2024 LGS’de Türkçe testinde okuma, matematik testinde işlem, fen testinde görseller, Atatürkçülük testinde soru kökü, İngilizce’de dil bilgisi, din kültürü testinde kavram soruları ağırlıktaydı. Geçen yıl yaşanan deprem nedeniyle LGS’de ikinci dönem konuları çıkarılmış ve adaylara nispeten daha dar bir müfredattan sorular yöneltilmişti. Bu da doğal olarak adayların kolay bir sınavla karşılaşmasına neden olmuştu. Bu yıl 8’inci sınıfta işlenen tüm konular sınav kapsamında oldu. Bu yıl tüm müfredatın sınava dahil olması, adayların daha zorlayıcı ve ölçücü sorularla karşılaşmasına neden oldu. Türkçe testinde adayları iki seçenek arasında bırakan soru sayısı bir hayli fazlaydı.
LGS’de her ders için 8’inci sınıf müfredatında belirlenen kazanımlar esas alınarak farklı bilişsel düzeylerdeki becerileri ölçen nitelikte sorularla karşılaştık. MEB’in yıl içinde belirli aralıklarla yayımladığı örnek sorular, aslında gerçek sınav sorularına yönelik ipuçlarını barındırıyordu. Dolayısıyla yayınlanan örnek sorularla örtüşen bir sınavla karşılaştık. Beklenenden kolaydı. Alt yapısı iyi olan ve iyi çalışmış her öğrencinin rahatlıkla yapabileceği sorular ağırlıktaydı. Kazanım bilgisi, düşünme ve dikkat becerisi gerektiren sorularla karşılaştık. Sınavda adaylara dört kazanım sorusu soruldu. Hızlı yorumlanabilen, görsellerle desteklenen sorular vardı. Sınavın görsel okuma, problem çözme, dikkat becerilerini ölçer nitelikte olduğu gözlemlendi. Tüm konuların yer aldığı, orta ve kolay düzeyde sorularla karşılaştık. Kazanımları iyi kavramış ve zamanı iyi yöneten öğrenciler, bu sınavda başarılı olur.
TÜRKÇE: Türkçe soruları oldukça uzundu, seçici iki soru vardı. Kitap okuma alışkanlığı olan ve okuduğunu doğru yorumlayan öğrencilerin zorlanmayacağı türden sorular vardı. Uzun paragraf soruları adayları bir hayli zorladı. Sorular, sözel mantıktan çok grafik yorumuna dayalıydı. Sınavda muhakeme ve akıl yürütme becerisi ön plandaydı. Soru kökleri ve ön bilgilerde verilen ipuçlarını yakalama, zaman yönetimi bakımından belirleyici oldu. MEB’in grafik ve tablo sorularına ağırlık vermesi, analitik düşünme becerisine sahip olmanın önemini bir kez daha göstedi. Sözel bölümden çıkan öğrencilerin moralinin bozuk olduğu gözlemlendi.
FEN BİLİMLERİ: Geçmiş yıllardan farklı olarak tasarım sorularının bulunduğu gözlemlendi. Sınav soruları, bilgi hakimiyeti ve yorum becerisini ölçmeye yönelikti. Günlük yaşamdan örneklerin kullanıldığı metin, grafik ve görsellerin yer aldığı sorular vardı. Fen testinde üç belirleyici soru vardı. Müfredat ve kazanımlara hakim, okuduğunu anlayarak yorum yapabilen öğrencilerin zorlanmadan yapacakları sorular bulunuyordu. Seçeneklerin çeldirici olduğu görüldü. Görsellerle zenginleştirilen, analiz ve bilimsel düşünme yeteneğini ölçen soruların çokça yer aldığı testte, geçmiş yıllara göre öğrencileri zorlayan sorular bulunuyordu.
İNGİLİZCE: Sınavda okuduğunu anlama ve yorum yapmaya dayalı sorular vardı. Sınavda ağırlıklı olarak diyalog tamamlama, metin okuma ve yorumlamaya dayalı soru tipleri bulunuyordu. Olumlu soru köklerinin daha fazla yer aldığı sınav, MEB kazanımlarına uygundu. Kapsam geçerliliği yüksek ve öğrencilerin düzeyine uygun nitelikte bir sınavla karşılaştık.
İNKILAP TARİHİ: Öğrencileri çelişkiye düşürecek herhangi bir soruya rastlanmadı. Kapsam geçerliliği uygun olan sınavda, her bir sorunun tek bir kazanımla örtüştüğü görüldü. Güçlü çeldiricilerin olmaması ve doğru yanıta kolayca ulaşılabilmesi dikkat çekti. Bilgisiyle yorum gücünü birleştirebilen öğrencilerin kolaylıkla yanıtlayabileceği sorular vardı.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ: Sorular geçtiğimiz yıllardaki kadar adayları zorlamadı, genel anlamda kolaydı. Kapsam geçerliliği yüksek, dikkat isteyen ve okuduğunu anlama yetisini ölçen sorularla karşılaştık.