Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt, kısa süre önce 1 milyon adetleri gören Türk otomotiv pazarında ciddi düşüş yaşandığını, en olumsuz senaryoda bile 600 bin adetlik satış rakamının altına inilmemesi gerektiğini söyledi.
Ali Haydar Bozkurt’un görüşleri şöyle: 2019 yılına başlarken hassas bir sene olacağını tahmin ediyorduk. Ancak sektör olarak bugüne kadar her zaman bardağın dolu tarafına bakmaya gayret gösteren bir yaklaşım içinde olduk. Pazardaki ekonomik ve konjonktürel gelişmelere göre zayıf başlayan 2019 yılı, ikinci yarı yılda devletimiz tarafından alınan önlem, teşvik ve faiz kampanyaları ile birlikte toparlanma sürecine girdi.
Sektörümüzün umutlarını tazeleyen bu düzenlemeler ve özellikle yılın son 2 ayında ortaya çıkan pozitif görünüm sonucunda, araç alımları bir miktar ivmelendi. Normal olarak gördüğümüz 1 milyon adetlik satış rakamlarından sonra, 2018 yılında 620 bin adetlere gerileyen toplam pazar, bu yıl ise 470 binler civarında kapanacak.
KUR VE FAİZ ORANI
Toyota olarak baktığımızda ise pazar payımızı artırdığımızı görüyoruz. Bu artışta, her binek modelimizin bir hibrit versiyonu olmasının çok büyük katkısı oldu. Bu yılı 25 bin adet seviyesinde kapatacağız. Otomotiv sektörünün bir dizi sıkıntı yaşamaması için yıllık minimum satış rakamının 600 bin seviyelerinin altına inmemesi gerekiyor.
Mevcut şartlarda; otomobil satışlarını etkileyen iki temel faktör olduğunu görüyoruz. Bunlardan biri kur, diğeri faiz oranları. Kurlar, araçların maliyetinden yola çıkarak doğal olarak fiyatını belirliyor. Ayrıca tüketiciler ülkemizde otomobil alımında kredi kullanmayı tercih ediyor. Böyle olunca; otomobil alımında kredi faiz oranlarının önemi ortaya çıkıyor. Bu durumda; kredi faiz oranlarının yüzde 1’ler ve altında olması tüketicilere cazip bir ortam yaratıyor.
ADİL VERGİ SİSTEMİ İHTİYACI
Bunun yanında ayrıca vergilendirme sistemimizi de konuşmamız gerekiyor. Tüm dünyada uygulanan sistemler incelenerek ve otomotivin 5-10 yıl içinde gideceği yöne bakılarak adil bir vergi sistemi ortaya konulmalı. Vergi oranlarının yüksek olduğu ortada ancak bu duruma bir başka açıdan da bakmamız gerekirse, vergi sisteminizin dünyayla uyumlu olmadığı ortada.
Motor hacmine dayalı bir vergi sistemi, artık dünyada terk edilmiş bir sistem. Birçok ülkede ve özellikle Avrupa’da vergilendirme, motor hacmi yerine CO2, NoX ölçüm değerleri ve yakıt tüketimi üzerinden alınıyor. Bu sistem teknolojinin de önünü açan güncel bir sistem. Dünyada otomotiv teknolojisi bambaşka bir yöne giderken, bizim de vergi sistemimizi, teşvik ve ihale uygulamalarımızı, artık bu 1.6 altı/üstü motor hacmi‘takıntısından’ kurtarmamız acilen gerekmektedir.
ÇALIŞANLAR YORULMASIN DİYE
Otomobil dünyasının en yenilikçi markalarından Audi, çalışanlarının konforu ve verimliliği için önemli bir yeniliği uygulamaya başladı. Audi, üretim tesislerindeki çalışanlarının daha ergonomik çalışmalarını sağlamak için iki robotik aparatın geliştirmesini yapıyor.
Çalışanların vücutlarının dış destek yapılarını ve eklemlerini korumak, baş üstü mesafedeki işleri yaparken daha rahat çalışmalarına destek vermek amacıyla kullanılacak olan EXOSKELETON’ların test sürecine başlandı. Bir sırt çantası gibi taşınabilen ve giyildiğinde kalçaların etrafındaki bir kemerle sabitlenen Paexo ve Skelex 360, kullanıcısının kafa üstü mesafelerdeki işlerde kolları ve kol eklemlerini destekliyor, kola yüklenen ağırlığın büyük bölümünü, destek yapıları aracılığıyla kalçalara iletiyor.
MERCEDES E SERİSİ’NE YENİ 1.6 LİTRE MOTOR
Dünyada lüks otomobiller segmentinin en önemli modellerinden biri olan Mercedes E-Serisi, bir süredir beklenen yeni 1.6 litrelik motora kavuştu. E Serisi sahip olduğu teknolojik yenilikler ile yüksek güvenlik ve konfor donanımları sunarken, yeni 1.6 litre dizel motor ve otomatik şanzıman seçeneği ile de ön plana çıkıyor.
‘Exclusive’ ve ‘AMG’ olmak üzere iki farklı donanım paketi sunulan E 200 d modelinin Ocak 2020 itibarıyla, 491 bin 700 TL’den başlayan fiyatlarla Türkiye’de satışa çıkması bekleniyor. 9 G Tronic şanzıman, 160 beygir gücünde. Aracın bu motorla fabrika verilerine göre yakıt tüketimi yaklaşık 4.7 litre.
Mercedes E Serisi’nin kabin konforu, kullanılan malzemelerin kalitesi ve tasarımı lüks sınıfta en iyi örneklerden biri durumunda.
8 MİLYON EURO’LUK YATIRIM
Mercedes-Benz Türk, İstanbul Esenyurt’ta bulunan Yedek Parça Dağıtım Merkezi’ne 8 milyon Euro’luk yatırım yaptı. Yatırım kapsamında dağıtım merkezinin depolama kapasitesi yüzde 90 artarken, operasyona yönelik teknolojik yenilikler de gerçekleştirildi. Dağıtım merkezi, yapılan otomasyon yatırımı sayesinde yılda 1 tona yakın kağıt tüketiminin (yaklaşık 15 ağaç) de önüne geçecek.
HYUNDAI’DEN UÇAN OTOMOBİLLER
Hyundai, 7 Ocak’ta Las Vegas’ta başlayacak Tüketici Elektroniği Fuarı’nda (CES 2020) gelecek vizyonunu gözlerönüne sermeye hazırlanıyor. Hyundai, özellikle ilk olarak kişisel hava taşıtları (Personel Air Vehicle-PAV) üretecek.
Fuarda konsept olarak görücüye çıkarılacak olan PAV’ın haricinde, bu tip araçların kullanılacağı ortak havaalanları da (HUB) ziyaretçilere sunulacak. Şehiriçindeki trafik sıkışıklığına ve sorunlarına çözüm olarak geliştirilen bu konseptler, insanlığa zaman tasarrufu da sağlamayı hedefliyor.