Sigorta, yaptıran kişiyi veya kurumu beklenmedik bir nedenle yaşanacak olumsuz durum sonrasında mağduriyetini önlemek için yaptırılır. Kısacası bir güvencedir. Gelişmiş ülkelerde sigortalılık oranı bizdekinden çok çok yüksek. Sistemin sağlıklı işlemesi için öncelikle suiistimale başvurulmaması gerekiyor. Sigorta bir zenginleşme aracı değildir. Fakat ülkemizde bu suiistimaller Allah’tan henüz küçük boyutlarda. Gelişmiş ülkelerde sigortalılık oranı yüksek ama suiistimaller ise bir o kadar büyük boyutlarda. Birçok ülkede bununla baş etmek için özel birimler kuruluyor. Bizde de son yıllarda bu konuda bir artış dikkat çekiyor. Özellikle dinimiz bu haksız kazancı tasvip etmiyor. Sigortayı bir havuz gibi düşünün.
Ödenen primlerle havuz doluyor. Sonrasında da bir kişi hasar gördüğünde onun hasarı ve mağduriyeti diğer kişilerin ödediği primlerle önleniyor. Bazı haksız talepler oluştuğunda ise bunun bir başkasının cebinden para çalmak ile aynı olduğunu unutmamak gerekir. Asıl konuya geleyim. Bu sistemde adaleti sigorta eksperleri sağlıyor. Sigorta bir zenginleşme aracı değil demiştik. Bunu engelleyen kişiler ise sigorta eksperleri. Sigorta eksperleri belirli koşulları tamamlamış ve sonrasında Devletimizin açtığı sınavı kazanarak eksperlik yapmaya hak kazanan kişilerdir. Sigorta eksperi bağımsızdır, sektörde adaleti dağıtan kişidir. Ne sigortalıya, ne de sigortacıya hak geçmemesi için büyük çaba sarf eden kişidir eksper. Ve daha da önemlisi bir olumsuz durumla karşılaşan sigortalının ilk karşılaştığı kişilerden birisidir. Bu çok hassas bir durum. Geçmişte bu davranış hassasiyetine uymayan, olay hakkında sigortalıya sert biçimde hatta suiistimal yapmış gibi sorular soran eksperler için şikayetler duyardık. Bunun azaldığını hatta bittiğini düşünüyorum.
EKSPERLERİMİZE GÜVENİN
Olası bir hasar sonrası Sigorta Bilgi Merkezi’nden dosyanız için otomatik olarak eksper atanıyor. Bu arada eksperin mağduriyetinizi çözmediğini düşünüyorsanız bir başka eksper talep etme hakkınız da var. Ama sigortalı tarafından eksperlere gelen taleplerin de arttığını duyuyorum. Örneğin, bir araç kazası sonrası ön tamponda bir hasar var diyelim, “Sayın eksper, şurada da bir çizik var, bunu da boyatabilir miyiz” diye isteklerde bulunarak araya kaynatmak isteyen de oluyor. Eksperlerimiz hem oto hem oto dışında çok deneyimliler. Olaya baktığında olayı hemen çözüyorlar. Bir yangınsa nasıl çıktığını aşağı yukarı anlayabiliyorlar. Bir araç kazası ise nasıl olduğu hakkında hemen bir fikirleri olabiliyor. Bu nedenle eksperleri yanıltmaya çalışmamak gerekir. Eksperin istediği bilgileri en doğru biçimde kendisine vermeniz sizin açınızdan da oldukça önemli.