Rükzan SağırTüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü?

HABERİ PAYLAŞ

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü?

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

Her şey geçen kasımda Danielle isimli bir TikTok kullanıcısının yanan otomobilinden video paylaşmasıyla başladı. Hurdaya dönen otomobilde sağlam kalan tek şey bir suluktu. Hatta yangına rağmen içindeki buzlar hâlâ erimemişti.

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

Bu video 100 milyona yakın izlenmeye erişti. Suluk markası Stanley, bu teklifsiz reklam değerindeki video sonrası kadına yeni suluklar gönderdi ve otomobilini değiştirmeyi teklif etti.

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

İşte o tarihten bu yana beyaz yakalılar başta olmak üzere büyük bir suluk çılgınlığı yaşanıyor. Bu sulukların amacı, plastik şişe kullanımını azaltmak.

Haberin Devamı

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

En azından su ve kahve gibi ihtiyaçları çevreci yollarla gidermek. Ama kapitalizm buna izin verir mi? Atatürk’ün de gözdesi olan bu tarihi suluklar birden altın çağına girdi.

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

750 MİLYON DOLARLIK GELİR

Elinde bu marka sulukla sokağa çıkmak, otomobilde suluğun göründüğü videolar yayınlamak bir sosyal statü sembolü oldu. Türkiye fiyatı 2 bin 299 TL, ABD fiyatı 45 dolar olan bu suluklar amacını hızla yitirdi. Her renginden alanlar koleksiyonlarını gösterme yarışına girdi. Yeniden kullanılabilir bir bardak, bir anda tüketim çılgınlığının öznesine ve bir moda aksesuarına dönüştü. İçerik üreticiler işbirliği ortaklıkları yaparak suluğun tanıtımından bir pazar yarattı. 1913’te kurulan şirketin 2019’da 74 milyon dolar olan geliri, 2023’te 750 milyon dolara çıktı! Bu suluğu içeren paylaşımlar 7 milyar izlenmeyi geçti. Yok satan suluklar ABD’de mağazaların stoklarına girdiğinde raflar önünde saç saça baş başa kavgalar bile oldu... Okullarda bazı öğrenciler çakma suluk kullandıkları gerekçesiyle zorbalığa uğrar hale geldi...

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

DİSTOPYANIN TA KENDİSİ

California’da bir kadının bir mağazadan 65 adet Stanley bardağı çaldığı iddia edildi. Polis, “Bu bardaklar çok popüler olsa da su içme alışkanlıklarınızı yerine getirmek için suça yönelmemenizi şiddetle tavsiye ederiz” diye bir uyarı yayınladı.

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

Kapitalist hiper tüketimin canlı yayınlandığı en net distopik sahneler yaşandı... Şirket, bu ‘başarısını’, 2020’de başkanı olan Terence Reilly’nin tecrübesine de borçlu. Reilly, ‘dünyanın en çirkin ayakkabısı’ olan Crocs markasının 2015’te başına geçerek onu bir dünya yıldızına dönüştüren isim.

Haberin Devamı

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

TikTok’taki doğal içeriği şirket için stratejik bir avantaja çevirme fikri de ona ait. Yani organik gibi görünen bu trend, aslında tasarlanmış bir kurumsal proje. Sevgililer Günü için en çok talep edilen hediyelerden biri de yılbaşı gecesi satışa çıkan kırmızı ve pembe tonlarında Stanley bardaklar. Benden söylemesi...

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

GÜZEL ŞEYLER OLUYOR

İstanbul’un incisi Haliç’te yer alan Artİstanbul Feshane’de ‘Dinamik Göz: Optik ve Kinetik Sanatın Ötesinde’ sergisi düzenleniyor. 19 Mayıs’a kadar açık olan bu serginin önemi ise İngiliz Tate Modern sanat galerisinin koleksiyonuna ev sahipliği yapıyor olması.

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

Serginin getiriliş hikayesini İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu ve Tate Direktörü Maria Balshaw’dan dinledim. 21 ülkeden 57 sanatçının 95 eserinin yer aldığı sergi, Türkiye’de yerel kamu yönetimi nezdinde hayata geçirilen bu çaptaki ilk ve en büyük uluslararası sergi. Bu tür uluslararası işbirliklerinin çoğalmasını, dünya tarihinden kültürel değeri yüksek sergileri de bu tarihi mekanda görmeyi diliyorum.

Haberin Devamı

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

Moda haftalarının kalitesini defileler kadar sokak stilleri de belirler. O sokak stilleri trendlere yön verebilir veya bir trendi başlamadan öldürebilir. İşte defilelere katılan moda ikonlarını sokakta görüntüleyen fotoğrafçılar arasında en ünlüsü artık bir Türk. Adı Samet Görgöz. Paris’te yaşıyor. Moda ikonları onun kadrajına girmek için rekabet ediyor. Onun videolarında yer almak artık CV’ye eklenecek kadar önemli hale geliyor. Ne gurur.

Tüketim karşıtı suluk alışkanlığı nasıl tüketim çılgınlığına dönüştü

Sıradaki haber yükleniyor...
holder