Koronavirüs her gün yeni bir ülkeye sıçrarken ‘hava’da önlemler en üst düzeye çıkarılmış durumda. Türkiye’nin bayrak taşıyıcısı THY de en hızlı harekete geçen havayolu şirketlerinden. THY Başkanı İlker Aycı, virüsün ülkemize ulaşmasını önlemek için herkesten önce adım attıklarını, olumsuzluklara karşı da tüm senaryoları çalıştıklarını söyledi.
Çin’in Vuhan kentinde tespit edildikten sonra hızla yayılan ve birçok ülkeyi etkisi altına alan koronavirüs, sadece insanların değil ekonomilerin de bağışıklık sistemini olumsuz etkiliyor. Turizmden, taşımacılık, lojistik ve e-ticarete kadar birçok sektörde kendini hissettiren virüsten, en çok etkilenen sektörlerin başında ise havacılık geliyor.
Alman havayolu şirketi Lufthansa, koronavirüs nedeniyle mart ayı içerisinde gerçekleştirilecek olan 7 bin 100 uçuşunu iptal etti ve 150 uçağını yere indirdi. İngiltere merkezli havayolu şirketi Flybe iflas etti. United Airlines işe alımları durdurdu.
11 EYLÜL’DEN SONRA İLK
Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı, böyle giderse benzer durumların önümüzdeki günlerde de yaşanabileceğini söyledi. Koronavirüsün öngörülemez bir risk yarattığına dikkat çeken Aycı, “Virüs şekil değiştirdikçe krizin yönetilmesi zorlaşıyor.
Yayılma hızı beklentilerin önüne geçti. Havalar ısınınca etkisinin azalacağı söyleniyor. Ya etkisini devam ettirirse?.. Ayrıca ülkeler birbirlerine sınırları kapatıyor. Avrupa’nın göbeğindeki İtalya örneği var. Böyle bir krizi yönetiyoruz. Sektör, 11 Eylül saldırısından sonraki en büyük kaybını yaşayacak gibi görünüyor” dedi.
RİSK GÖRÜRSEK ÇEKİLİYORUZ
Avrupa’nın önlemler konusunda ağır davranmasının virüsün bu noktaya ulaşmasında etkili olduğuna işaret eden Aycı şöyle konuştu: “Türkiye bu konuyu çok sıkı tutuyor. Sağlık Bakanlığı ile dünyanın hiçbir yerinde olmadığı kadar sürekli irtibat halindeyiz.
Risk bölgelerinden en hızlı uzaklaşan biziz. 5 ülkeye birden uçuşları durdurduk. Nerede risk hissedersek geri çekiliyoruz. Biz İtalya’ya seferleri durdurduk. Halen bazı taşıyıcılar durdurmuyor.
Avrupalı havayolu şirketleri Çin ve Güney Kore gibi ülkelere uçmaya devam ediyor. Önlem yok! Türkiye en güvenli ülkelerden biri. Gelirse dışarıdan gelecek. Zarar etsek de itibarımızı korumak için çalışıyoruz.”
DİNAMİK KAPASİTE YÖNETİMİ
Tüm bu yaşananların ardından dünyada havayolu şirketlerinin kapasitede yüzde 20 kesinti yaptığını belirten İlker Aycı, “Bu, bizde yüzde 8-9 civarında. Virüs riskine göre oran değişebilir. Rezervasyonlarda şubatta pek düşüş olmadı. Ama mart itibarıyla yüzde 12-13’lük gerileme gördük” dedi.
Uçuş iptalleri sonrasında açığa çıkan uçakların başka destinasyonlara yönlendirildiğini belirten Aycı, bu durumu ‘dinamik kapasite yönetimi’ olarak tanımladı ve ekledi: “Uçakları aktif tutup gerektiği yerde kullanıyoruz.”
ZOR YILDA KRİZSAVAR YÖNETİMLE UÇURAN KÂR
THY’nin 2019 yılına ilişkin verilerini de paylaşan Aycı, şunlar söyledi: “Zayıflayan global talep ortamı ve artan rekabete, Boeing 737 MAX krizi (24 uçak yerde), Airbus NEO uçak teslimatlarında yaşanan gecikmeler ile İstanbul Havalimanı’na taşınırken 5 bin uçuş kesmemize rağmen, 2019’da 788 milyon dolar net kâr elde ettik.
Gelirimiz önceki yıla göre yüzde 3 artarak 13.2 milyar dolara çıktı. Yüzde 1.7 artışla 74.3 milyon yolcu taşıdık. Dış hat yolcu sayımız yüzde 3.8 artarak 44 milyona çıktı. Doluluk oranımız yüzde 81.”
İŞTE ALINAN ÖNLEMLER
Ortaya çıkan durum karşısında birçok önlem ve senaryo üzerinde çalıştıklarını belirten İlker Aycı, “Stratejilerimizi ulusal ve uluslararası otoriteler ile sürekli görüşme halinde kalarak güncelliyoruz. Bu kapsamda; Çin, İran, İtalya, Güney Kore ve Nahçivan’a düzenlediğimiz seferlerimizi iptal ettik.
Bunun yanında risk grubunda bulunan 26 ülkeye gerçekleştirdiğimiz uçuşlarımız sonrasında uçaklarımızı bilimsel yöntemlerle dezenfekte ediyoruz. Misafirlerimizin endişesiz bir şekilde seyahat edebilecekleri, sağlıklı bir uçuş ortamı sunuyoruz” dedi.
7/24 TAKİP VAR
Singapur’da koronavirüs tespit edilen bir kişinin İngiltere’den gelip bu ülkeye İstanbul’dan THY uçağıyla gittiği ortaya çıkmıştı. Aycı, bu tip riskli durumlara karşı aldıkları önlemleri de şöyle özetledi: “Ekibi gözlem altına alıyoruz.
Böyle bir yolcunun 2 sıra önde, 2 sıra arkasında ve yan tarafında oturan yolcuları takip ediyoruz. Bu isimleri otoritelere ve Sağlık Bakanlığı’na bildiriyoruz. Bu sayede riski yakından izliyoruz.”
7 YENİ DESTİNASYON
THY, bir taraftan virüs kriziyle mücadele ederken diğer yandan yeni uçuş noktalarını da devreye almaya hazırlanıyor. İlker Aycı’nın verdiği bilgiye göre; bu yılki yeni destinasyonlar; Malabo (Ekvator), Tokyo (Japonya), Osaka (Japonya), Newark (ABD), Vancouver (Kanada), Aktau ve Atyrau (Kazakistan). Aycı, 29 Mart itibarıyla AnadoluJet’in Sabiha Gökçen’den 22 ülkede 30 noktaya uçuş yapacağını da söyledi.
KARGODA DA 1 NUMARA
THY, 350 uçaklık filo ile 126 ülkede 321 noktayla en çok yere uçan havayolu şirketi. Milli bayrak taşıyıcı, aynı başarıyı kargoda da sergiledi. Aycı, “26 kargo uçağımız var. Hava kargoda dünyanın en çok noktasına uçan şirketiz. 89 ülkeye kargo taşıyoruz. Pazar payımız yüzde 4.1. Pazar yüzde 12.5 küçülürken, biz yüzde 9.2 artırdık” dedi.