Sanayinin her alanında kullanımı hızla artan alüminyum, hafifliği, dayanıklılığı ve çevreci özelliğiyle her zamankinden daha çok tercih edilmeye başladı. Doğanın bu mucizevi metalinde büyük potansiyel gören Kibar Holding şirketlerinden Assan Alüminyum, katma değerli üretimini sınırların ötesine taşımaya hazırlanıyor.
ABD dışında Afrika’yı da radarına alan şirket yurtiçinde de geri dönüşüm tesisi kuracak. Dünyada çelikten sonra en çok üretilen malzeme olan alüminyum, hafifliği, kolay şekil alabilmesi, yüksek korozyon dayanıklılığı, ömrünün uzunluğu ve yüzde 100 geri dönüştürülebilir olması sebebiyle birçok sanayi alanında giderek yoğun bir şekilde kullanılıyor.
En çok kullanıldığı sektörlerin başında inşaat (çatı ve cephe kaplama, kapı, pencere), ulaştırma (elektrikli otomobil, tren vagonu, uçak), ambalaj (gıda), elektrik, mobilya, savunma, ilaç ve beyaz eşya geliyor.
MALİYETTE ENERJİ FAKTÖRÜ
Alüminyumun en önemli hammaddesi boksit. Türkiye, dünyadaki boksit rezervlerinin yüzde 1’ine sahip. Boksitten alüminyum metalini elde etmek için yoğun enerji harcamak gerekiyor. Kabaca hesapla üretimde maliyetin yüzde 55-60’ını enerji oluşturuyor. Dolayısıyla Türkiye’de üretim sınırlı, ihtiyaç duyulan hammaddenin yüzde 98’i ithal ediliyor.
İthal edilen hammadde ise katma değerli ürüne dönüştürülüp ihraç ediliyor. İhracatta Avrupa ve ABD öne çıkıyor. Bu anlamda adından söz ettiren firmaların biri de Assan Alüminyum.
İKİ BÜYÜK ÜRETİCİDEN BİRİ
Avrupa’daki en büyük iki alüminyum folyo üreticisinden birisi olan ve yassı alüminyumda ise kendi teknolojisinde dünyada ilk beşte yer alan Assan Alüminyum, 27-29 Eylül’de arasında Almanya’da gerçekleştirilen ‘Aluminium 2022 Düsseldorf Fuarı’na katıldı. 54 ülkeden 1.000 firmanın katıldığı ve 30 bin kişinin ziyaret ettiği fuarda Kibar Holding Başkanı Ali Kibar, CEO Haluk Kayabaşı ve Genel Müdürü Göksal Güngör ile sektörü, dünyadaki gelişmeleri ve yatırımları konuşma imkanımız oldu.
SONSUZ KEZ YÜZDE 100 DÖNÜŞÜM
Assan Alüminyum Genel Müdürü Göksal Güngör ise alüminyumun süt kutularından, pastanedeki sütlaç kaselerine, kahve kapsüllerinden ilaç saklama kutularına, uçak koltuğundan buzdolabına kadar hemen hemen her alanda kullanıldığına işaret etti.
Kişi başı yıllık alüminyum kullanımının Türkiye’de 15 kilo olduğunu belirten Güngör, “Bu rakam, Avrupa’da 45, ABD’de 43 kilo. Kullanım oranı gelişmişlikle paralel artıyor. Maliyet yüksek olsa da özellikle gıda sektöründe plastik yerine bu metal tercih ediliyor” dedi. Güngör, bu metalin sonsuz kez yüzde 100 oranında geri dönüştüğünü bu çevreci etkisi nedeniyle batı ülkelerinde daha çok kullanılmaya başladığını, hızla yayıldığı için de plastik lobisiyle yoğun bir mücadele yaşandığını söyledi. Gelişmiş olan ülkelerin ana pazarlar olduğunu belirten Güngör, “4 kıtada varız. Almanya, İngiltere, Fransa ve ABD’de uluslararası firmalarla rekabet ediyoruz” bilgilerini verdi.
Alüminyum endüstrisinin dünyadaki en büyük etkinliğinde yaklaşık 450 metrekarelik standıyla yer alan Assan Alüminyum’un sürdürülebilirliğe katkı sağlayan teknolojileri büyük ilgi gördü.
VERGİ VE NAVLUN AVANTAJI
Şirketin, kullanım alanı her geçen gün genişleyen alüminyum sektörüne yönelik yatırımlara devam edeceğini söyleyen Ali Kibar, ABD’de 460 milyon dolara, yıllık 120 bin ton kapasiteli tesis kurmayı planladıklarını söyledi. Kibar, “ABD’ye ihracatımız 200-250 milyon dolar. Yerel üretimle ‘Made in USA’ şartı koşan alıcılara tedarik sağlayacağız. Ayrıca ABD’ye ihracatta karşılaştığımız yüzde 20-22 oranındaki vergiden de kurtulacağız. ABD’ye gönderdiğimiz ürün için 2 bin dolar olan navlun ücreti pandemiden sonra 11 bin dolara kadar çıkmıştı. Yatırımla navlun avantajımız olacak. Enerji fiyatlarının arttığı böyle bir ortamda, bazı eyaletler cazip enerji teşvikleri da sunuyor” dedi. Ali Kibar, Afrika’da ise Nijer, Cezayir, Fas gibi enerjinin ucuz ve bol olduğu ülkelerde birincil (boksitten ham mamül) üretimi yapmak istediklerini de vurguladı.
SEKTÖR İHRACATININ YÜZDE 60’INI TEK BAŞINA YAPIYOR
Kibar Holding CEO’su Haluk Kayabaşı da Assan Alüminyum için 3 yıl önce başlattıkları 100 milyon dolarlık yatırımın yüzde 70’inin tamamlandığın söyledi. Kayabaşı şöyle devam etti:
“Bu yatırımlarla dünyanın en gelişmiş haddelerinden birini ülkemize ve sektöre kazandırdık. Hem kalın hem ince malzeme üretimiyle ülkemizde de bir ilke imza atmış oluyoruz. Mart 2023’te Dilovası’ndaki tesislerde kullanılmaya başlanacak. Assan Alüminyum’un toplam satışlarının yüzde 75’ini ihracat oluşturuyor. Türkiye’deki toplam sektör ihracatının yüzde 60’ını Assan Alüminyum yapıyor. Gelecek yıl 80 milyon dolarlık geri dönüşüm tesisi yatırımı yapacağız. Bu tesiste atık ve hurda alüminyum geri kazanılacak ve sürdürülebilirliğe katkı sağlayacak.”
Togg’UN TAMPONLARI
Türkiye’nin yerli elektrikli otomobili Togg fabrikası bu ay açılacak. Togg’un 2023’ün ilk aylarında piyasaya çıkması hedefleniyor. Elektrikli otolarda alüminyum kullanımında önemli artışlar var. İlk dönemlerde elektrikli araçlarda 140 kilo olan alüminyum kullanımının kısa sürede 400 kilolara ulaşılacağı hesap ediliyor.
Batarya soğutma sistemleri alüminyumdan yapılıyor. Togg’un SUV modelinin ön ve arka tampon, radyatör taşıyıcı ve havalandırma kanalı parçaları için ürün geliştirdiklerini ifade eden CEO Haluk Kayabaşı, “2021 Nisan ayında prototip fazı için parça sevkiyatları başladı. Grup şirketimiz Assan Hanil’de otomotiv sektörünün önde gelen üreticilerine üretim yapıyoruz” diye konuştu. Şarj istasyonu yatırımı ve batarya-pil konusunda da çalışma yürüten grup ayrıca dünyanın en hafif uçak koltuğunu (7 kilo) üretmiş. Bu koltukların daha çok low-cost uçuşlarda kullanılması planlanıyor.