Nisandaki ‘Büyük Göç’, 4 milyon vatandaşın taşındığı iki dev bayram operasyonu, Boeing 737 MAX krizi, seçimler... THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı, art arda yaşanan tüm operasyonel zorlukları, ekip olarak başarıyla yönettiklerini söyledi ve ekledi: “Her zorluk bizi geliştirdi.”
“Dünya sivil havacılığın en büyük göçünü gerçekleştirdik ve İstanbul Havalimanı’na taşındık. ‘Büyük Göç’ sırasında yüzlerce uçuş kestik. Taşındıktan 8 hafta sonra dev bayram operasyonunu yaptık. Bir anda yoğunluklarla karşılaştık. İki bayramda 2’şer milyon kişiyi sorunsuz getirip götürdük.
Tam bu süreçte bir de Boeing 737 MAX krizi patlak verdi. Ardından seçim sürecini geçirdik. Bütün bunların arka arkaya yaşandığı bir yıldı. Tüm bunları yönetmek ve sınamalardan geçmek kolay değildi. Hepsinin üstesinden geldik ve kârlı duruma geçtik.” Bu sözlerin sahibi Türkiye’nin bayrak taşıyıcı markası Türk Hava Yolları’nın (THY) Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı.
YÜZDE 94 ZAMANINDA KALKIŞ
Dün bir grup gazeteci ile İstanbul’da THY Genel Müdürlük binasında bir araya gelen Aycı, İstanbul Havalimanı’na geçtikten 2 ay gibi kısa sürede kalkış performanslarını yüzde 85’in üzerine taşıdıklarına dikkat çekerek, “Bugün zamanında kalkış (on time) performansımız (taksi, kapıyı kapatma süresi dahil) yüzde 94. İngiltere’de Heathrow Havalimanı’nda sadece bir terminal değişikliğinde yaşanan taksi ve valiz sorunlarını biliyoruz. Biz yeni yuvamıza taşındık ve çok kısa sürede toparladık. Atatürk Havalimanı’ndaki performansı yakaladık” dedi.
YENİ PİSTLE TAKSİ SÜRESİ 15 DAKİKAYA İNECEK
İstanbul Havalimanı’nda taksi süresinin uzun olması bir süre eleştirilmişti. İlker Aycı, bu sürenin şu anda epey kısaldığını, üçüncü pistin açılmasıyla birlikte daha da düşeceğini ifade etti ve ekledi: “Yeni pist Haziran 2020 gibi faaliyete geçecek.
Belki daha önce devreye girebilir. Nisan-mayıs gibi hazır olursa operasyon ve kârlılık anlamında da çok büyük katkısı olur. Bu pistle özellikle iç hat uçuşlarında taksi süresi çok kısalacak. Taksi süresinin ortalaması ilk taşındığımızda 28-29 dakikaydı. Şu anda 21 dakikaya inmiş durumda. Üçüncü pistle 15-16 dakikaya inecek.
Uçakların iniş süresi ortalaması 12 dakika. Atatürk Havalimanı’nda hem havada hem de yerde bekliyorduk. Şimdi böyle bir durum yok.”
24 MAX YERDE B PLANI DEVREDE
Filolarındaki 24 tane Boeing 737 MAX’in yaşanan krizin ardından uçamadığına dikkat çeken İlker Aycı, “24 uçağın yerde olma fikri bizi rahatsız ediyor. Bu uçakları ‘park edelim’ diye almadık ki. Daha 2013’te verilmiş siparişler var.
24 tane yerde, 25 tane de gelecek olan vardı. Bu sorunun halledilmesi konusunda Boeing’le müzakere sürüyor. Karşılıklı iyi niyet var. Bizim de alternatif B ve C planlarımız bulunuyor.
Şu anda B planımız devrede. Kiralık uçak opsiyonumuzu kullanıyoruz. Thomas Cook’un iflasından sonra ortaya çıkan pilot ve uçakları da değerlendiriyoruz” diye konuştu.
BİRAN ÖNCE ÇÖZÜLMELİ
Yerdeki MAX’lerin bakım maliyetlerinin olduğunu da belirten Aycı, “Taksimetre çalışıyor ve ciddi maliyet oluşturuyor. Dayanılmaz boyutlara gelmeden temennimiz Boeing’in bu işi biran önce çözmesi.
Bizi sürecin belirsizliği rahatsız ediyor” ifadelerini kullandı. MAX’in ayrıca yılsonu hedeflerini de etkilediğini belirten Aycı, ilave yolcu sayısı hedefini 5 milyondan 1 milyona, toplam yolcu sayısı hedefini 80 milyondan 76 milyona, ciro hedefini de 14.1 milyar dolardan 13.5 milyar dolara revize ettiklerini söyledi.
TRANSFER YOLCUDA DİKKAT ÇEKEN ARTIŞ
Taşınmanın ardından üçüncü üç ayda, transfer (dıştan dışa) yolcu sayısında yüzde 7’lik artış olduğuna işaret eden Aycı, “Bu sadece bir çeyreklik bir artış değil.
Yıl boyunca yüzde 3.9 artış oldu. İstikrarlı bir şekilde artıyor. Bu da yolcuların yeni havalimanından memnun olduğunu gösteriyor. Bu payı, baba rakiplerimizden aldık. Üstelik 24 tane 737 MAX uçağımız yerdeyken” değerlendirmesinde bulundu.
10 BİN KİŞİYE İŞ
THY’nin personel sayısının 29 bin 338, iştirakler dahil 65 bin 874 kişi olduğunu belirten İlker Aycı, “Bu yıl, 6 bin 500’ü THY’ye ye diğerleri iştiraklere olmak üzere 10 bin kişilik istihdam hedefini geçtik.
Eğer MAX’ler de devreye girseydi daha fazla alım yapacaktık” diye konuştu.
OLUMLU DÖNÜŞLER ALIYORUZ
İstanbul Havalimanı’nın avantajlarına da değinen İlker Aycı, “Atatürk Havalimanı’nda olduğu gibi bir kalabalık artık olmuyor. Ferah ve rahat. Direkt köprüden (körük) binmek avantajlı.
Uçanlardan konforu ve güzelliği konusunda olumlu eleştiriler alıyoruz. Ufaktefek eksiklerimizi de sürekli iyileştiriyoruz” diye konuştu.
KARGODA DA EN ÇOK NOKTAYA UÇAN HAVAYOLU
Kargoda çift haneli büyüyüp dünya pazarından yüzde 4.1 pazar payı aldıklarını belirten Aycı, “Dünyada 7’nci olduk. Hedefimiz ilk 5’e girmek.
Yeni havalimanındaki tesisin açılmasıyla ilk 5’e girme konusunda yeterli altayapıya sahip olacağız. 24 kargo uçağımız var, yakında 27 olacak. Kargoda da 88 ülkeyle dünyanın en çok uluslararası noktasına uçan havayoluyuz” dedi. THY, aynı zamanda 126 ülke ve 319 havalimanıyla dünyada en çok noktaya yolcu taşıyan havayolu.
20-25 UÇAĞI İÇ HATLARDAN NEDEN ÇEKTİLER
Bilet tavan fiyatının daha yeni 450 liraya çıktığını hatırlatan Aycı, şunları söyledi: “Rekabet ettiğimiz diğer taşıyıcılar, daha önceki tavan fiyatın düşüklüğüne dayanamayıp 20-25 uçağı iç hatlardan çekip ‘daha fazla gelir var’ deyip dış hatlara koydular.
Asıl bilet fiyatlarının yükselmesinin ve iç hatlardaki sıkışmanın sebebi budur. Uçabildiğimiz tüm havalimanlarına uçuyoruz.
Üstelik 24 uçak yerde olduğu halde. Ama MAX krizi yaşamayan şirketlerin neden iç hat uçuşlarını azaltıp, fiyatların yükseldiğini izah etmesi gerekiyor. Umarım regülatörler önlem alır.”
9 AYDA 1.4 MİLYAR TL
Köprü ve otoyollardan ocak-eylül döneminde elde edilen gelir 1 milyar 434 milyon 504 bin 391 lira oldu. Köprü ve otoyolları 342 milyon 654 bin 140 araç kullandı.
Karayolları Genel Müdürlüğü verilerine göre, İstanbul’daki 15 Temmuz Şehitler ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinden eylülde yapılan 10.2 milyon araç geçişinden 35.3 milyon lira ücret alındı. Otoyollardan yapılan 30.1 milyon araç geçişinden de 138.5 milyon lira gelir elde edildi.