Virüs önlemleri kapsamında vatandaşlar evinde kalmaya özen gösteriyor. Bu dönemde günlük araç kullanımı da düştü. Hususi otomobillerin çoğu park halinde bekliyor. Bu durum arıza riskini artırırken masraflara da davetiye çıkarıyor. Akü, lastikler, boya... Ancak sosyal mesafe kuralını bozmadan alınabilecek önlemler basit!
HESAPTA OLMAYAN SORUNLAR
Tüm dünyada insanların hayatını etkileyen virüs salgını 11 Mart itibarıyla Türkiye’nin de gündeminde. Bu kapsamda alınan önlemlerin etkisiyle milyonlarca vatandaş evlerde kendini izole ediyor. Birçok çalışan ise işlerini evden yürütüyor. Gerekmedikçe sokağa çıkmayan vatandaşın, araç kullanımı da azaldı. Araçlar günlerce çalışmadan park halinde bekliyor. Bu durum, yakıt kullanımı olmadığı için avantaj gibi görünse de hesapta olmayan arızaların ortaya çıkmasına neden olabilir.
EN HASSAS OLANI AKÜ
Uzun süre kullanılmayan araçlarda genellikle lastik ve akü sorunu yaşanıyor. Araç hareketsiz kaldığı için lastik basınçları düşüyor. Düşük lastik basıncıyla uzun süre beklemek balans ayarlarını bozuyor. Ayrıca zeminle temas eden bölgelerde düzleşmeler yani deformasyon oluyor. Araç çalışmadığı için akü de çabuk boşalıyor. Akü lastikten de hassas bir parça ve çabuk masraf çıkarıyor. Ayrıca hiç de ucuz değil, 350-400 liradan başlıyor.
HAFTADA BİR HAREKET ETTİRİN
Akü, motor hiç çalıştırılmasa bile tükeniyor. Aküsü biten aracı iterek çalıştırmak gibi bir alışkanlık var. Bu durum yeni nesil ve elektronik aksamlı araçlarda daha büyük sorunlara neden olabilir. Eğer akü takviyesi yapamıyorsanız mutlaka yetkili servis veya çekici çağırın. Yeni nesil araçlarda akü bağlantısının kesilmemesi de öneriliyor. Akü ve lastik sorunu yaşamamak için yapılacaklar çok basit: Haftada bir 10-15 dakika aracı çalıştırıp, 1-2 metre hareket ettirin.
KÖTÜ KOKULARA KARŞI HAVALANDIRIN
Karantina döneminde araç bakımı için başka neler yapılmalı? İşte etkili öneriler:
✘Arabanın arada bir çalışması tüm motor aksamını devreye soktuğu için motor yağı da dipte kalmaz ve devrimini tamamlar. Bu da performans sorununu önler.
✘Uzun süre bekleyen aracın lastikleri de iner. Düşük hava basıncıyla uzun yol almayın, hemen en yakın akaryakıt istasyonunda hava basın.
✘Aracınız için olması gereken lastik basıncı bilgisini şoför kapısının iç kısmında ya da kitapçıkta bulabilirsiniz.
✘Camları uzun süre kapalı kalan aracın içinde kökü kokular oluşacağı için arabayı haftada 1 havalandırmanızda yarar var.
✘Aracınızı sokakta görünmeyen bir yere park ettiyseniz hırsızlık riskine karşı ara ara kontrol edin. Bu riske karşı kasko koruma kalkanı sağlar.
BU PARÇALARI SIK TEMİZLEYİN
En çok dokunulan yerleri daha sık temizleyin. Plastik yüzeyleri kolonyalı mendil, dezenfektan veya kolonya döktüğünüz bir peçete ile silebilirsiniz.
- Sinyal ve silecek kumanda kolları.
- Direksiyon.
- Vites topuzu.
- Emniyet kemeri.
- Anahtar.
- İç kapı kolu.
OTODA VİRÜS ÖNLEMİ
✘Her 10 ya da 15 bin km olarak belirlenen polen filtresi değişimini daha kısa sürede yaptırın.
✘Her polen filtresi değişiminden sonra klima kanallarının temizliğini kontrol ettirin.
✘Normal koşullarda daha uzun aralıklarla yapılan anti-bakteriyel temizlemeyi 15-20 günde bir yaptırın.
MOTOR SIVISINI KONTROL EDİN
✘Yağ, soğutma suyu ve fren hidroliği seviyelerini kontrol edin ve sızıntı olmadığından emin olun.
✘Sızıntı olup olmadığını aracın alt kısmına ve park edildiği zemine bakarak kolayca tespit edebilirsiniz.
YAKIT DEPOSUNU DOLU TUTUN
✘Hareketsiz bir araçta yakıt deposu dolu olsun. Dolu bir depoda, yakıt buharlaşmasına sebep olan boşluk için daha az yer kalacaktır.
✘Depo ne kadar dolu olursa buharlaşma için o kadar az alan olur ve aracın tekrar çalışması kolaylaşır.
KAPI VE CAM ÇALIŞTIRIN MEKANİZMASINI
✘Motor çalışırken, tüm elektronik ve kapı kilitleri, pencerelerin açılması ve kapatılması, klima gibi mekanik kontrol sistemlerini en az iki haftada bir kontrol edin.
✘Böylece tozlanma veya başka doğal şartlar nedeniyle oluşabilecek zararlar önlenir.
FREN BALATALARI SIKIŞMA YAPAR
✘Duran arabanın tekerlekleri dönmediği için fren balataları sıkışma yapabilir. Bu da paslanmaya yol açar. Bu nedenle haftada bir arabanızı yerinden oynatsanız çok iyi olur.
✘Silecekler de çalışmadığı için su memeleri tıkanır. Bu nedenle sileceklerinizi de çalıştırmayı ihmal etmeyin.
✘Duran arabada su kaçakları da meydana gelebilir. Su yolları da kontrol edilmeli.
GÜNEŞ GÖRÜYORSA BUNLAR OLMAMALI
✘Arabanızın içinde asla parfüm, deodorant, çakmak gibi ürünler bulundurmayın. Çünkü güneş ışınlarının etkisiyle patlama yapabilir.
✘Araç gün içinde 2-3 saat güneşte kalıyorsa ön tarafına güneşlik koyun, sunroof perdesini de kapalı tutun. Böylece ön konsol ve döşemeler oluşacak zararlardan korunmuş olur.
✘Kuş pislikleri uzun süre boya üzerinde kalırsa leke bırakabilir. Bunu önlemek için araca koruyucu bir kılıf takmak bir seçenek.
✘Bu imkan yoksa sosyal mesafe kuralına dikkat ederek aracı yıkatın ya da ıslak bezle, süngerle çok bastırmadan kendiniz temizleyin.
✘Oto cilasının da boyayı korumada etkili olduğu belirtiliyor.
KIŞ LASTİĞİ ZORUNLULUĞU SONA ERDİ!
Ticari araçlarda kış lastiği zorunluluğu 1 Nisan’da sona erdi. Fakat salgın nedeniyle evlerinden çıkmayan vatandaşlar lastiklerini henüz değiştirmedi. Bilindiği gibi kış lastikleri yumuşak lastiklerdir. Hava sıcaklığının 15 derecenin üzerine çıktığı bu günlerde bu yumuşaklık daha da artıyor. Bu nedenle frenleme mesafesi de uzuyor. Yani bu havalarda kış lastiği kaza riskini artıran bir unsur.
O nedenle lastikleri değiştiremiyorsanız, düşük hızla yol alın. 90 km hız sınırı olan yolda 70-75 km hızla gidin. Yaz döneminde kış lastiği kullanmak ayrıca yakıt tüketimini de artırır.