasında paralellik var mı? Fiyat artışları satışları ne düzeyde etkiliyor? Merak edilen pek çok ayrıntıyı Honda Türkiye Motosiklet Satış ve Planlama Genel Müdür Yardımcısı Çetin Kardeş’e sorduk.
TOPLU TAŞIMAYA ALTERNATİF
Artan fiyatlara rağmen motosiklete olan ilginin ve satışların katlanarak devam ettiğini söyleyen Kardeş, “Burada dikkatinizi özellikle şehir hayatında hızlı mobilite ihtiyacı, zamandan tasarruf ve pandemi sebebiyle toplu taşımaya alternatif olarak motosikletin tercih edilmesi noktasına çekmek isterim. Trafikte hareket alanı yaratan motosiklet, otomobil fiyatlarının Türkiye’de döviz kuruna ve vergilendirmeye bağlı olarak artışı karşısında uygun bir seçenek olarak ihtiyacı karşılıyor” dedi.
Kardeş, aksamları korunaksız olan motosikletler için kışlık bakımın kritik öneme sahip olduğunu söyleyerek, şu uyarılarda bulundu:
AKÜYE VE LASTİKLERE DİKKAT
- Özellikle dışarıda bırakılan motosikletlerin soğuktan ve yağmurdan zarar görme ihtimali yüksek, bu yüzden branda şart.
- Kışın motosikletlerin aküleri çok çabuk bittiği için kaliteli bir ürün seçilmeli.
- Motosiklet uzun süre kullanılmayacaksa akü, kutup başlarından sökülerek ayrıca muhafaza edilmeli.
- Araç kış boyunca garajda kalacaksa, yağının ve antifrizinin bozulmaması için haftada 1 kere çalıştırılmalı.
- Motosiklet kullanımına devam edecek sürücüler, kış lastiklerine geçiş yapmalı.
- Yolda kalmamak için motor yağı, buji, fren sistemi kontrolü ve gerekli bakımlar yapılmalı.
- Bu süreçte lastik basıncının yanı sıra zincir, debriyaj ve gaz telinin yağlanması da gerekli.
KIYAFET NASIL OLMALI?
Güvenli bir sürüş için kıyafetin de hayati öneme sahip olduğunu kaydeden Kardeş, şunlara dikkat çekti: “Kıyafetler bedeninize uygun olmalı. Bu durum düşme ve kaza anlarında kurtarıcı rol üstlenebilir. Ayrıca yine kış aylarında güvenli bir sürüş için montun ısıtmalı, tulumun yalıtımlı, giysilerin de termal ve su geçirmez olması gerek. Öte yandan reflekslerinizi kısıtlayacak ve hareket etmenizi ağırlaştıracak motosiklet aksesuarları tercih edilmemeli.”
SÜRÜŞ İNCELİKLERİ
Islak ve nemli yollarda aracın tutunması zorlaştığı için manevra kabiliyetinin sınırlandığını vurgulayan Kardeş, şunları söyledi: “Takip mesafesini muhakkak koruyun. Hız sınırına dikkat edin. Karlı havalar ve özellikle kar tutmuş yollar, kış lastiklerine rağmen sürüş güvenliği için risk içeriyor. Bu nedenle en önemli şey eğitim. İstanbul Maltepe’deki Motosiklet Gelişim Merkezi Safety Türkiye, eğitim için önemli. Safety Türkiye’de 2 farklı parkur alanı (toprak-asfalt) ve 7 farklı seviyedeki dersler ile yılda 2 bini aşkın kişiye güvenli motosiklet kullanımı için hizmet veriyoruz. Temel eğitimlerin yanı sıra ileri sürüş tekniklerinin öğrenilmesi de gerek.”
ELEKTRİKLİYE GEÇİŞ HIZLANDI
Çetin Kardeş, elektrikli motosikletlere geçiş için çalışmaların tüm hızıyla devam ettiğini de anlatarak şöyle devam etti: “Honda olarak 2025 yılına kadar küresel olarak 10’dan fazla elektrikli motosiklet modelini piyasaya sürmeyi planlıyoruz. Elektrikli modellerin yıllık satışlarımızı önümüzdeki beş yıl içinde 1 milyon adede, 2030 itibariyle ise 3.5 milyon adede çıkarmayı hedefliyoruz” dedi.
YENİ NESİL ÖZELLİKLER
Honda Türkiye Motosiklet Satış ve Planlama Genel Müdür Yardımcısı Çetin Kardeş, yeni nesil motorlardaki özellikleri de şöyle anlattı: “Kombine fren sistemleri, acil durum fren sinyalleri, yokuş kalkış desteği, hava yastığı, seçilebilir tork kontrolü, ayarlanabilir süspansiyon gibi donanımlara ilgi artıyor. Türk tüketicisinin tercihi ise scooter segmenti olarak öne çıkıyor. Yıl sonuna kadar 50 bin adet scooter model satılması bekleniyor. Burada özellikle paket serviste ticari olarak kullanılan modellerin de dahil olduğunu söylemek gerek.”