Son bir haftadır ağırlıklı olarak Kahramanmaraş ve Hatay’daki arama kurtarma ve yaraları sarma çalışmalarını aktardım. Kahramanmaraş merkezli depremlerin yıkım etkisinin en büyük olduğu illerimizden biri Adıyaman. Bölgede yaklaşık bin 500 bina yıkılmış durumda. 6 bin binanın acil yıkılması gerekiyor.
Adıyaman’da ilk etapta ulaşılabilen enkazlardan çok sayıda vatandaşımız kurtarıldı. Son aldığım veri bu sayının yaklaşık 17 bin kişi olduğu yönünde. Bazı yıkıntıların altında günlerce çalışmalar devam etti. Arama kurtarma faaliyetlerine Türkiye’den ve dünyanın farklı ülkelerinden ekipler katıldı.
Ancak sahadan gelen bilgiler, çalışmaların artık enkaz kaldırma faaliyetlerine dönüşeceğini gösteriyor. Adıyaman’da koordinasyonun yerinde takibi ve yaraların sarılması çalışmalarını bizzat Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu yönetiyor. Afetin izlerini silmek için hummalı bir çalışma yürütülüyor.
İletişim, özellikle GSM hatlarında gördüğümüz ve hepimizin eleştirdiği aksaklıklar ulaşım alanında yaşanmadı. Belli noktalardaki çökme ve kaymalar dışında şehirleri birbirine bağlayan yolların açık ve kullanılabilir olması kurtarma ekiplerinin daha fazla gecikmesini önledi.
Aynı şey havaalanlarımız için de geçerli. Hatay Havalimanı pistinin bir süre kullanım dışı kalmasına neden olan kırılma dışında diğer illerdeki havalimanları, uçuşları uzun süre aksatmayacak boyutta kaldı. Bu havalimanları aracılığıyla hava köprüleri kurulamamış ve yardım ekipleri bölgeye intikal edememiş olsaydı şimdikinden daha ağır bir tabloyla karşılaşabilirdik.
Diğer taraftan Hatay Havalimanı’nın bulunduğu konum nedeniyle sel, aşırı yağışta taşma ve bundan sonraki depremlere hazırlığı konusunu takip etmeye devam ediyorum.
KONTEYNER KENT KURULUYOR
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’ndan aldığım ve 19 Şubat Pazar günü itibarıyla, Adıyaman’da yapılanları kısaca özetlemek istiyorum:
- 159 adet mobil tuvalet ve 69 duş kabini kuruldu. 74 adet mobil tuvalet daha kuruluyor.
- Camilerin tuvaletleri açık, kullanılabilir durumda.
- Su gitmeyen yerlere tankerle su getiriliyor.
- 30 bin çadır kuruldu ve ısıtıcı dağıtıldı.
- 750 boş, kullanılabilir çadır bulunuyor.
- 2 bin 500 kişi KYK yurtlarına yerleştirildi, bin 500 kişilik boş yer var.
- Şehrin yüzde 60’ına su verildi. .
- Elektrik dördüncü gün şehrin yüzde 80’ine verildi.
- Doğalgaz ilk etapta yerleşim birimlerinin yüzde 26’sına verilmeye başlandı.
- Konteyner kentin altyapısı kuruluyor. Çok kısa zamanda faaliyete geçecek.
İstanbul ve İzmir dahil metropollerin büyük depremlerde stratejik ulaşım planı konusunu Bakan Karaismailoğlu ile konuştum, bunları ayrıca aktaracağım. Ulaşım alanında yapılan ciddi yatırımların olumlu etkilerini bugün yaşayarak görüyoruz.
Son yirmi yılda otoyollar, duble yollar ve ulaşım altyapısında elde edilen kazanımlar aynı hızla şehirlerin planlamasında, çürük binaların elimine edilmesinde yaşanmış olsaydı son depremin yıkımı şimdiki boyutta olmazdı. Ankara-Niğde-Adana otoyolu ile bir haftada 500 bine yakın araç afet bölgesine ulaşamayabilirdi. Adıyaman, Kahramanmaraş ve Gaziantep havalimanlarına intikaller yapılamayabilirdi.
Türkiye’nin afetlerdeki direncini güçlendirmek için altyapı alanında son 20 yılda atılan adımlar kesintisiz devam etmeli.
NOT: Adıyaman depreminden etkilenen ve ilgili makamlara mesajlarını iletmekte zorlanan vatandaşlarımız notlarını lütfen bana ulaştırsın.