Toyota Türkiye Satış ve Pazarlama CEO’su Ali Haydar Bozkurt ile otomotiv pazarını, tedarik güçlüklerini, öne çıkan modelleri ve vergi düzenlemelerini konuştuk.
3 AY SIRA BEKLİYORLAR
Tedarikle ilgili son gelişmeler nedir?
Dönemsel olarak modellerdeki tedarik sorunu çok değişiyor, çünkü yaşanan aksaklıklar sadece çiple bağlantılı değil. Sene başında ana sorun, çip krizi olarak gösterilebilirken, lojistik toplam sorunların yüzde 50’sine dayanmış durumda. Konteyner bulunamamakla birlikte, fiyatlarda da 5-6 kat artış yaşandı. Otomotivi etkileyen sorunlar arasında pandemi kaynaklı kapanmaların yaşanmaya devam etmesi, Rusya-Ukrayna savaşından dolayı hammadde/yarı mamul bulamama sorunu var. Avrupa’da pazar yavaşladı ancak bunun resesyonla ilgisi yok ve ana sebebi araç yokluğu ve orada da halen 3 ayı aşan bekleme süreleriyle karşılaşıyorsunuz. Dünyadaki gelişmeler böyle devam ederse 2023’ün de benzer geçeceği endişesi var.
KREDİ BELİRLEYİCİ OLUYOR
2022 toplam pazar beklentiniz ne kadar?
Toplam pazarın seyrini, markaların ne kadar araç bulacağı belirleyecek. Şu anda krediye ulaşmayla ilgili büyük sıkıntı yaşanıyor. Otomobil işinde kredi kullanımı büyük bir öneme sahip. Son dönemde kredi kullanımı pahalı hale geldi ve kredi ret oranları çok yükseldi.
İHTİYAÇ SAHİBİ BİR AN ÖNCE ALMAK İSTİYOR
Araç fiyatları ile nasıl bir öngörünüz var?
Fiyatları artıran etkenler arasında 2 yıldır devam eden araç bulunurluğu, üreticinin de kendi maliyetlerinin artması ve bize araç geldiğinde kur çarpanından dolayı yaşanan artış var. Bunun üzerine vergi matrahından dolayı yaşanan artış da ekleniyor. Vergi dilimi yüzde 50’den yüzde 80’e geçtiğinde sadece bu sebepten ötürü, fiyat 4’te 1 oranında artıyor. Bütün bunların birleşiminden dolayı araç zam gören bir ürün oldu. Bu yüzden ihtiyaç sahibi de bir an önce almak istiyor. Yatırım amaçlı otomobil alan da var fakat bunun toplam satış içerisinde çok yüksek olduğuna inanmıyorum. Otomobil bir ihtiyaç ve herkes biran önce almaya çalışıyor.
6 AY VE 6 BİN KM SINIRLAMASI
Fiyatlar konusunda sıfır ve ikinci el ayrımını da iyi yapmak gerekir. Son olarak yürürlüğe giren 6 ay/6 bin kilometre düzenlemesinde yapılmak istenen ikinci el fiyatlarındaki şişkinliği azaltmaktı. İkinci el ilanlarında yüksek fiyatlar görüyoruz ama yasal olarak bunun satılması bir sorun teşkil etmiyor. Bunu tek başına bir kesimin kurguladığı bir sistem olarak algılamak doğru değil. Toyota açısından baktığımızda sözleşme gereği bizim bayilerimiz galericiye araç satamazlar. Ayrıca satmak da istemezler çünkü gerçek bir müşteri dururken aracı galericiye vermek, o müşterinin izini kaybetmek anlamına gelir. Bizim için son derece hassas bir konu ve buna çok dikkat ediyoruz. 6 ay/6 bin kilometre yönetmeliği uygulamasının sıfır araç fiyatlarıyla bağlantısı olmadığı zaten açık. İkinci ele baktığımızda bu fırsatı kullanmak isteyenler için engelleyici bir önlemdir ve sınırlı oranda etkisi olacaktır.
EN ÇOK SATANLAR
2022 yılı ilk 7 ay itibarıyla en çok satan 3 model şu şekilde
1- Corolla Sedan: 18.961
2- Hilux: 3.635
3- Proace City: 1.406
Toplam araç satışı: 26 bin 312
ELEKTRİKLİ CROSSOVER
Borusan Otomotiv’in Türkiye distribütörü olduğu MINI, markanın gelecekteki tasarım dilini, sürdürülebilirlik stratejisini ve inovatif teknolojilerini bir arada sunan konsept otomobili yeni MINI Aceman’ın dünya lansmanını gerçekleştirdi. Araç, MINI’nin ilk tamamen elektrikli Crossover modeli olarak tarihe geçecek. Yeni modelde artık krom ve deri kullanılmayacak. Yüksek kalitede geri dönüştürülmüş kumaş malzemelerden yararlanılacak.
BU TASARIMLAR GENÇLERE AİT
Hyundai Avrupa Tasarım Merkezi, İtalya’nın ünlü tasarım enstitüsü Turin Istituto Europeo di Design ile ortak bir tasarım projesi gerçekleştirdi. Bu işbirliği çerçevesinde, 2021-2022 akademik yılı, “Ulaşım Tasarımı” bölümünden mezun olan öğrencilerin bitirme tezleri ele alındı. Tam 4.40 metre uzunluğunda ve hidrojen güç aktarma organıyla çalışan ve aynı zamanda sürüş keyfini yüksek performansla birleştiren konseptler, öğrencilerin hayal dünyasıyla hazırlanırken Hyundai Avrupa Tasarım Merkezi de tecrübelerini genç yeteneklerle paylaşmış oldu. 11 ülkeden toplam 43 öğrencinin katıldığı projede bir otomobilin tasarım süreçleri, marka ve pazar analizleri, stil araştırmaları ve eskizlerden başlayarak 3D modellemeye kadar bir çok aşamanın üzerinde duruldu. A’dan Z’ye tüm süreçleri en ince ayrıntısına kadar ele alan öğrenciler, bu çerçevede HYDRONE_01, ASKJA ve AVA adında üç farklı konsept hazırladı. Araçlar klasik video oyunlarından gerçek hayata gelmiş gibi duruyor.