THY, 2033’te yolcu sayısını 171 milyona, dış hat uçuş noktasını 345’e ve gelirini 52 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor. Bu hedeflerin aslında ne kadar mütevazı kaldığını Slovenya’da gördük. 2 milyonluk ülkeye haftada 14 uçuş var. Talep o kadar fazla ki bu frekans bile yetmiyor. Rakiplerin sınırlı kapasitesi de THY için avantaj. THY, uçak sayısı artarsa daha yükseklere uçabilir!
Milli bayrak taşıyıcı havayolu şirketi Türk Hava Yolları (THY), son 3-4 yılda yakın coğrafyada ve global arenada yaşanan onca olumsuz tabloya meydan okudu. Krizlerin izini kısa sürede silen THY’nin gelecek 10 yıla yönelik hedefi ise büyük. Bu hedefleri nisan ayında THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat’tan dinlemiştik. Bolat şunları söylemişti:
UÇAK SAYISI 813’E ÇIKACAK
“Biz 2003’te 65 uçak, 10 milyon yolcu, 106 noktaya uçuş ve 1.8 milyar dolar gelirle dünyada 39’uncu sırada olan bir havayoluyduk. Bugün dünyanın zirvesine çıktık. 2033’te uçak sayımız 435’ten 813’e, yolcu sayımız 85 milyondan 171 milyona, dış hat uçuş noktamız 295’ten 345’e, gelirimiz 52 milyar dolara, çalışan sayımız 75 binden 150 bine ulaşacak. 2033’te ekonomiye 144 milyar dolar katkı sağlayacağız.”
YOLCU TALEBİNDE ARTIŞ SÜRÜYOR
THY’nin bu hedeflere çok daha hızlı uçacağı aşikar. Türkiye’nin jeopolitik konumu, İstanbul Havalimanı’ndaki yoğunluk ve 10 bin personel alımı, 600 uçak siparişi gibi büyümeye dönük proaktif adımlar bunu destekliyor. Bunun bir diğer işareti ise THY’nin mevcut uçtuğu hatlardaki talep artışı. Geçen hafta ziyaret ettiğimiz 2 saat uçuş mesafesindeki Slovenya’da talep artışını çok net gördük. 2.1 milyon nüfuslu Avrupa Birliği (AB) ülkesinde bile yolcu talebi patlamış durumda.
ADETA İÇ HAT GİBİ İŞLİYOR
İstanbul’dan Slovenya’ya günde 2, haftada 14 sefer düzenlendiğini söyleyen THY Ljubljana Müdürü Ufuk Ünal, şunları aktardı: “Ljubljana (Lubliyana)-İstanbul hattı adeta iç hat gibi işliyor. Zaten 2 saat mesafede. THY’nin servisini, Türk yemeklerini çok beğeniyorlar. Deli gibi İstanbul satıyoruz. Bunda Türk dizileri de etkili. Slovenya’da en çok yolcu taşıyan havayoluyuz. Geçen yıl 145 bin yolcu taşıdık. En yakın rakibimiz 110 bin yolcu taşımış.”
HAFTADA 21 FREKANSI BİLE KALDIRIR
Slovenyalıların Antalya’yı da çok sevdiğine dikkat çeken Ufuk Ünal, “Antalya’ya yılda 15-20 bin Slovenyalı gidiyor. Ama direkt uçuşumuz olmadığından bizimle değil charter’la paket alarak gidiyorlar. Antalya’daki bu trafiği alabiliriz. Anadolujet’in Ljubljana-Antalya seferlerine başlamasını istiyoruz. Acentelerle de konuştuk, ‘Başlayın’ dediler.
İki yıldır sefer sayısını artırma planımız var. İstanbul-Ljubljana günde 3 sefer haftada 21 frekans bile olabilir. 2019’dan beri bu hatta kârlılık 4-5 kat arttı. Potansiyel çok iyi ama yeterli uçak ve pilot yok” bilgilerini paylaştı. THY’nin Slovenya İstasyon Şefi Elif Öztürk ise “Biz İstanbul üzerinden aktarmalı İspanyol, Fransız yolcu bile taşıyoruz. Diğer havayollarının kapasitesi yeterli olmadığından önce buradan İstanbul’a götürüyoruz. Oradan da Avrupa kentlerine yine THY ile uçuyorlar” diye konuştu.
BÜYÜK PROJELER TÜRKLERE EMANET
Slovenya’da önemli altyapı projelerini de Türkler gerçekleştiriyor. Yapı Merkezi, Divaca-Koper demiryolu projesini hayata geçiriyor. Cengiz İnşaat da Avusturya ile Slovenya’yı birbirine bağlayan Karavanke Tüneli’ni yapıyor. Türkiye-Slovenya ticaret hacmi 2.3 milyar dolar. Türkiye bu ticarette fazla veriyor. Yani ihracatı, ithalatından fazla. 2022 yılı itibarıyla Slovenya’da kayıtlı 117 Türk sermayeli/ortaklı şirket bulunuyor.
Ülkenin otomotiv yan sanayisi çok kuvvetli. Kimya ve ilaç sektörü gelişmiş durumda. Slovenya Büyükelçisi Aylin Taşhan, ülkede özellikle altyapı ve konut yatırımlarının fırsatlar sunduğuna dikkat çekerek Türk iş insanlarını yatırıma davet etti. “Slovenya lojistik altyapısıyla da cazip bir merkez” diyen Taşhan, Türk iş insanlarıyla bölgedeki yatırım fırsatlarını sürekli değerlendirdiklerini söyledi. Stratejik ortaklıklar yaptığımız Slovenya aynı zamanda NATO müttefiğimiz.
TURİZME KATKISI BÜYÜK
THY’nin Slovenya’nın turizmine büyük katkı sağladığını belirten Ünal, “Slovenya’nın bayrak taşıyıcı havayolu Adria Airways 2019’da battı. THY’nin burada yeri çok ayrı” diye konuştu. Pandemide Avrupa’da en çok etkilenen havalimanının Ljubljana olduğunu belirten Ünal, “O dönemde bile hafta 40-50 yolcuyla 3 sefer yaptık. Uçuşlara devam ettiğimiz için Slovenya devleti bize 1 milyon Euro nakit destek sağladı. Bu da zararımızı önemli ölçüde azalttı” dedi.
YEŞİLİN HER TONU SİZİ KARŞILIYOR
Uçak alçalmaya başladığında sizi yemyeşil bir ülke karşılıyor. Avusturya, İtalya ve Hırvatistan’a komşu olan Slovenya, doğa turizmi (trekking ve hiking) açısından önemli bir destinasyon. Özellikle Uzak Doğu ve Ortadoğu’dan turist çekiyor. Bu mevsimde yeşilin her tonuna rastlanan ülkede doğal yapı muhafaza edilmiş. Başkent Ljubljana, 300 bin nüfuslu küçük ama hareketli bir şehir. Kent, Roma İmparatorluğu’na kadar uzanan zengin bir tarihe sahip. Maribor ise ülkenin ikinci büyük kenti. Yaya dostu sokakları, konuksever halkı tatil için bu destinasyonların cazibesini artırıyor. Şarap tadım merkezleri, Michelin Yıldızı alan restoranları, alışveriş merkezleri ve müzeleri tatilseverlerin uğramak istediği lokasyonlar olarak öne çıkyor.