Dünya genelinde yaşanan ekonomik dalgalanmalar, özellikle kurumsallaşmayı başaramamış Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri (KOBİ) daha kırılgan hale getirebiliyor. Bu işletmelerin dayanıklılığını artırmaları ve önlerine çıkan tüm zorlukları fırsata çevirmeleri hayati önem taşıyor. Çünkü Türkiye’de istihdamın yüzde 77’sini bu işletmeler sağlıyor. Yani ekonominin çarkı onların elinde. Bu yazımızda ufak taktiklerle KOBİ’lere her türlü koşulda nasıl ayakta kalabileceklerini, rekabette nasıl öne geçebileceklerini ve sürdürülebilir büyümeyi nasıl sağlayacaklarını anlattık.
ESNEKLİK
Esneklik, işletmenin hızlı bir şekilde değişen şartlara adapte olabilmesini ifade eder. Örneğin, perakende sektöründe faaliyet gösteriyorsunuz ancak mağazanıza yeterli çeşitte ürün koyma şansınız yok ya da mağazanız eskisi gibi müşteri çekemiyor. Bu açığı online ticaret platformlarında ve sosyal medya kanallarında kapatmanız gerekiyor. Buradaki entegrasyon, hem müşteri kitlenizi ciddi ölçüde artıracak, hem de ihracata kapı açacaktır.
OPERASYONEL VERİMLİLİK
Bu strateji, işletmenin kaynaklarını daha etkin ve verimli bir şekilde kullanmak anlamına geliyor. Örneğin, mobilya imalatı yapıyorsunuz. Ancak, siparişlerin zamanında tamamlanması ve müşteri beklentilerinin karşılanması konusunda sorunlarınız var. Yapmanız gereken tek şey, bir üretim yönetimi yazılımı kullanmanız. Bu sayede, siparişlerin ne aşamada olduğunu, iş gücünün hangi işlere odaklanması gerektiğini ve malzeme stoklarını anlık takip edebilirsiniz.
RİSK YÖNETİMİ
Tedarikçi sorunu, ödemelerde aksama, nakit akışında azalma, müşteri şikayetleri gibi pek çok alanda zaman zaman sıkıntılar yaşanabilir. Bunların üstesinden kolayca gelebilmek için risk haritası oluşturmak gerekiyor. Örneğin beklenmedik durumlara karşı alternatif tedarikçileriniz hazır olsun. Ayrıca operasyonel maliyetleri her işlem sonrası kontrol edin. Bu, aynı zamanda size çeşitli tasarruf olanakları konusunda da yeni fikirler verecektir.
DESTEK VE TEŞVİK TAKİBİ
Bazı bankalar ve KOSGEB gibi devlet kuruluşları, işletmelerin büyümesi için düşük faizli finansman seçenekleri, geri ödemeli destekler ve hibe programları sunarlar. Özellikle teknoloji üretimi, Ar-Ge ve inovasyon, dijital dönüşüm ve ihracatla ilgili destekler hiç bitmez ve belli dönemlerde ilan edilir. Bu fırsatları sürekli takip ederek, zor dönemleri kolaylıkla atlatabilir, hatta rakiplerinizin rahatlıkla önüne geçebilirsiniz.
İHTİYAÇ ANALİZİ
Fiyat artışlarının yaşandığı dönemlerde ihtiyaçlar ve tercihler değişebilir. Bu durumda sık sık piyasa araştırması yapın ve yeni trendleri takip edin. Müşterilerden gelen geri bildirimleri dikkate alarak ürün ve hizmetlerinizi sürekli olarak iyileştirin. Müşterilerin değişen ihtiyaçlarına göre esnek olun ve yenilikçi fikirleri değerlendirin. Ayrıca rakiplerinizi analiz etmeyi de unutmayın.
STRATEJİK ORTAKLIKLAR
Zorlu dönemlerde yapılan çeşitli işbirlikleri ya da ortaklıklar da riskleri minimize etmenin yanında büyük bir rekabet avantajı sağlar. Çünkü burada yetenekler ve kaynaklar birleşir, mevcut pazar çeşitlenir ve daha da güçlenirsiniz. Ayrıca bu ortaklıklardan yeni iş modelleri ve yeni hizmetler de ortaya çıkar. Örneğin bir yazılım şirketi, teknoloji danışmanlık firmasıyla işbirliği yaparak kaynakları ve yetenekleri paylaşabilir.
BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?
YEREL ÜRETİCİYE ARACISIZ PAZARYERİ
İnternet üzerinden Türkiye genelindeki bakkallara iade garantili ve uygun fiyattan toptan ürün sağlayan ToptanTR.com, yerel üreticilere özel de ‘pazaryeri’ projesi başlattı. ‘ToptanTR Pazaryeri’ adlı platformda yerel ürünler Türkiye’nin her yerine kısa sürede aracısız gönderilecek. Şirketin Genel Müdürü Sezgin Şener, “Platform bu ay açılıyor. Bir üretici ürünleri dağıtabilmek için hedef kitlesinin olduğu bölgeye önce bir distribütörlük sistemi, depo, araç parkuru kurması gerekir. ToptanTR Pazaryeri ise kendi ofis ve depolarından dağılım süreçlerini verimli şekilde yönetecek” dedi.
KISA... KISA... KISA...
LABORATUVARI SANALA TAŞIDI
Laboratuvar deneyimlerini sanal gerçeklik teknolojisi ile birleştirerek yeni nesil bir eğitim teknolojisi çözümü sunan yerli VRLab Academy, 11 milyon dolar değerleme üzerinden yatırım aldı. Farklı eğitim düzeyindeki kurumlar tarafından hem sanal gerçeklik gözlüğü hem de bilgisayar versiyonları ile tercih edilen platform, 10 farklı kategoride 200’den fazla laboratuvar deneyiyle 30’dan fazla ülkede kullanılıyor ve global pazarda yapmış olduğu stratejik anlaşmalarla da dikkat çekiyor.