Türkiye genelinde üretken ve girişimci kadınların sayıları hızla artıyor. Ancak nüfusumuzun yarısını oluşturan kadınlar, iş hayatında erkeklerle aynı oranda temsil edilmiyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2020’de kadın istihdam oranı yüzde 26.3, erkek istihdamı yüzde 59.8 olmuş. Yani kadınlar erkeklerin yarısından bile az istihdam edilmiş. Bununla birlikte kadınların eğitim seviyesi yükseldikçe işgücüne daha fazla katıldıkları görülüyor. Yükseköğretim mezunu kadınların işgücüne katılım oranı yüzde 65.6 olurken, kadın büyükelçi, milletvekili, profesör, üst düzey yönetici oranının yükseldiği belirtiliyor.
SOSYAL SORUMLULUK PROJELERİ
Ülkemizdeki kadın girişimcilerin de sayıları artıyor. Ancak daha gidilecek çok yol var. Dünya Ekonomik Forumu’nun Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Raporu’na göre kadınların ekonomiye ve işgücüne katılımında Türkiye 156 ülke arasında 140’ıncı sırada yer alıyor. Sürdürülebilir kalkınma ve ekonomik büyüme ancak ve ancak kadınları güçlendirmekle, ekonomiye eşit ve aktif katılımları ile mümkün olabilir. Türkiye’nin gelişmesi için kadın gücüne inanan kurumlar cinsiyet eşitliğini sağlayacak, kadın girişimcileri destekleyecek, yetkinliklerini artıracak ve kadınları iş hayatına katacak sürdürülebilir sosyal sorumluluk projeleri gerçekleştiriyor.
500 BİN KİŞİYE ERİŞECEK
Koç Topluluğu şirketleri teknoloji ve inovasyon alanında eşitlik seferberliği başlattı. Aygaz, Arçelik, Ford Otosan, Koçfinans, Tofaş, Tüpraş, TürkTraktör ve Yapı Kredi, Koç Holding’in öncülüğünde, önümüzdeki 5 yıl boyunca teknoloji ve inovasyonda kadın ve kız çocuklarına yönelik fırsat eşitliğinin sağlanması için çalışacağını taahhüt etti. Öncelikle şirket içinde teknoloji ve inovasyon alanında kadın çalışan oranlarını artırmayı hedefleyen kurumlar, ilköğretim, lise ve üniversitede okuyan kız öğrencilerin teknoloji ve inovasyon alanına yönelmeleri ve bu alanda güçlenmeleri için de çalışacak. Koç Topluluğu şirketleri tarafından hayata geçirilecek 30’a yakın proje ile gençlere, çalışanların ve bayilerin ailelerine, kadın girişimcilere ulaşacak toplumsal programlar ile beş yılda toplam 500 bin kişiye erişilmesi hedefleniyor.
EŞİTSİZLİK KOLEKSİYONU
LC Waikiki kadınların iş hayatında yaşadığı ayrımcılık konusunda farkındalık yaratmak amacıyla ‘Eşitsizlik Koleksiyonu’ oluşturdu. Çalışma hayatındaki eşitsizlikleri tasarımla vurgulayan koleksiyondan elde edilecek gelir ile KAGIDER’in Genç Kadınlara Mentorluk Programı’na destek olunacak.
GİRİŞİMCİYE DESTEK
Kadın girişimci oranının yüzde 14 olduğu ülkemizde, girişimcilik ekosistemine katkı sağlayan sosyal etkisi yüksek projeler büyük önem taşıyor. Garanti BBVA, Ekonomist Dergisi ve Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) işbirliğiyle 15 yıldır Türkiye’nin kadın girişimcilerini seçiyor. 4 kategoride düzenlenen yarışmada bu yıl ACS Enerji’nin kurucusu Aysun Aktaş Akdoğan, ‘Türkiye’nin Kadın Girişimcisi’ seçilirken, Aslı Aksoy, Elibelinde Tarım girişimiyle ‘Türkiye’nin Yöresinde Fark Yaratan Kadın Girişimcisi’, Bpreg Kompozit kurucusu Burcu Karaca Uğural, ‘Türkiye’nin Gelecek Vadeden Kadın Girişimcisi’ oldu. Help Steps uygulamasını hayata geçiren Gözde Venedik ise ‘Türkiye’nin Kadın Sosyal Girişimcisi’ ödülünü kazandı.
3 BİN KİŞİYE EĞİTİM
Trenyol ve KAGİDER işbirliği ile 3 yılda 3 bin kadına girişimcilik ve e-ticaret eğitimleri verilmesi hedeflenen ‘Gelecek Kadınların Programı’na katılan kadın girişimciler, e-ticaret operasyonları, satışı artırma yolları ve müşteri memnuniyetini yükseltme gibi birçok farklı konuda gelişim olanağı bulacak. Kadın girişimci işini dijitale taşımak istediği takdirde Trendyol’da avantajlı komisyon ve vade olanakları ile satışa başlayacak, pazarlama desteğinden faydalanacak. Ayrıca programa destek olmak için moda alanındaki öncü duruşlarıyla tanınan isimler, gardroplarının vazgeçilmez parçalarından oluşan özel bir koleksiyon hazırladı. Trendyol Gelecek Kadınların Butiği’nde satışa sunulan bu özel parçaların gelirleri girişimci kadınları desteklemek amacıyla KAGİDER’e aktarılacak.
OMUZ OMUZA DAYANIŞMA
Memorial ve İyi Niyet Derneği işbirliği ile gerçekleştirilen ‘Kadınlar Omuz Omuza’ projesiyle, herhangi bir nedenle toplumdan uzaklaşmış, mesleği olmayan, eğitim hakkından mahrum kalmış kadınların topluma kazandırılması ve iş yaşamına adapte edebilmesi hedefleniyor. Memorial’ın hayatla tek başına mücadele eden 35 yaşın üstünde kadınları bulup, eğitimler vererek sağlık sektöründe istihdam sağladığı proje kapsamında ilk aşamada 14 kadın işe başladı.
SAYI İKİYE KATLANACAK
2021 yılında başlatılan ‘İyzico Kadın Girişimci Destek Programı’, Türkiye’deki kadın girişimci ekosistemine değer katmayı amaçlıyor. İlk yıl 150 kadın girişimcinin dahil olduğu program, 6 aylık periyotlarla yeni kadın girişimcileri dahil ederek ve eğitimler vererek devam edecek. İyzico, program kapsamında 2022’de 300 kadın girişimciye ulaşmayı amaçlıyor.