Renault Mais, TRAP toplantısına yeni model elektrikli aracını getirmiş. Twizzy, iki kişilik motor gibi, hızlı şarj ediliyor, 85 km sürat yapıyor, 150 km gidiyor, yakında çıkacağı piyasada 30 bin TL’ye satılması düşünülüyor. Vergisi düşük, her yere park edilir, karoserisi var ve benzin masrafı yok, şehir için ideal. Parası çok olanlar için ise otomatik pilotlu araç yapılmış, şoför internette maillerine bakar, hatta oyun oynarken araç kendi kendine gidiyor! Ben cesaret edemem doğrusu. Ama kendi kendine park eden modelleri hiç fena değil.
[[HAFTAYA]]
Trafiğe çözümü liseliler üretti
Birinci olan Nevzat Ayaz Anadolu Lisesi öğrencileri Renault Mais Genel Müdür İbrahim Aybar ve öğretmen Murat Çiftçi ile.
Renault, Total Oil ve Trafik Kazalarını Önleme Derneği, Milli Eğitim Müdürlüğü’nün de desteğiyle İstanbul’daki Anadolu Liseleri öğrencileri arasında düzenlenen trafiğe çözüm yarışmasının 2014 birincisi Nevzat Ayaz Anadolu Lisesi oldu. ‘Sizin Fikriniz, Sizin Projeniz’ yarışmasının kriteri sadece fikir değil, o fikrin hayata geçirilebilecek olması. Finale kalan 9 lisenin öğrencilerinin de çeşitli ödüller aldığı yarışmanın birincileri Fransa gezisi kazandı. Ama asıl amaç binlerce liseli öğrencinin dikkatini trafik sorunlarına çekmek ve çözüm aramalarına teşvik etmek. Çünkü acıklı olan bir başka gerçek, ehliyeti olan çok ama, trafikte yayalar dahil herkesin ya bilmemesi ya da kurallara uymaması. Kazaların artmasının bir başka nedeni de bu.
Yılda on bin ölü var, trafik açılımı yok
Trafiğe çıkan araçların yaşlı, sürücülerin dikkatsiz ve hatalı olması kazalara ve ölümlere neden oluyor.
İki damla yağmur yağdı ve yurdun her yerinden yaralanmalı trafik kazası haberleri geliyor. Bu yaralanmalara kanmayalım. Bunların çoğu ölümle bitiyor. TRAP, trafikte ortak akıl toplantıları 1998’de başlamış! Katılımcıların saçı başı ağarmış, bir gıdım yol aldık mı? Gerçekleri görüyoruz en azından: Yılda 3-4 bin olarak verilen trafik kazalarında ölüm bilançosu kocaman bir istatistik yalanı imiş. Emniyet Gen. Md.’nün de açıkladığı gibi asıl rakam 10 bini buluyor, çünkü sonradan ölen yaralılar, “travma sonucu ölüm” diye yazılıyormuş raporlara. Araç yaşı 16 Yılda 10 bin ölüm, iç savaşta verilecek kayıplardan bile fazla! Beni zıplatan ikinci gerçek: trafikteki araçların yaş ortalaması 16! Avrupa’da hangi ülkede bu kadar yaşlı araç kullanılıyor? Bununla kaza yaparsan tabii içinde ölürsün! Yeni aracın vergisi yüksek, satın alırken ödenen vergi daha da yüksek. Ama hiçbir iktidar bu vergileri indirmiyor, yeni araç satışını desteklemiyor, eskiyi hurdaya almıyor. Ve demir çelik endüstrisi burada bulamadığı için dışarıdan hurda ithal ediyor, hem de yılda 9.5 milyar döviz ödeyerek. Bir aracın havayı kirletme maliyeti 9 bin Avroyu buluyor! Hem de bizdeki gibi hâlâ 16 yıllık araç, on numara yağ kullanılıyorsa. Kazada değilse bile kirlilikten ölmeye devam! Trafikte açılım maçılım yok. Halk ucuz diye eski araçları kullanıp, kaza yapıyor ve yollarda ölüp kalıyor, üstelik hiçbir suçu olmayanları da kaza adıyla katlederek, öldürerek! Ne önlem var ne açılım.