Pandemi nedeniyle hepimiz zor günler geçiriyoruz. Toplumsal duyarlılıkların, anlam arayışının, farkındalığın arttığı bu dönemde, hediye verme anlayışımız da değişiyor.
E-ticaret siteleri
Yılbaşında sevdiklerimize onları unutmadığımızı gösterirken, bir başka hayata da dokunmak, çocukları sevindirmek, çevreye katkı sağlamak mümkün. Hayata anlam katmak, iyilik yapmak dijitalleşme sayesinde artık hiç olmadığı kadar kolay.
Bu konuda öncülüğü e-ticaret platformları ve online alışveriş siteleri yapıyor. Milyonlarca tüketiciye ulaşan platformlarını sürdürülebilir fayda yaratan sivil toplum kuruluşlarına açan e-ticaret siteleri, iyiliğin tabana yayılmasına ve yaygınlaşmasına destek oluyor. Trendyol’un ‘Sepette İyilik’ hareketi ile GittiGidiyor’un ‘Bir İyilik Olsun’ projesi, alışveriş ile sosyal fayda yaratmanın ve sivil topluma kaynak sağlamanın iyi örnekleri olarak göze çarpıyor.
Sepetler doluyor
Trendyol, özel sektör ve sivil toplum işbirliği olarak başlattığı ‘Sepette İyilik’ hareketi ile 20’nin üzerinde sivil toplum kuruluşunu (STK) platformunda tek çatı altında topluyor. STK’ların ürünlerini milyonlarca müşterisiyle buluşturan Trendyol, müşterilerini de Sepette İyilik çatısı altındaki ürünlerden satın alarak toplumsal sorunların çözümüne ortak olmaya davet ediyor.
Proje kapsamında gerçekleşen satış gelirinin tamamı doğrudan STK’lara aktarılıyor. Sepette İyilik butiğinde 1.000’den fazla ürünü bulunan STK’lar ise şunlar: Bilim Kahramanları Derneği, Çocuk Eğitim Derneği (ÇED), Çocuklar Gülsün Diye Derneği, Darüşşafaka, Destekar, Givin, Gülmek İyileştirir Derneği, Hayata Destek Derneği, Hayvan Hakları Federasyonu (HAYTAP), İstanbul Zihinsel Engelliler için Eğitim ve Dayanışma Vakfı (İZEV), Kanserli Çocuklara Umut Vakfı (KAÇUV), Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı (KEDV), Kızılay, Make A Wish Türkiye, SosyalBen Vakfı, Obidev, Tider, Tohum Otizm Vakfı, Toplum Gönüllüleri Vakfı (TOG), Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV), Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği (TOFD), Tüvana Okuma İstekli Çocuk Eğitim Vakfı (TOÇEV) ve Yeşilay.
Bağış karşılığında hizmet
Fırsat eşitsizliklerini azaltarak eğitime destek olmayı hedefleyen Givin, ürün ve hizmetlerin bağış karşılığında verilmesini sağlıyor. Givin kanalıyla yapılan alışveriş ödemelerinin tamamı hem sivil toplum kuruluşlarına hem de platformun sürdürülebilirliğine destek oluyor. Yani platformdan yapılan alışverişlerle hem iyi bir amaca hem de o amaca daha çok kişinin destek olmasına katkı sağlanıyor.
Yarar sağlanıyor
Açık Açık oluşumu ile ‘Bir İyilik Olsun’ projesini hayata geçiren GittiGidiyor, 12 STK’nın ürünlerini sitesi üzerinden satışa sunuyor. STK mağazalarından yapılan alışverişlerle, vakıf çalışmalarına katkıda bulunmayı hedefliyor. Givin ve İyilik Kazansın gibi uygulamalar da alışverişin sosyal fayda sağlamasına katkı sunuyor. İyilik Kazansın, internet alışverişlerini iyiliğe dönüştüren bir sosyal girişim, Türkiye’deki STK’lara yapılan bireysel desteği artırmayı hedefliyor. Alışveriş yaparken cebinizden ekstra para çıkmadan sivil toplum kuruluşlarına destek olmanızı sağlıyor.
Eğitime katkı artıyor
Pandemide eğitimde eşitsizliğin artması, bu alandaki destekleri çoğalttı. Çocuklara daha iyi bir gelecek vermek isteyen kişi ve kurumlar, yeni yıl hediyesi olarak STK’lara bağış yapıyor. ‘Bu yılbaşı iyilikte buluşuyoruz’ kampanyasını başlatan Türk Eğitim Vakfı (TEV), hediye vermek yerine fon oluşturarak eğitime destek olmak isteyenleri bekliyor.
TEV Teknoloji Burs Destek paketleri ile teknolojiye erişimi kısıtlı olan öğrencilere de katkı sağlıyor. ‘Bağış hediye ederek fırsat eşitliğine destek olun’ diyen Darüşşafaka Cemiyeti de yeni yıla özel hediye alternatiflerini online sitesinden satışa sunuyor. Türk Eğitim Gönüllüleri Vakfı’nın (TEGV) yılbaşı hediyeleri, eğitime destek olmak isteyen kurumlar ve bireyler için anlamlı bir seçenek oluşturuyor.
Umuda dönüşüyor
Türkiye ve dünyanın farklı bölgelerindeki dezavantajlı çocukların yeteneklerini keşfetmelerini ve kendilerini geliştirmelerini hedefleyen SosyalBen Vakfı, ‘gönüllülerin tasarladıkları hediyelerle hem iyilik yapıp hem de sevdiklerinizi unutmadığınızı gösterebilirsiniz’ diyor. ‘Lösemili çocuklarımız için sağlıklı bir yeni yıl belki sayenizde gelir’ diyen LÖSEV mandalinadan, tarhanaya, duvar takviminden oyuncağa kadar pek çok ürün seçeneğinin yer aldığı hediyeleri sitesinde satışa sunuyor.
Sosyal medya kampanyaları
Çocukların sağlığı, dijital platformlar kanalıyla en çok destek verilen konuların başında geliyor. Duyarlı sanatçılar ve iş insanları özellikle SMA tedavisi gören çocuklara destek olmak için sosyal medya üzerinden peş peşe yardım kampanyaları düzenliyor. Geçtiğimiz günlerde talk show programı olan Kaan Sekban, Instagram üzerinden yaptığı 9 saatlik canlı yayınla 1 milyon 350 bin liralık bağış toplarken, sanatçı Bergüzar Korel ve Hatice Şendil de pek çok ünlünün katıldığı yayınla SMA hastası bebeklerin sesinin duyulmasına destek oldu.
Tercihiniz kadın girişimciler ve küçük işletmeler olsun
Sosyal medyadaki #yeniyılhediyemküçükişletmeden kampanyası, özellikle kadın girişimcileri ve pandemide sıkıntı yaşayan işletmeleri hedefliyor. Yeni yıl hediyenizi sosyal medya üzerinden satın alarak, hem ekonomiye hem de bireysel üreticilere katkı sağlayabilirsiniz. Shopstarwomen.com da Türkiye’nin dört bir yanından üretici kadınlarla global ölçekte marka yaratmış kadınları bir araya getiren bir dijital platform. Yılbaşı hediyenizi 35 şehirden 200’e yakın kadın girişimcinin ürünlerinin satıldığı bu platformdan alarak, daha fazla kadının ekonomiye katılmasına ve işini geliştirmesine destek olabilirsiniz.