Türkiye’nin en değerli markası ve dünyanın en çok ülkesine uçan havayolu Türk Hava Yolları (THY), Afrika Kıtası’nda da 39 ülke ve 49 şehirle en geniş uçuş ağına sahip havayolu konumunda. Türkiye-Afrika arasında artan ticaret hacmi, Türk iş insanlarının bölgedeki yatırımları, İstanbul Havalimanı’nın stratejik konumu, THY’nin bu kıtadaki liderliğini pekiştiriyor. THY, Türkiye-Afrika ilişkilerinin güçlenmesinde de büyük görev üstleniyor.
Türk Hava Yolları (THY), 1933 yılında 5 uçaktan oluşan mütevazı bir filo ile kurulmuştu. Milli bayrak taşıyıcı olma sorumluluğunu 90 yıldır taşıyan THY, bugün yolcu ve kargo dahil 419 uçaklık filosu ile 291 uluslararası, 53 yurtiçi olmak üzere dünyada 129 ülke ve 344 noktaya uçuş gerçekleştiriyor. 129 ülkenin 39’u Afrika’da yer alıyor. Kara kıtada toplam 49 şehre uçuş gerçekleştiren THY, bu coğrafyada en fazla destinasyona sefer düzenleyen havayolu şirketi konumunda bulunuyor. Yeni hat açılışları da devam edecek.
ARTAN İLİŞKİLER ETKİLİ OLDU
THY’nin Afrika’daki faaliyetlerinin artmasında Türkiye’nin 2000’den sonra başlattığı Afrika açılımı ve devamında gelişen diplomatik ilişkiler etkili oldu. Türkiye’nin 2005 yılında Afrika Birliği’ne gözlemci üye olması ve 2008 yılında da birlik tarafından stratejik ortak ilan edilmesiyle ivme kazanan çok boyutlu Afrika’ya açılım politikası süreci kapsamında bölge ülkeleriyle başta siyasi ilişkiler olmak üzere ticaret, yatırımlar, güvenlik ve askeri işbirliği ile kalkınma projeleri gibi birçok alanda hızlı ilerleme sağlandı. Birçok ülkede büyükelçilikler açıldı.
AVRUPA'DAN GİDİLEBİLİYORDU
Önceki yıllarda Afrika Kıtası özellikle Avrupalı havayolu taşıyıcılarının tekelinde olduğundan Türk yolcu ve işinsanları için ulaşım oldukça uzun ve zorlu gerçekleşiyordu. Şimdi hem Türk yolcular hem de Afrikalılar direkt İstanbul’dan 49 destinasyona uçuş gerçekleştirebiliyor. İstanbul Havalimanı’nın merkezi konumu, THY’nin Avrupa ve Amerika destinasyonlarındaki ürün çeşitliliği, pandemide Çin’in kapalı olması özellikle tekstil ürünlerinde İstanbul’un öne çıkması Afrika halklarının THY’yi tercih etmesinde etkili oldu. İkramlar ve hizmet kalitesi de THY’yi öne çıkarıyor.
SEZONDA BOŞ KOLTUK ZOR BULUNUYOR
BU DESTİNASYONLAR ÇOK YOĞUN
Türk Hava Yolları (THY), Afrika’ya yüzde 85-90 dolulukla uçuyor. Bir başka deyişle yıllar önce zararına uçtuğu hatlarda kâra geçmiş durumda. Özellikle turizm destinasyonlarına yoğun talep var ve bu hatlarda doluluk yüzde 100’e çıkıyor. Bunu, geçtiğimiz günlerde gerçekleştirdiğimiz İstanbul- Zanzibar seferinde de gözlemleme imkanımız oldu. Tüm koltuklar satılmıştı. Yetkililerin verdiği bilgiye göre; Tanzanya’nın Zanzibar adasına (Abeid Amani Karume Uluslararası Havalimanı) direkt uçuşlar Aralık 2016’da başlamış ve her gün karşılıklı uçuşlar gerçekleşiyor. Uçuş 7.30 saat sürüyor. Geçen yıl 750 bin turist ağırlayan 1.5 milyon nüfuslu adada, bu yıl 1 milyonun üzerinde turist bekleniyor. İlk 5 ayda 235 binin üzerinde turist gelmiş.
PAZAR PAYI HER YIL ARTIYOR
THY, Zanzibar’a gelen yolcuların yüzde 10’unu taşıyor. Yani bu hatta yüzde 10 pazar payına ulaşmış durumda. Hint Okyanusu’nda bir mücevher gibi doğal güzellikleriyle dikkat çeken bölgeye giden turistlerin çoğu Avrupalı. Özellikle İngiliz, Fransız ve Almanlar bu destinasyonu tercih ediyor. Yani THY’nin taşıdığı yolcuların büyük bölümü yabancılardan oluşuyor. Adada 5 yıldızlı otellerden pansiyonlara kadar birçok seçenek bulmak mümkün. Tesisler toplamda 700 binin üzerinde yatak kapasitesine sahip. Turistler ortalama 6-8 gün arası konaklıyor. 2 yetişkin 1 çocuk, 1 hafta tatili uçuş dahil 2 bin 500 dolara yapabiliyor. Dışarıda 2 kişilik öğle yemeği 30-40 dolar civarı.
YATIRIMLARI DA KOLAYLAŞTIRIYOR
Gelişen ilişkilere paralel Türk iş dünyası da 1.3 milyar nüfuslu kıtanın 54 ülkesinde yatırım için ticari fırsatlara odaklandı. Yerli firmalar, Etiyopya’dan Nijerya’ya, Güney Afrika’dan Ruanda’ya birçok Afrika ülkesinde faaliyet gösteriyor. Tosyalı’dan BİM’e, Eczacıbaşı’dan ve Hayat Holding’e kadar birçok firmanın kıtanın farklı ülkelerinde yatırımı var. Bu yatırım ve işbirlikleriyle ticaret hacmi de arttı. Türkiye’nin Afrika’ya ihracatı 2003’te sadece 2-3 milyar dolar seviyelerindeyken 2022’de 23 milyar dolara ulaştı. Afrika’nın ihracattaki payı yüzde 9’a çıktı. Artan ticarette ve ilişkilerde kıtaları birbirine bağlayan gücün yani THY’nin hiç kuşkusuz katkısı çok büyük.