İkinci el eşya satan bir dükkandan buzdolabı aldım. Eve getirdim baktım ki iki kapılı dolabın bir katı çalışmıyor. Buna karşı ilk etapta ne yapmamı önerirsiniz? K.K.
***
Bizim sistemimizde ikinci ellerle ilgili bir düzenleme yoktu ancak tüketici mevzuatında 2013 yılında yapılan bir değişiklikle sistemimize ikinci eller de girdi. Tüketici hakları ile ilgili olan Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 12’nci maddesinde şu ibare yer aldı: “Bu kanunun 10’uncu maddesinin üçüncü fıkrası saklı olmak üzere ikinci el satışlarda satıcının ayıplı maldan sorumluluğu bir yıldan, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda ise üç yıldan az olamaz.”
***
Peki sözü geçen 10’uncu maddedeki durum nedir? Şöyle: “Satışa sunulacak ayıplı mal üzerine ya da ambalajına, üretici, ithalatçı ya da satıcı tarafından tüketicinin kolaylıkla okuyabileceği şekilde malın ayıbına ilişkin açıklayıcı bilgiyi içeren bir etiket konulur. Bu etiketin tüketiciye verilmesi veya ayıba ilişkin açıklayıcı bilginin tüketiciye verilen fatura, fiş veya satış belgesi üzerinde açıkça gösterilmesi zorunludur.”
***
Görüldüğü gibi 10’uncu maddede açıklanan hususlar ikinci el malda gösterilmemiş ise alıcının tüketici hakem heyetine başvurup iade veya değiştirme talebinde bulunması mümkündür. Yukarıda ayıp konusunda açıklama yapmadan satış yapma hali, ayıbı gizleme amaçlı ise bu halde zamanaşımı dahi söz konusu değildir.