Gençlikten beslenen moda, bu kez yüzünü ileri yaş grubuna çevirdi. Malum, moda evleri, imajlarına beklenmedik unsurlar eklemeye bayılır. Zaten çekici bir kadın veya erkek modeli herkes kullanır. Amaç, ses getiren akımlar yaratmak. Önceki yıllarda Gucci, çekici olmayan, güzellik kalıplarının dışında gençleri kullanarak bir akım başlatmıştı. Antigüzellik akımı gibi bir şeydi. Pek tutmadı. Androjen modeller de bir süredir revaçta ama marjinal kalmaktan öteye geçemiyorlar (neyse ki!). Birden bire ileri yaş kadınları ve erkekleri birer birer marka yüzü yapmaya başlayan markalar çoğaldı. Öncülüğü 2015’te o yıl 80 yaşında olan Joan Didion’u marka yüzü yapan Fransız moda evi Celine üstlendi. Güneş gözlüğü kampanyasında kullandı. Çok mantıklı bir isimdi. Çünkü Didion, her zaman büyük güneş gözlükleriyle dışarı çıkan modern bir şık kadın olarak zevk sahibi bir stile sahipti. Onu H&M izledi. 102 yaşındaki moda ikonu Iris Apfel’i iki yıl önce reklam elçisi ilan etti. Kapsayıcılık kapsamında bir işbirliğinden fazlasıydı bu.
HEDEF KİTLELERİ GENÇLER
88 yaşındaki aktris Dame Maggie lüks Loewe markasının, 77 yaşındaki aktris Charlotte Rampling hazır giyim markası Massimo Dutti’nin, 88 yaşındaki aktris Mary Berry lüks Burberry markasının, 80 yaşındaki aktris Catherine Deneuve lüks Saint Laurent markasının, 78 yaşındaki aktris Helen Mirren, lüks Dolce&Gabbana markası ve kozmetik markası L’Oreal’in yüzü oldular. Onlarla yapılan çekimlerde rötüş, filtre, photoshop da uygulanmıyor. Tüm çizgileri, kırışıklıkları ve kocaman gülümsemeleriyle yer alıyorlar. Naomi Campbell, Cindy Crawford, Carla Bruni, Christy Turlington gibi yıllara meydan okuyan 50 yaş üstü eski modellerin temsil ettiği gibi ‘genç kalma’ kaygısı taşımıyorlar. Peki markalar ne yapmaya çalışıyor? Hedef kitleleri gençler değil de 70 yaş üzeri kadınlar mı oldu? Hayır. Hedefleri tamamen gençler. Yapmaya çalıştıkları, bir kadının ancak yaşlılığında elde ettiği özgür ve özgün giyinme ruhunu gençlere satmak. ‘Tuhaf’ görünmekten, farklı olmaktan çekinmemek. Bu kampanyaların ses getirme nedeni de tamamen bu zaten. Kabul edilmiş ‘normaller’i altüst etmeleri ve bize ‘yeni bir estetik’ sunmaları. ‘Estetik’ bulduğumuz şeylerin ne kadar esnek olabildiğini fark ettiniz mi?
Dedem giyer
Pinterest ve TikTok’ta da ‘yaşlı dede’ stilinin yükselişte olduğunu biliyor musunuz? ‘Grandpacore’ olarak anılan akımla ilgili paylaşımlar 16.5 milyondan fazla izlendi. Gençler, dede kazakları, dede gözlükleri, dede hırkaları, dede pantolonları alıyor ve bu stilleri içinde paylaşım yapıyorlar.
Anatolia sergisi Dubai ’den sonra Milano’da
Geçtiğimiz günlerde Türkiye’nin kültürel ve materyal zenginliklerini globalde tanıtmak amacıyla ortaya çıkan ‘Anatolia’ projesi Dubai Design Week’te büyük ilgi görmüştü. Anatolia, Anadolu kültürünü dünyaya tanıtmak için Türkiye’den birçok sanatçının bir araya geldiği ilk sergi olma özelliğini taşıyor.
Anatolia’ya sergisi icin seçilen tasarımcılar arasında Abrahamm Creative Studio, Alpaq Studio, Atelier Terra Madre, Bakir Istanbul, Clz Atelier, Creande, Ekin Varon, Elham Nejati, Feza Dsgn, Figure, Geza Ceramic Studio, Grob Design, Hakan Helvacıoglu Design, Hala Yousif, Insulavivere, Letter29, Macaroni Event, Od Art &Design, Zade Design, Studio Lugo, Yet Design, Sema Topaloğlu, Granstudioworks, Creande Home, The Keep Shop gibi markalar yer alıyor. İşte o sergi, nisanda Avrupa’nın ve dünyanın en önemli tasarımcılarını buluşturan Milano Tasarım Haftası’nda sergilenecek. Ne büyük gurur.